arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۸۵۰۰
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۱۸ - ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۵

سرتاج عزیز: روابط پاکستان – آمریکا رو به افول است

مشاور نخست‌وزیر پاکستان در امور خارجی گفت، مناسبات پاکستان و ایالات متحده آمریکا در سه ماه گذشته روند نزولی داشته است؛ خصوصا پس از آنکه کنگره واشنگتن تامین مالی قرارداد خرید جنگنده‌های اف 16 را لغو کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 مشاور نخست‌وزیر پاکستان در امور خارجی گفت، مناسبات پاکستان و ایالات متحده آمریکا در سه ماه گذشته روند نزولی داشته است؛ خصوصا پس از آنکه کنگره واشنگتن تامین مالی قرارداد خرید جنگنده‌های اف 16 را لغو کرد.

به گزارش انتخاب به نقل از پایگاه اکسپرس تریبیون، سرتاج عزیز، مشاور نخست‌وزیر پاکستان در امور خارجی اکتبر 2015 گفته بود که پاکستان برای خرید هشت جنگنده اف 16 به ارزش 699 میلیون دلار با آمریکا به توافق رسیده است. طبق آن، پاکستان باید 270 میلیون دلار پرداخت ‌کرده و آمریکا مابقی 430 میلیون دلار آن را تامین مالی می‌کرد. کنگره آمریکا نیز با این فروش موافقت کرد اما اجازه نداد که تامین مالی بخشی از قرارداد بر عهده آمریکا باشد.

سرتاج عزیز با بیان اینکه مذاکرات با طرف آمریکایی ادامه دارد، گفت: دولت واشنگتن از نیازهای ما آگاهی دارد و بر کارآمدی این جنگنده‌ها در جنگ با تروریست‌ها اذعان دارد. این مساله مجددا با مقام‌های مرتبط در جریان بیست و چهارمین نشست گروه رایزنی دفاعی آمریکا – پاکستان که از سی مه تا سوم ژوئن در واشنگتن برگزار می‌شود، مورد گفت‌وگو قرار می‌گیرد.

به گفته عزیز مخالفت اصلی برخی از قانونگذاران کنگره آمریکا بر روی این مساله بود که اساسا استفاده از تامین اعتبار آمریکا در این قرارداد جنبه سیاسی دارد. وی تاکید کرد، تصمیمات کنگره آمریکا احتمالا از نگرانی‌هایی است که آنها از مسائل هسته‌ای پاکستان دارند؛ مواردی که اسلام‌آباد مکررا رد می‌کند. سرتاج عزیز گفت: ما همچنین مکررا درخواست کنگره آمریکا برای آزاد کردن "شکیل آفریدی" را رد می‌کنیم.

شکیل آفریدی، پزشک پاکستانی است که به سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در یافتن مخفیگاه اسامه بن ‌لادن، رهبر سابق القاعده کمک کرده و اکنون در پاکستان زندانی است. اسلام‌آباد معتقد است که آزادی کردن آفریدی که به خیانت متهم است، مساله‌ای است که باید در دادگاه‌های پاکستان روشن شود. سیا از برنامه واکسیناسیون جعلی برای جمع‌آوری دی‌ان‌ای بن لادن که در منطقه ابیت‌آباد پاکستان سکونت داشت استفاده کرد و نهایتا در دوم مه 2011 در جریان عملیات نیروهای فوق ویژه آمریکایی کشته شد.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان