arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۸۳۹۸
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۱۸ - ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۵

چه کسانی به «شادی آباد» نمی‌رسند؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
‌استاد حسین الهی قمشه‌ای گفت: اگرچه همه انسان‌ها فطرتاً سوار اتوبوس «دانایی»، «زیبایی»، و «نکویی» می‌شوند، اما بسیاری پیش از رسیدن به مقصد نهایی که «شادی آباد» است، در ایستگاه‌هایی همچون شهرت آباد، قدرت‌آباد و ثروت آباد پیاده می‌شوند.

حسین الهی قمشه‌ای در نشست صمیمانه با دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان که به مناسبت ایام شعبانیه در تالار شریعتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: همه انسان‌ها فطرتاً طالب سه ارزش دانایی، زیبایی و نکویی هستند، به گونه‌ای که شور دانایی، زیبایی و نکویی در سرشت همه انسان‌ها نهاده شده است.

وی تصریح کرد: در دنیا سه سؤال اساسی وجود دارد که در فرهنگ ما در قالب این شعر آمده: از کجا آمده‌ام، آمدنم بهر چه بود/ به کجا می‌روم آخر ننمایی وطنم. در فرهنگ غرب نیز این سه سؤال را این‌گونه طرح کرده‌اند: من چه می‌توانم بدانم، من چه‌کار باید انجام دهم، من به چه چیز می‌توانم امیدوار باشم؟

نویسنده "365 روز در صحبت مولانا" با بیان اینکه «زیبایی» باید در همه ابعاد انسان متجلی شود، اضافه کرد: در خصوص «دانایی» در عالم سراسر شگفتی چگونه می‌شود کسی ادعا کند، حوصله من سر رفته است. اینجا حوزه بسیار وسیعی از علوم، پیش روی آدمی است. البته مسایل بسیاری نیز وجود دارد که خارج از دسترس علم ماست و قادر به دانستن آنها نخواهیم بود و نیازی به دانستن آنها هم نیست.

الهی قمشه‌ای افزود: در بخش «نیکویی» نیز می‌بایست عامل به همه آنچه دوست داریم، در مردم ببینیم باشیم. در پاسخ به سؤال سوم که به چه چیز می‌توان امیدوار بود؟ باید گفت پیدا کردن راه صحیح و حرکت در مسیر آن، عامل امیدواری است. به واقع دو جاده در عالم وجود دارد. جاده بهشت که عین زیبایی، دانایی و نیکویی است و جاده جهنم که عین زشتی و جهل و بدی است.

الهی قمشه‌ای تصریح کرد: با اتوبوس زیبایی، دانایی و نیکویی است که می‌توان به مقصد نهایی که شادی آباد است، رسید. اگرچه همه انسان‌ها فطرتاً سوار این اتوبوس می‌شوند، اما بسیاری پیش از آنکه به مقصد نهایی برسند در ایستگاه‌هایی همچون شهرت آباد، قدرت‌آباد و ثروت آباد پیاده می‌شوند.

وی در پاسخ به پرسشی پیرامون مذهب مولوی، گفت: مولوی از کشمکش‌های شیعه و سنی بیرون بوده، زیرا ارزش‌های زیبایی، دانایی و نیکویی خارج از مباحث دین و ملیت و قومیت است.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان