arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۸۴۵۵
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۱۲ - ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۵

هنرمندان ایران به مجارستان می‌روند

نمایشگاه «اکو آوانگارد» با هدف نمایش هنر محیطی ایران در موزه کنشتاله مجارستان برگزار می‌شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 نمایشگاه «اکو آوانگارد» با هدف نمایش هنر محیطی ایران در موزه کنشتاله مجارستان برگزار می‌شود.

به گزارش انتخاب، محمود مکتبی - هنرمند محیطی و کیوریتور این نمایشگاه - درباره‌ی برگزاری نمایشگاه «اکو آوانگارد» در موزه «کنشتاله» مجارستان، اظهار کرد: نمایشگاه «اکو آوانگارد» دومین نمایشگاه بین‌المللی است که پس از نمایشگاه «فضاهای زندگی» در کشور رومانی، به معرفی و نمایش برگزیده‌ای از آثار هنرمندان معاصر ایرانی در زمینه هنر محیطی اختصاص یافته است.

او ادامه داد: نمایشگاه «اکو آوانگارد» 5 مرداد تا 25 مهرماه 1395 در مجارستان و به دعوت موزه «کنشتاله» این کشور برگزار خواهد شد و دغدغه‌ی من به‌عنوان کیوریتور این نمایشگاه، بررسی اندیشه و تکنیک هنرمندان ایرانی، ویژگی‌های خاص هنر محیطی در ایران و جایگاه آن در سطح بین‌المللی است، چراکه این نمایشگاه در کنار نمایشگاه «اشاره‌های کوچک» برپا می‌شود که نمایشی از تاریخچه و وضعیت کنونی هنر محیطی دنیا با حضور 46 هنرمند سرشناس از کشورهای مختلف است. به همین دلیل نمایشگاه «اکو آوانگارد» موقعیت ویژه‌ای برای معرفی هنرمندان ایرانی و نمایش آثار آن‌ها در کنار هنرمندان شاخص هنر محیطی خواهد بود.

مکتبی درباره‌ی همزمانی نمایشگاه «اکو آوانگارد» و «اشاره‌های کوچک» در موزه کنشتاله مجارستان، گفت: در صحبت‌هایی که با «جان کی گرانده» و «ماریا کندور» از مسؤولان و کیوریتورهای موزه کنشتاله داشتم، نگاه ویژه و مثبتی نسبت به هنر محیطی ایران در اروپا وجود دارد و همین علاقه‌مندی باعث شد تا این دو نمایشگاه در یک زمان و به موازات یکدیگر برگزار شود. آثاری از احمد نادعلیان به‌عنوان یکی از هنرمندان شاخص هنر محیطی دنیا در هر دو نمایشگاه وجود دارد و این هنرمند به‌عنوان یکی از هنرمندان تأثیرگذار در بخش تاریخچه هنر محیطی در نمایشگاه «اشاره‌های کوچک» معرفی شده است.

این هنرمند به برنامه‌های پیش‌ رو برای برگزاری نمایشگاه‌های مشابه و معرفی هنرمندان ایرانی اشاره و اظهار کرد: برنامه‌های مختلفی برای معرفی هنر معاصر ایران و هنرمندان شاخص آن در سطح بین‌المللی داریم و علاوه بر آن، هنرمندان شاخصی را از کشورهای مختلف دنیا به ایران دعوت خواهیم کرد، چراکه مهمترین وجه برگزاری چنین نمایشگاه‌ها و پروژه‌هایی، گفت‌وگو و همکاری میان هنرمندان ایرانی و خارجی است. به‌زودی پنج نفر از شاخص‌ترین هنرمندان معاصر مجارستان به ایران خواهند آمد و برنامه ویژه‌ای برای برگزاری ورک‌شاپ، سخنرانی و نمایشگاه مشترک این هنرمندان، با هنرمندان ایرانی داریم.

مکتبی همچنین درباره این‌که آیا این پروژه‌ها فقط به هنر محیطی اختصاص دارد یا گرایش‌های دیگر هنری نیز مد نظر برگزارکنندگان است، گفت: دغدغه‌ی اصلی ما ایجاد بستر مناسب برای فعالیت و معرفی هنرمندان معاصر ایرانی است و این موضوع فقط به هنر محیطی اختصاص ندارد. پروژه‌های جدیدی پیش‌بینی و طراحی شده و درخواست‌هایی برای برگزاری نمایشگاه، ورک‌شاپ‌های مشترک و حتی کارهای پژوهشی در زمینه هنر معاصر داریم، اما هر کدام از این پروژه‌ها نیازمند زمان و هماهنگی با هنرمندان هستند تا با کیفیت لازم برگزار شوند.

شرایط شرکت در این نمایشگاه به این شرح اعلام شده است: ارسال رزومه، استیتمنت و آدرس وب‌سایت (وبلاگ یا سایت شخصی) هنرمند، هر هنرمند حداکثر پنج عکس، دو ویدئو و یک طرح چیدمان (حجم هر عکس‌ نهایتا یک مگابایت)، چیدمان‌ها باید در ابعاد کوچک، قابل حمل و ساده برای چینش دوباره در فضای گالری باشند. در طرح ارسالی برای چیدمان، متن کوتاهی (فارسی و انگلیسی) درباره‌ی ایده، نحوه‌ی اجرای اثر و مواد مورد نیاز آورده شود، نمایشگاه محدودیت موضوعی ندارد و آثار ارسالی از گرایش‌های مختلف هنر محیطی پذیرفته خواهد بود.


علاقه‌مندان می‌توانند آثار خود را به ایمیل mhmdmaktabi@gmail.com ارسال کنند. آخرین مهلت ارسال آثار هشتم خردادماه 1395 است. مبلغ ورودی برای شرکت‌کنندگان در این فراخوان 50 هزار تومان در نظر گرفته شده است. ورودی نمایشگاه برای هزینه‌های اجرایی نمایشگاه است و قابل بازگشت به هنرمندان نیست. شماره کارت برای پرداخت ورودی نمایشگاه 6037997187266904 بانک ملی به نام محمود مکتبی است و هنرمندان پس از پرداخت می‌توانند آثار خود را همراه با فیش پرداختی به ایمیل mhmdmaktabi@gmail.com ارسال کنند. در پایان نمایشگاه، کاتالوگی از آثار به‌نمایش درآمده در این نمایشگاه به هر کدام از هنرمندان داده خواهد شد.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان