arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۸۷۶۱
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۱۹ - ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵

سفر رییس‌جمهور کرواسی به ایران

یکی از پر تیراژترین روزنامه‌های کرواسی درباره سفر رئیس‌جمهور این کشور به ایران نوشته است: بعد از برداشتن تحریم‌های ایران، مقام‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاران کشورهای بسیاری با ایران ملاقات داشته‌اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یکی از پر تیراژترین روزنامه‌های کرواسی درباره سفر رئیس‌جمهور این کشور به ایران نوشته است: بعد از برداشتن تحریم‌های ایران، مقام‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاران کشورهای بسیاری با ایران ملاقات داشته‌اند.

به گزارش انتخاب، روزنامه «وچرنی» با توجه به سفر رئیس‌جمهور کرواسی و هیئت اقتصادی آن کشور به ایران آورده است: مطمئنا ملاقات رئیس‌جمهور کرواسی خانم «کلیندا گرابار کیتاروویچ» همراه هیئت همراه بزرگ اقتصادی که با برنامه ریزی و هماهنگی اتاق بازرگانی کرواسی (HGK) انجام می‌شود، موفقیت آمیز خواهد بود و نتایج مثمر ثمری همراه خواهد داشت. علاوه بر روابط سیاسی بسیار خوب، دو کشور به دنبال افزایش روابط اقتصادی نیز هستند.

حدود 50 شرکت کروات از بخش‌های انرژی، عمرانی تا شرکت‌های دارویی و حدود 70 نماینده از این بخش‌ها به ایران سفر می‌کنند. بعضی از این شرکت‌ها سابقه حضور قبلی در بازار ایران دارند و تعدادی از آن‌ها برای برقراری ارتباط اولیه به ایران سفر خواهند کرد.

همه می‌دانند که جمعیت ایران 80 میلیون نفر است و پتانسیل بسیار بالایی دارد. در دوره‌های پیش، نمایندگان سیاسی و اقتصادی ایران اشاره کرده بودند که کرواسی نه تنها از لحاظ موقعیت ژئوپلتیکی، بلکه از لحاظ اقتصادی و همچنین روابط عمیق دوستانه از اهمیت بسیار خاصی برای آن‌ها برخوردار است و کرواسی هیچ‌گاه در شرایط سخت به آن‌ها پشت نکرده است.

تمام سفیران ایرانی در کرواسی با توجه به دیدگاه‌های حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران سعی دارند هر آنچه که در توانشان است را جهت برقراری بهترین روابط اقتصادی بین کرواسی و ایران انجام دهند.

شرکت‌های زیادی از جمله شرکت نفت کرواسی (INA) ، شرکت گاز کرواسی (PPD)، نصب خطوط انتقال برق، شرکت دارویی JGL، انیستیتو عمرانی IGH، شرکت PRO INTEGRIES به ایران سفر می‌کنند.

در زمان تحریم سران دولت‌های قبلی همچون «وسنا پوسیچ» و «دارکو لورنسین» و همچنین رئیس سابق مجلس کرواسی «یوسیپ لکو» از ایران بازدید کرده و به اهمیت روابط و همکاری بین ایران و کرواسی واقف هستند.

بحران بین المللی در رابطه با برنامه‌های هسته‌ای ایران و مسدود بودن روابط مالی در ماه ژوئیه سال گذشته حل شده است و تحریم‌ها در ماه ژانویه سال جاری برداشته شده، به طوری که هیچ گونه مشکلی از لحاظ روابط اقتصادی وجود ندارد. ایران در حال حاضر در مقام یک قدرت بزرگ منطقه‌ای است و اتحادیه اروپا و امریکا، ایران را به عنوان یک قدرت اقتصادی و سیاسی بزرگ در منطقه می‌بینند.

برای کشوری مانند ایران که دارای منابع غنی گاز است، می‌تواند نقش تعیین کننده‌ای در تولید و صادرات گاز داشته باشد.

با توجه به اینکه کرواسی از لحاظ ژئوپلتیکی موقعیت خاصی دارد، می‌تواند توزیع کننده گاز ایران برای بسیاری از کشورهای اروپایی باشد و همانطور که مقام‌های ایرانی اعلام کرده‌اند این موضوع یکی از اهداف استراتژیک در همکاری با کرواسی است و تمامی عوامل وشرایط جهت عملی شدن این پروژه در هر دو طرف موجود است.

ایرانی‌ها برای سرمایه گزاری در پایانه‌های LNG، کشتی سازی، صنایع پتروشیمی، صنعت توریست و ... بسیار علاقه مند هستند و شرکت‌های داخلی کرواسی نیز در زمینه پروژه‌های زیربنایی و بخش‌های انرژی علاقه‌مند به سرمایه گذاری در ایران هستند.

«عزیز حسنویچ» نماینده ویژه رییس جمهور کرواسی و مفتی اعظم این کشور روز سه شنبه ۲۸ اریبهشت ماه عازم ایران می‌شوند و با آیت الله تسخیری مشاور عالی رهبر معظم انقلاب اسلامی در سازمان فرهنگ و ارتباطات دیدار و گفت و گو می‌کنند .«کلیندا گیتارویچ» رییس جمهوری کرواسی و هیئت اقتصادی و تجاری این کشور ۲۹ اردیبهشت ماه وارد تهران می‌شوند.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان