arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۸۵۲۲
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۱۸ - ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۵

سخنرانی رئیس جمهور افغانستان در لندن جنجالی شد

در جریان سخنرانی رئیس‌جمهور افغانستان در لندن، معترضان افغانستانی منتقد تغییر مسیر پروژه برق توتاپ جلسه وی را برهم زدند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
در جریان سخنرانی رئیس‌جمهور افغانستان در لندن، معترضان افغانستانی منتقد تغییر مسیر پروژه برق توتاپ جلسه وی را برهم زدند.

به گزارش انتخاب، «محمد اشرف‌‎غنی» رئیس‌جمهور افغانستان در حاشیه نشست مبارزه با فساد در انگلیس، در موسسه تحقیقاتی «روسی» لندن سخنرانی کرد.

غنی در این نشست از از عملکرد حکومت پاکستان در قبال تعهداتی که به افغانستان سپرده است انتقاد کرد و گفت: آیا پاکستان نمی‌داند که محل زندگی طالبان و پایگاه اصلی آنها کجاست؟ آیا این کشور نمی‌داند که طالبان در کجا جلساتشان را به صورت علنی برگزار می‌کنند؟ آیا مراکز جلب و جذب این گروه در سراسر پاکستان نامعلوم است؟

دقایقی از سخنرانی رئیس جمهور افغانستان در این موسسه نگذشته بود که اعتراض‌ چند تن از فعالان جامعه مدنی افغانستانی مقیم لندن، باعث شد تا سخنرانی وی ناتمام بماند.

2 تن از فعالان مهاجر افغانستانی مقیم لندن با فریادهای مداوم، رییس جمهور کشورشان را دروغگو خواندند و محافظن غنی آنها را از سالن بیرون کردند.

معترضان با شعارهایی اشرف‌غنی را به تبعیض بین مردم افغانستان متهم کردند و به تصمیم وی در مورد انتقال نیروی برق آسیای میانه از راه «سالنگ» موسوم به پروژه «توتاپ» بشدت اعتراض کردند.

آنها اعلام کردند که رئیس‌جمهور افغانستان با مردم مناطق مرکزی افغانستان به ویژه هزاره‌جات برخوردی تبعیض‌آمیز دارد.

اشرف‌غنی پس از این حادثه گفت: این تصمیم 3 سال پیش گرفته شده بود، با وجودی که احتمال دارد تصمیم درستی نباشد، اما با توجه به میزان هزینه و برنامه‌ریزی‌های انجام شده تغییر مسیر پروژه توتاپ میلیون‌ها نفر را در مناطق مختلف افغانستان تحت تأثیر قرار خواهد داد.
این در حالی است که شهروندان افغانستان مقیم انگلیس روز گذشته در اعتراض به فساد گسترده حکومت وحدت ملی و اعتراض به تغییر مسیر پروژه برق توتاپ از بامیان به سالنگ دست به تظاهرات در شهر لندن زدند.
منبع: فارس
نظرات بینندگان