arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۸۶۷۵
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۱۴ - ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵

اشرف غنی: با جنگی اعلام نشده از سوی پاکستان مواجهیم

رئیس جمهور افغانستان ضمن توصیف طالبان پاکستان به عنوان "بزرگترین تهدید منطقه"، تاکید کرد، کشورش با جنگ اعلام نشده‌ای از سوی پاکستان که پیشنهاد صلحش را نپذیرفته، مواجه است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 رئیس جمهور افغانستان ضمن توصیف طالبان پاکستان به عنوان "بزرگترین تهدید منطقه"، تاکید کرد، کشورش با جنگ اعلام نشده‌ای از سوی پاکستان که پیشنهاد صلحش را نپذیرفته، مواجه است.

به گزارش انتخاب به نوشته روزنامه نیشن، اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان در جریان سخنرانی با موضع "موج پنجم ناآرامی سیاسی" در موسسه "Royal United" از اینکه افغانستان به میدان جنگی برای مبارزان از کشورهای مختلف تبدیل شده ابراز تاسف کرد و گفت: چه کسی در کشور من می‌جنگد؟ چینی‌ها،‌چچنی‌ها، ازبک‌ها، اما بیشترین تعداد متعلق به پاکستان است مساله‌ اصلی ما صلح با پاکستان است. جنگ اعلام نشده‌ای علیه ما وجود دارد ومن در جریان سفرم به پاکستان به آن پرداختم.

وی افزود: ما برای هیچکس تهدید محسوب نمی‌شویم. تا به حال شنیده‌اید که یک افغان خودش را منفجر کند؟ پس چرا تمامی عاملان اتحاری به سمت ما می‌آیند. تحریک طالبان پاکستان بزرگترین تهدید منطقه است.

اشرف غنی، این مساله را که افغانستان به پایگاه امنی برای القاعده تبدیل شده، رد کرد اما پذیرفت که این گروه در افغانستان شبکه دارد.

وی گفت: در حال حاضر به خاطر عملیات ارتش پاکستان در خط مرزی "دوراند" در منطقه "خیبر پختونخوا" یک تاثیر بی‌خانمانی به وجود آمده است. تحریک طالبان پاکستان به خاطر عملیات ارتش پاکستان یک پدیده بی‌خانمان است. ما بارها دنبال رهبر تحریک طالبان پاکستان رفته‌ایم. اگر ملا فضل الله هفت جان دارد، تقصیر ما نیست. اما آیا دولت پاکستان به یک عملیات علیه شبکه حقانی یا رهبری طالبان اشاره‌ای کرده است؟ آیا محل اقامت آن‌ها را نمی‌داند؟ آن‌ها کجا دیدار می‌کنند؟ آیا آن‌ها علنا نشست برگزار نمی‌کنند، نیرو جذب نمی‌کنند، سلاح دریافت نمی‌کنند؟

غنی گفت: ما به پاکستان پیشنهاد یک تور را دادیم تا به آن‌ها مکان‌های ویژه را نشان دهیم اما آن‌ها این پیشنهاد را رد کردند. ما میان تروریست بد و خوب تفاوتی قائل نیستیم و در نتیجه با تروریسم مواجه هستیم. به تاریخ ما نگاه کنید هر زمان که افغان‌ها با مبارزه بر سر بقا مواجه شوند با یکدیگر متحد شده و آن موج را شکست خواهند داد اما بهای آن بسیار سنگین است.

سخنرانی اشرف غنی در این موسسه مستقر در انگلیس قطع شد؛ چرا که میان محافظین امنیتی وی و یکی از دو معترضی که در خلال سخنرانی اشرف غنی دخالت کردند، درگیری رخ داد.

همزمان با انتشار فوری فیلم ویدئویی این درگیری در رسانه‌های اجتماعی، واکنش‌های متفاوتی در خصوص این دعوا مشاهده شد.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان