arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۸۷۹۰
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۰۸ - ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵

عبور از احمدی نژاد و پایداری‌ها؛ رمز موفقیت اصولگرایان در انتخابات 96/ اشتباهی که اصولگرایان نباید تکرار کنند

تحلیلگران بر این موضوع تاکید دارند که رمز موفقیت اصولگرایان در انتخابات سال آینده قطعا عبور از طیف سوم یعنی محمود احمدی نژاد و پایداری ها خواهد بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
تحلیلگران بر این موضوع تاکید دارند که رمز موفقیت اصولگرایان در انتخابات سال آینده قطعا عبور از طیف سوم یعنی محمود احمدی نژاد و پایداری ها خواهد بود.

به گزارش انتخاب، یکسال تا انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده است و از هم اکنون گروه های سیاسی در تلاش برای حضور در عرصه انتخابات و شناسایی برنامه های خود در این رابطه هستند.

اصولگرایان، اصلاح‌طلب، معتدلین و طرفداران محمود احمدی نژاد و پایداری ها به صورت غیر رسمی فعالیت های خود را آغاز کرده اند و با برنامه های مختلف همچون حضور در همایش ها، برگزاری جلسات هماهنگی و سفرهای استانی به دنبال حضور جدی در انتخابات سال آینده هستند.

اصلاح‌طلبان که در انتخابات سال 92دست پر از میدان بیرون آمدند به انتخابات مجلس چشم دوخته بودند، پس از برگزاری انتخابات مجلس و پیروزی در آن، با قدرت و انگیزه بیشتر به سمت انتخابات ریاست‌جمهوری در حرکت هستند تا بتوانند بار دیگر کرسی ریاست پاستور را از آن خود کنند.

به طور طبیعی در این شرایط حسن روحانی گزینه مورد اعتماد اصلاح‌طلبان است که ریاست فعلی‌اش را مدیون مصلحت اندیشی و انصراف محمدرضا عارف است و در انتخابات آینده نیز به حمایت اصلاح طلبان امیدوار است. علاوه بر این حسن روحانی در سال گذشته پرونده هسته ای ایران را به سرانجام رسانده و این موضوع می تواند برگ برنده او و اصلاح طلبان در انتخابات سال آینده باشد.

در سوی دیگر اما اصولگرایان که در سال‌های اخیر طعم دو شکست را تجربه کرده‌اند، راضی به شکستی دیگر نیستند. از دست دادن ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی اصولگرایان را به این فکر انداخته است تا با وحدتی جدی به سمت انتخابات سال 96 حرکت کنند.

به گفته بسیاری از تحلیلگران، اصولگرایان برنامه‌های خودشان را شروع کرده اند و به هیچ عنوان قصد ندارند در انتخابات آتی شکست دیگری را متحمل شوند. در این شرایط کارشناسان معتقدند یکی از راه هایی که می تواند مانع شکست مجدد اصولگرایان شود عبور اصولگرایان از افرادی همچون محمود احمدی نژاد و طیف پایداری است که جایگاه خود را در میان مردم از دست داده اند و به نظر می رسد رای اندکی در مقابله با حسن روحانی دارند. موضوعی که در دو انتخابات اخیر نیز به اثبات رسیده است.

اما در ضلع سوم گروه های سیاسی فعال در زمینه انتخابات سال آینده طیف محمود احمدی‌نژاد قرار دارد. وی بارها با سفرهای استانی و سخنانش نشان داده است مردی نیست که بخواهد به همین راحتی از عرصه قدرت و دیده شدن کنار برود در حلقه‌ ای از تکذیب نزدیکانش حرف از آمدن می‌زند. او با اعتماد به نفسی بالا از پیروزی‎‌اش در رقابت با روحانی سخن می‌گوید و معتقد است ضعف دولت روحانی طرفداران وی را زیاد کرده است.

پایدار‌ی‌ها که جایگاه خود در افکار عمومی را تقریبا از دست رفته می بینند به دنبال چتر حمایتی هستند تا به واسطه آن به حیات سیاسی خود ادامه دهند. جبهه پایداری که در انتخابات اخیر با رد صلاحیت گسترده از سوی مردم مواجه شدند در آخرین روزهای باقی باقی مانده از حضورشان در مجلس بیش ازپیش سعی در تخریب دولت روحانی دارند.

در این شرایط که به نظر می رسد رقابت اصلی در انتخابات سال آینده میان 3 گروه مذکور یعنی اصلاح طلبان، اصولگرایان و طرفداران محمود احمدی نژاد و پایداری ها خواهد بود، اما تحلیلگران بر این موضوع تاکید دارند که رمز موفقیت اصولگرایان در انتخابات سال آینده قطعا عبور از طیف سوم یعنی محمود احمدی نژاد و پایداری ها خواهد بود.

تحلیلگران معتقدند اصولگرایان با تغییر رویه و ورود افراد جدید و توانمند بار دیگر خود را به ماراتن رقابت‌ها برسانند. امکان رفتن به سمت اصولگرایان سنتی و جدایی از احمدی‌نژاد و پایداری‌ها شاید روش جدید آنان باشد؛ باید منتظر ماند و دید آیا این تغییر رویه جواب می‌دهد و می‌توانند مردم را بار دیگر به سمت خود جذب کنند یا خیر.


*نامه نیوز
نظرات بینندگان