arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۸۸۳۰
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۰۹ - ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵

رکود بازار خودرو توهم است؟

در حالی خودروسازان به رشد فروش خود اشاره می‌کنند و این موضوع را عامل مهمی در رفع رکود می‌دانند که تولید خودروسازان در فروردین‌ماه سال جاری با افت مواجه بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
بازار خودروی کشور طی سه سال گذشته در حالی با رکود دست و پنجه نرم می‌کند که بسیاری از دست‌اندرکاران صنعت خودرو معتقدند، در سال‌جاری رکود نقش کمرنگی در بازار پیدا کرده است.

به گزارش انتخاب، هر چند خودروسازان نیز با استناد به فروش ماهانه خود رکود بازار را نفی می‌کنند، اما آنچه در واقعیت نمود یافته عرضه خودرو براساس تقاضای متناسب با بازار است، به این ترتیب، تولید‌کنندگان با توجه به تقاضای موجود عرضه خود در بسیاری از محصولات را کاهش داده‌اند. بنابراین خودروسازان با تکیه بر آمار فروش خود طی سال جاری، رکود موجود در بازار را توهمی بیش نمی‌دانند. حال آنکه بازار خودرو از روند کند معاملات خودرویی کلافه است و دست‌اندرکاران بازار همچنان از حاکمیت رکود در این بازار خبر می‌دهند. تناقض میان اظهارات خودروسازان و دست‌اندرکاران بازار خودرو بار دیگر سوالاتی را پیرامون وجود رکود در این بازار مطرح می‌کند. براساس تعریف اقتصادی، رکود دوران کسادی و بحران بازار است که در این مدت حجم تولید و تجارت نسبت به مصرف کاهش پیدا می‌کند. بر این اساس بازار شاهد اضافه تولید خواهد بود؛ به‌عبارت بهتر، رکود در شرایطی است که عرضه به میزان بسیار زیاد وجود دارد، اما متناسب با آن، تقاضایی در بازار وجود ندارد.

خودروسازان نیز براساس تعریف اقتصادی رکود تاکید دارند که فروش آنها از اوایل سال جاری تاکنون نسبت به مدت مشابه سال گذشته با رشد همراه بوده است، بنابراین در شرایطی که تقاضای کافی برای محصولات عرضه شده آنها وجود دارد؛ رکود از میان رفته است. بنا به گفته خودروسازان یکی از عوامل مهم در شرایط رکودی خودرو طی چند سال اخیر تحریم‌های بین‌المللی و اثر آن بر اقتصاد کشور بوده است، اما تشدید این موضوع در سال 94 به‌دلیل جو روانی ناشی از تحقق برجام بود که بسیاری از بازارها در کشور را تحت الشعاع خود قرار داد؛ بنابراین تقاضا در بازار خودرو نیز به‌دلیل جو ناشی از ورود خودروهای جدید و تغییر شرایط بازار با افت مواجه شد، اما در شرایط کنونی که مشتریان خودرو از فضای ناشی از برجام و لغو تحریم‌ها فاصله گرفتند، به بازار مراجعه کرده‌اند و تقاضا با عرضه همخوان است و دلیلی برای رکود وجود ندارد. در این زمینه معاون بازاریابی و فروش یکی از شرکت های خودروساز رکود بازار خودرو را توهم می‌داند و معتقد است در شرایط کنونی که تقاضا بیش از عرضه است بنابراین نمی‌توان همچنان بازار خودرو را در رکود دانست. به اعتقاد وی، سال گذشته بحث امضای قراردادهای خودروسازان داخلی با خارجی و تاثیر فضای سیاسی برجام بر اقتصاد کشور موجب بروز مشکلاتی شد. براین اساس مردم احساس کردند به‌زودی خودروهای خارجی تولید مشترک خودروسازان عرضه می‌شود؛ بنابراین مشتریان به امید خودروهای جدید دست از خرید کشیدند و بازار در رکود فرو رفت. وی با اشاره به اینکه طی سال جاری فروش بر روال عادی قرار گرفته است، می‌گوید: در شرایط کنونی جو روانی حاکم بر بازار خودرو از بین رفته است؛ بنابراین مشتریان برای خرید خودرو به خودروسازان مراجعه می‌کنند.

در حالی خودروسازان به رشد فروش خود اشاره می‌کنند و این موضوع را عامل مهمی در رفع رکود می‌دانند که تولید خودروسازان در فروردین‌ماه سال جاری با افت مواجه بود. اما کارشناسان حجم تولید خودروسازان را یکی از عوامل تاثیرگذار در رکود بازار عنوان می‌کنند و معتقدند وقتی که ظرفیت تولید خودروسازان طی چند سال گذشته روندی کاهشی داشته است؛ بنابراین شرکت‌های خودروساز تاکنون نتوانستند به ظرفیت اصلی خود که تولید یک میلیون و 600 هزار دستگاهی سال 90 است، برسند و این به معنای وجود رکود در بازار خودرو است.

*دنیای اقتصاد
نظرات بینندگان