arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۸۳۸۲
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۱۶ - ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۵

جلیلی: برخی اعضای لیست امید در انتخاب رییس مجلس مستقل عمل می‌کنند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
عضو فراکسیون رهروان ولایت می‌گوید بهترین استراتژی آن است که دو فراکسیون مجلس دهم بر سر مناصب و پست‌های این مجلس به ائتلاف و توافق برسند.

اسماعیل جلیلی نماینده مسجد سلیمان در مجلس در گفت و گو با خبرآنلاین با اشاره به اینکه وزن‌کشی سیاسی در انتخابات هیات رییسه مجلس دهم به ائتلاف احتمالی بین دو جریان اصلی مجلس آتی بستگی دارد، گفت: در مجلس دهم هیچکدام از دو جریان اصولگرایان و مجموعه حامیان دولت -اعتدالیون و اصلاح‌طلبان- اکثریت مطلق را ندارند. لذا هرنوع وزن کشی سیاسی در انتخابات هیات رییسه و دیگر پست‌های مجلس به ائتلافی که شاید بین این دو جریان شکل بگیرد بستگی دارد.

وی تصریح کرد: بهترین حالت این است که دو جریان با توافق و ائتلاف کارها را پیش ببرند. البته ممکن است یک استثنا در انتخاب رییس مجلس قائل شوند ولی در دیگر پست های هیات رییسه یا ریاست کمیسیون‌ها و ... توافق و ائتلاف دو فراکسیونی بهترین گزینه برای دو جریان است. در این شرایط می‌توانند در حالت متعادل کارهای مجلس را خصوصا در بررسی و تصویب طرح‌ها و لوایح مهم پیش ببرند و از ظرفیت همدیگر در پیشبرد درست مجلس بهره بگیرند تا مجلس درگیر مشکلات و تنش سیاسی مانند مجلس فعلی نشود.

این عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با تاکید براینکه وزن سیاسی دو فراکسیون به هم نزدیک است، ادامه داد: لذا تلاش‌ها تا آخرین لحظات ادامه دارد. البته یک نکته مهم این است که برخی افرادی که با لیست امید بالا آمدند رویکردشان در انتخابات رییس مجلس معطوف به لیست امید نخواهد بود و مستقل از تصمیمات فراکسیون امید رفتار خواهند کرد. مستقلین هم که هنوز به صورت شفاف موضع خود را اعلام نکردند که قرار است در مسیر فراکسیون فراگیر حرکت کنند یا فراکسیون امید. لذا یک وضعیت ویژه در بعد وزن کشی سیاسی را در مجلس دهم شاهد خواهیم بود.

عضو فراکسیون رهروان ولایت با تاکید براینکه اگر بین دو کاندیدای ریاست مجلس توافقی صورت بگیرد اقدام مناسبتری است، اظهار داشت: ظرفیت های مجلس فقط در کرسی ریاست آن نیست بنابرین اگر توافق شود تا از رقابت جلوگیری شود اقدام هوشمندانه‌ای است.

وی افزود: شرایط فعلی بیانگر پیشی گرفتن آقای لاریجانی است و بهتر بودن شرایط به نفع اوست. اما تا زمانی که نمایندگان روی صندلی خودشان ننشینند و حس و حال نمایندگی به آنها دست ندهد و دست به انتخاب نزنند نمی توان در این مورد قضاوت کرد. در این رابطه نباید فراموش کرد هر دو گزینه ریاست مجلس مبنایشان بر تعامل با دولت است لذا این پیروزی برای دولت است که هیچ کاندیدای مخالف دولتی برای ریاست مجلس وجود ندارد.

جلیلی درخصوص گرایش برخی منتقدان دیروز لاریجانی به سمت حمایت از وی در کاندیداتوری برای ریاست مجلس نیز اظهار داشت: در عالم سیاست جریانات سیاسی سعی می‌کنند سهم خودشان را در معادلات افزایش دهند، وقتی اقلیت می شوند و قدرت رقابت جدی را ندارد از راهبرد و استراتژی ادغام استفاده می کنند و در دل یک فراکسیون بزرگتر حل می شوند. به همین علت هم اسم فراکسیون اصولگرایان را فراگیر انتخاب کردند. از این طریق این گروه های اقلیت هم می توانند با کمترین هزینه نقشی را در توزیع قدرت سیاسی مجلس کسب کنند.

این چهره اصولگرای مجلس تاکید کرد: در مجلس فعلی هم شاهد بودیم که دوستان حامی دولت و اصلاح طلبان در قالب فراکسیون رهروان عمل می کردند تا از این طریق با کمترین تنش و اصطکاک در مناسبات سیاسی مجلس نقش ایفا کنند.

نظرات بینندگان