arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۸۶۹۲
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۳ - ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵

گشت نامحسوس ، محسوس نمی شود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : سخنگوی نیروی انتظامی گفت: در کشور ما به ازای هر هزار نفر، سه و نیم نفر پلیس داریم که ماموریت‌های زیادی را به عهده دارند.

به گزارش ایرنا - سردار سعید منتظرالمهدی روز شنبه در دهمین نشست خبری خود با اشاره به اجرای طرح گشت نامحسوس در کشور افزود: این در حالی است که نرم پلیس در دنیا به ازای هر هزار نفر هفت نفر است اما ما تعدادمان محدود است، به همین منظور از نیروهای مجرب خودمان برای این طرح استفاده کرده‌ایم.

وی تصریح کرد: گشت نامحسوس از اسمش مشخص است که چون حضور ندارند، محسوس نیست و این طرح از دیرباز بوده اما یک روش جدید است که در تهران شروع به کار کرده است.

وی خاطرنشان کرد: در بسیاری از کشورها این طرح انجام می‌شود، همان طور که در استرالیا در برخی از محله‌ها بر روی تابلوها اعلام شده که به‌عنوان مثال این محله توسط ناظران محلی تحت کنترل است و اگر مواردی ببینند، برخورد می‌کنند.

منتظرالمهدی افزود: در آمریکا و انگلیس نیز این طرح وجود دارد و در انگلیس حدود پنج میلیون دوربین که فقط سه میلیون آن در لندن است، این موضوع را رصد می‌کنند و وجهی از نظارت اجتماعی است و تلاش می‌کنند خودتنظیمی در جامعه ایجاد شود، البته گروه هدف قانون‌شکنان است.

سخنگوی ناجا افزود: این افراد محسوس نمی‌شوند و تمام نیروهای به کار گرفته در طرح گشت نامحسوس از پرسنل کادر و پلیس است و حقوق و مزایا دریافت نمی‌کنند و همه ضابط قضایی هستند.

منتظرالمهدی ادامه داد: جرایم مشهود پنج گانه شامل سرقت، زورگیری، پخش مواد مخدر، حرکات خطرآفرین خودروها، مزاحمت نوامیس و مواردی که موجب جریحه‌دارشدن عفت عمومی در جامعه باشد؛ از سوی ماموران پلیس ما مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: ماموران با مشاهده این جرایم مشهود با ارسال پیامکی، موضوع را اطلاع می‌دهند و یک مرکزی در ناجا ایجاد شده که آنها را بررسی می‌کند و اگر در مواقعی نیاز به مداخله پلیس باشد، به گشت‌ها یا کلانتری‌ها برای اعزام به گشت‌های 110 اطلاع داده می‌شود، البته بسیاری اوقات هم نیاز به اعزام نیرو نیست.

منتظرالمهدی افزود: ارسال پیامک به مثابه یک داده است و به محض ارسال رسیدگی نمی‌شود، پس از دریافت اطلاعات کامل و متقن موضوع رسیدگی می‌شود، آمار پیامک‌های ارسالی از سوی نیروها بعدا اعلام خواهد شد.

سخنگوی ناجا افزود: اثرگذاری و انجام بهینه هر طرحی مستلزم بهره‌مندی از نظر خبرگان و اندیشمندان این حوزه است و ما دیدگاه و نظرات متخصصان را دریافت می‌کنیم و اگر لازم باشد تغییراتی را نیز در طرح گشت نامحسوس انجام می‌دهیم.
نظرات بینندگان