arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۸۵۲۳
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۱۷ - ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۵

نمایشگاه آثار هنری مدرن «موزه هنرهای معاصر تهران» در برلین

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مجموعه‌ای از آثار هنری مدرن موزه‌ی هنرهای معاصر تهران برای نخستین بار پس از چهار دهه در برلین پایتخت آلمان به نمایش گذاشته می‌شود. نقاشی‌هایی از ون‌گوگ، پیکاسو، پولاک و وارهول بخشی از این آثار هستند.

به گزارش معماری نیوز به نقل از DW،  "بنیاد میراث فرهنگی پروس" در برلین روز پنجشنبه (۲۳ اردیبهشت) اعلام کرد که هرمان پارتسینگر، رئیس این بنیاد و مجید مولا نوروزی، رئیس موزه‌ی هنرهای معاصر تهران قراردادی امضا کرده‌اند که بر طبق آن از دسامبر سال ۲۰۱۶ تا فوریه‌ی سال ۲۰۱۷ مجموعه‌ای از آثار هنری موزه‌ی هنرهای معاصر تهران در "ناسیونال گالری" شهر برلین به نمایش گذاشته خواهد شد.

پارتسینگر این قرارداد را "موفقیتی تاریخی" خوانده است. به گزارش رسانه‌های آلمان، در این نمایشگاه آثاری عرضه خواهد شد که در ترکیب تاریخی خود بی‌نظیرند.

فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر امور خارجه‌ی آلمان نیز از این قرارداد استقبال کرده است. به گفته‌ی او باید از این نشانه برای گشایش فرهنگی و اجتماعی استفاده کرد.

خانم مونیکا گروترز، وزیر فرهنگ آلمان نیز این نمایشگاه را با مجموعه آثار برجسته هنر مدرن از موزه‌ی تهران که برای نخستین بار در اروپا به تماشا گذاشته می‌شود "یک سیگنال فرهنگی ـ ‌سیاسی نیرومند" خواند.

روزنامه‌ی آلمانی "زوددویچه" روز جمعه (24 اردیبهشت) در گزارشی تحت عنوان "گنجینه‌ای از تهران" به مجموعه آثار هنری غربی که در اختیار موزه‌ی هنرهای معاصر تهران است اشاره کرده و نوشته که بسیاری از موزه‌های جهان می‌توانستند با داشتن چنین مجموعه‌ی با ارزشی به خود افتخار کنند.

در این مجموعه نقاشی‌هایی از ون‌گوگ، پیکاسو، پولاک، وارهول، میرو، بیکن و نیز مجسمه‌هایی از آلبرتو جاکومتی وجود دارد که قلب هر هنردوستی با دیدن آنها تندتر می‌تپد. اکنون در برلین می‌توان این آثار را از نزدیک مشاهده کرد.

پس از دو دیداری که اشتاین‌مایر از تهران داشت، با تلاش و صرف هزینه‌ی زیاد از طرف وزارت فرهنگ آلمان و "بنیاد میراث فرهنگی پروس" پایتخت آلمان توانست نخستین شهری باشد که چنین نمایشگاهی برگزار می‌کند.

گفتنی است که شهرهای دیگری از جمله رم، لندن و هوستون نیز داوطلب برپایی چنین نمایشگاهی بودند، ولی همگی در رقابت با برلین ناکام ماندند. 
 
نمایشگاهی از کل آثار موجود در تهران ناممکن بود، زیرا هزینه‌ی بیمه‌ی آن سر به فلک می‌زد. بنابراین در کنار آثار هنرمندان غربی، بخشی از این نمایشگاه نیز به آثار معاصر هنرمندان ایرانی اختصاص دارد.
نظرات بینندگان