arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۸۸۴۲
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۰۹ - ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵
در یک برنامه زنده تلویزیونی ابراز شد؛

واکنش دیانی به قاچاق ۵۲ کانتینر یخچال دوو

رئیس انجمن لوازم خانگی کشور به پرونده قاچاق ۵۲ کانتینر یخچال دوو در سال گذشته واکنش نشان داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رئیس انجمن لوازم خانگی کشور به پرونده قاچاق ۵۲ کانتینر یخچال دوو در سال گذشته واکنش نشان داد.

به گزارش مهر، محمدرضا دیانی دیشب در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما، وقتی با این پرسش مجری مواجه شد که به نظر شما، آیا امکان دارد چیزی حدود ۵۲ کانتینر به عنوان پوسته پخچال بیاید ولی وقتی وارد کشور می‌شود، متوجه می‌شویم که یخچال دوو بوده است؟ گفت: اگر دستورالعمل‌ها و جزئیات را در گمرک مشخص کنیم، همه چیز شفاف می‌شود.

وی در پاسخ به اصرار مجری مبنی بر اینکه آیا از این پرونده اطلاع دارید؟ چنین پاسخ داد: بله، خبر دارم.

مجری ادامه داد کسی که این کار را کرده حتما از ناشفاف بودن سود کرده است؟ که دیانی در پاسخ گفت: در کتاب تعرفه‌ها، کابینت یخچال تعرفه دارد اما این کابینت با چه شرایطی و چه دستورالعملی بیاید، باید شفاف شود، وگرنه قطعا سوءاستفاده می‌شود. که مجری هم گفت: مثل این پرونده.

رئیس انجمن لوازم خانگی کشور در ادامه گفت:‌ بیش از ۵۰۰ واحد صنعتی فعال در زمینه لوازم خانگی بزرگ و الکترونیک با ظرفیت ناقص مشغول فعالیت هستند. این واحدها با ۲۰ تا ۶۰ درصد ظرفیتشان در حال تولید هستند.

وی اظهارداشت: به خاطر شرایط موجود ۱۰۰ واحد تولید لوازم خانگی در کشور هم تعطیل است. دیانی با اشاره به تصویب قانون رفع موانع تولید، افزود: این قانون بسیار خوبی است اما در بدنه دولت دچار مشکل می شود و نیازمند دستورالعمل و آئین نامه های اجرایی مناسب است.

دیانی گفت: در سال ۹۲ در مقایسه با سال ۷۱ واردات لوازم خانگی به کشور کاهش و واردات قطعات لوازم خانگی به شدت افزایش یافته است، ضمن اینکه ۶۵ درصد مجموع بازار لوازم خانگی کشور در اختیار شرکت‌های خارجی و ۵۵ درصد آن در انحصار دو شرکت کره ای است.

به گفته وی، بنابر آمار ۱۳ درصد از ۲۰ میلیارد دلار قاچاق کالا به کشور را قاچاق لوازم خانگی به خود اختصاص می دهد.

رئیس انجمن لوازم خانگی کشور با اشاره به اینکه دانش، تنوع، ‌کیفیت و سرمایه گذاری لازم در بازار لوازم خانگی ایجاد شده است افزود: اگر قوانین و دستورالعمل های مناسب به طور کامل اجرا شود تولید کنندگان لوازم خانگی کشور قابلیت رقابت با رقای خارجی را خواهند داشت.

وی تصریح کرد:‌ تولید کنندگان لوازم خانگی ۷ تا ۲۳ درصد مواد اولیه خود را گران تر از رقبای خارجی تهیه می کنند، عملاً‌ وارد رقابتی نابرابر با آنها شده اند.

نظرات بینندگان