arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۸۴۰۹
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۲۱ - ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۵

سرقت کاشی‌های کاخ نیاوران تکذیب شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
آگهی فروش کاشی‌های کاخ نیاوران دلنگرانی‌ها درباره گسترش سرقت‌های سریالی تزئینات بناهای تاریخی در پایتخت را افزایش داد. سرقت‌های سریالی مدت‌هاست که تزئینات بناهای قاجاری و دروازه‌های تاریخی شهر تهران را نشانه رفته بود اما هنوز هیچ اطلاعی از سارقان آنها در دست نیست.

با وجود این «سید رحمت‌الله رئوف حنان» مدیر مجموعه کاخ موزه نیاوران در گفت‌و‌گو با روزنامه ایران سرقت کاشی‌های کاخ نیاوران را تکذیب می‌کند و درباره آگهی فروش کاشی‌های این کاخ در فضای مجازی می‌گوید: «این کاشی‌ها تقلبی است.» به گفته او فروشندگان در این سایت به دنبال شبیه‌سازی کاشی‌های کاخ نیاوران بوده‌اند اما آنچه در سایت به نمایش گذاشته شده از لحاظ رنگ و لعاب با کاشی‌های کاخ نیاوران متفاوت است.

رئوف حنان همچنان از پیگیری واحد حقوقی سازمان میراث فرهنگی با همکاری پلیس فتا برای برخورد قانونی با فروشندگان کاشی‌های تقلبی خبر داده است. او همچنین سرقت از کاشی‌های کاخ نیاوران در هر دوره‌ای را رد می‌کند. اما دلنگرانی کارشناسان و رسانه‌های حوزه میراث فرهنگی درباره ادامه سرقت‌های سریالی پایتخت از جایی افزایش پیدا کرد که یک سایت اینترنتی آگهی فروش کاشی‌های متعلق به قسمتی از دیوار حیاط کاخ نیاوران را به قیمت 400 هزار تومان در معرض فروش گذاشته است.

فروشنده در این آگهی مدعی شده که این کاشی‌ها متعلق به بخش پشتی کاخ نیاوران است و در یک مجموعه شخصی نگهداری می‌شود. اندازه این کاشی 14در14 سانتی متر است و فروشنده در آگهی خود تأکید کرده که اصالت این کالا مورد تأیید است. همچنین این فرد در توضیح خود یادآور می‌شود که تا تاریخ 29 دی ماه 95 امکان ارسال این کاشی‌ها را ندارد.

پیش از این آگهی هم آگهی فروش سکه‌های «الیمایی» در یکی از سایت‌های معروف فروش کالا به واکنش اعتراض‌آمیز دوست داران میراث فرهنگی منجر شده بود اما مسئولان سازمان میراث فرهنگی سکه‌های در معرض فروش را تقلبی عنوان کردند. اما آنچه بیش از هر چیزی به این دلنگرانی‌ها دامن زده است، سرقت سریالی یک سال گذشته از سردرهای بناهای قاجاری شهر است که هر روز بخشی از تزئینات این بناها را به سرنوشت نامعلومی مثل مجسمه‌های شهر دچار می‌کند. این سرقت‌ها به کمین کاشی‌ها، کتیبه‌ها و بناهای شهر
نشسته است.

تاکنون کاشی سردر عمارت روزنامه ملی طوفان شرق وابسته به جمعیت نگهبانان اسلام و ایران، انجمن سخن سنج فردوسی، کاشیکاری‌های مسجد آیت‌الله لواسانی در بافت تاریخی شهر تهران و... به سرقت رفته است.

نظرات بینندگان