arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۸۵۷۹
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۰۹ - ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵

حج تمتع؛ سفری که به صلاح زائران ایرانی نیست/ عربستان باید شروط ایران را قبول کند

در این میان بسیاری از مراجع تقلید، مسئولان و نمایندگان مجلس و مردم معتقدند در این شرایط رفتن به سفر حج تمتع به صلاح نیست و عربستانی ها شان زائران ایرانی را رعایت نکرده و مطمئنا امسال نیز اتفاق های تلخ تری برای حاجی های ایرانی رخ خواهد داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
حالی که کمتر از دو ماه تا زمان صدور ویزای حج باقی مانده است اظهارنظرها درباره موضع گیری های ایران نسبت به حج تمتع در سال 1395 افزایش یافته و کارشناسان معتقدند عربستان با تغییر وزیر حج خود تاکتیک جدیدی را در قبال ایران اتخاذ کرده و قصد ندارد رفتار خود را در این زمینه اصلاح کند.

به گزارش انتخاب، پس از فاجعه ای که در مراسم حج تمتع سال گذشته در منا صورت گرفت و در پی آن حوادث رخ داده در سفارت عربستان سعودی در تهران روابط تهران و ریاض بیش از گذشته تیره و تار شد و این موضوع باعث شد تا سفر حج تمتع سال جاری نیز در حاشیه قرار بگیرد.

در این میان بسیاری از مراجع تقلید، مسئولان و نمایندگان مجلس و مردم معتقدند در این شرایط رفتن به سفر حج تمتع به صلاح نیست و عربستانی ها شان زائران ایرانی را رعایت نکرده و مطمئنا امسال نیز اتفاق های تلخ تری برای حاجی های ایرانی رخ خواهد داد.

اما در حالی که کمتر از دو ماه تا زمان صدور ویزای حج باقی مانده است اظهارنظرها درباره موضع گیری های ایران نسبت به حج تمتع در سال 1395 افزایش یافته و کارشناسان معتقدند عربستان با تغییر وزیر حج خود تاکتیک جدیدی را در قبال ایران اتخاذ کرده و قصد ندارد رفتار خود را در این زمینه اصلاح کند.

سعید اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت در دیدار با آیت‌الله موسوی اردبیلی با اشاره به مذاکرات صورت گرفته در زمینه اعزام حجاج ایرانی گفته است زائر ایرانی نباید با هواپیمای ایرانی وارد جده شود، شرایط در مورد دریافت ویزا نیز هنوز مشخص نیست. عربستان سعودی اجازه نداد هیأت پزشکی ایرانی در مذاکرات شرکت کند؛ اگر تمهیدات فراهم نشود نمی‌توان در زمینه اعزام حجاج اقدام کرد.

وی با بیان اینکه شرایط اعزام حجاج به حج بسیار سخت شده است، گفت: تیم مذاکره کننده ایرانی از موضع عزت وارد شد و به آنها مطرح شد اگر مانعی ایجاد شود زائر ایرانی به حج نمی‌آید.  نباید شرایط به گونه‌ای باشد که امنیت و عزت حجاج مشخص نباشد. سال گذشته هزاران نفر زائر مظلوم از کشورهای دنیا شهید شدند، مردم حق دارند بدانند چه تمهیداتی برای حج فراهم شده است.

وی یادآور شد: آنها روحیه توأم با تکبر داشتند، بین وزارت خارجه، وزارت کشور و وزارت حج آنها اختلافاتی وجود داشت. وزارت خارجه عربستان هنوز تصمیمی در مورد صدور ویزا نگرفته و آنها بیان کردند به طور مجدد به شما شرایط اعلام می‌شود.

همچنین آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی در دیدار با  علی جنتی در مواضع صریحی در برخورد با سعودی‌ها گفته است طالب حجی عزت‌مندانه هستیم. وقتی در حال حاضر در منطقه به اذعان دشمنان، حرف اول را می‌زنیم، دلیلی ندارد سر ذلت در مقابل دشمنان به زیر بیاندازیم. مردم ما از نرفتن حجی که عزت آن‌ها حفظ نمی‌شود، به خصوص حج امسال ناراضی نیستند، بلکه با این مساله موافقت می‌کنند و اظهار هم کرده‌اند؛ نباید برخی زائران با ذلت بخواهند از طریق کشورهای دیگر به حج بروند، زیرا عزت آن‌ها حفظ نخواهد شد.

علاوه بر این علاء‌الدین بروجردی رییس کمیسیون امنیت ملی گفته است ما هستیم که باید برای عربستان شرط بگذاریم چرا که تجربه نشان داده عربستان توان حفظ امنیت حجاج را ندارد و در شرایط عادی صلاحیت مسئولیت موضوع حج را ندارد.

بروجردی افزود: اگر قرار است شرطی گذاشته شود ما باید شرط بگذاریم که عربستان آرامش و امنیت حجاجمان را تضمین کند و حجاج ما در کمال سلامت بتوانند به حج بروند. جمهوری اسلامی ایران باید با جدیت موضوع حقوق زائران ایرانی را دنبال کند و انفعال در مقابل عربستان قابل قبول نیست و این کشور باید ضمانت‌های لازم را برای حفظ امنیت حجاج ما بدهد.

همچنین عباسعلی منصوری آرانی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حج تمتع امسال منتفی نشده است، گفته است بر اساس تصمیمات صورت گرفته مقرر شده است از تمام فشارهای لازم از سوی سازمان حج و زیارت و دستگاه دیپلماسی برای برگزاری حج تمتع به صورت عزتمندانه برای ایرانیان استفاده شود.

منصوری آرانی با تاکید بر اینکه زمان برای مذاکرات و اعزام حجاج ایرانی به سرزمین وحی بسیار کم است، تصریح کرد: اوحدی بر این نکته تاکید دارد که هیئت مذاکره‌کننده ایرانی شروطی که عزت ایرانیان را دچار خدشه کند را در مذاکرات نمی‌پذیرند.

*نامه نیوز
نظرات بینندگان