arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۸۸۸۶
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۱۱ - ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵

بزرگترین مشکل راه آهن تهران آلودگی صوتی است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : معاون توسعه و پایش ستاد محیط زیست شهرداری تهران با اشاره به طرح انتقال ایستگاه راه آهن به خارج از شهر تهران گفت:خروج ایستگاه راه آهن همانند انتقال فرودگاه امام خمینی به خارج تهران منجر به کاهش بار ترافیک شده و برای ساکنینی که در معرض آلودگی صوتی ،آلودگی هوا و بحث آزبست هستند می‌تواند تاثیرات سودمندی داشته باشد.

به گزارش ایسنا، امیرحسین جعفری ورامینی، درباره آلودگی‌های محیط زیستی ناشی از ریل راه آهن شهری تهران که این روزها بحث جابجایی‌اش مطرح شده گفت: ایجاد آلودگی صوتی ،بیشترین آلودگی موجود ایستگاه و مسیر راه آهن است چرا که محیط های مسکونی محدوده شهری در معرض آن هستند.

جعفری با بیان اینکه محیط‌های مسکونی در زمان ساخت ریل راه آهن کنار آن نبوده و در اثر مرور زمان به آن محدوده اضافه شده و امروز تبدیل به منطقه حساس شده اند، افزود: اینکه مناطق راه آهن همانند مناطق 10 و 9 که در معرض نشست و برخاست هواپیما هستند دچار آلودگی صوتی هستند بر کسی پوشیده نیست و به طور حتم آلودگی صوتی ساکنان را اذیت می کند از این رو تغییر این شرایط حتی با گزینه هایی همچون سرپوشیده کردن مسیر راه آهن شهر تهران و یا زیرزمینی کردن این مسیر می تواند مورد توجه باشد.

نگران کیفیت آزبست لنت قطارهای راه آهن تهران هستیم

معاون توسعه و پایش ستاد محیط زیست به لنت‌های قطار به عنوان موضوع بعدی که می‌تواند در ایجاد آلودگی زیست محیطی راه آهن برای مردم نقش داشته باشد، اشاره و اظهار کرد: در هنگام ترمزهای قطار ،ذراتی از لنت به عنوان ذرات معلق در هوا خارج می شود که اینها ذرات آزبست هستند که اگر لنت‌ها آزبست فری باشد ،این آلودگی را نداریم.

جعفری با توضیح اینکه باید درباره لنت های کنونی قطارها آزمایش شود تا بدانیم میزان این آلودگی‌ها چقدر است اظهار کرد: برای دانشتن میزان غلظت آزبست ذرات از نظر استاندارد نیاز به آزمایش های دقیق است و نمی توان بدون سند در این باره اظهار نظر کرد.

وی با تاکید بر اینکه لنت‌های قطار طبق قوانین باید آزبست فری باشند گفت: سازمان مربوطه باید توضیح دهد که به سمت لنت‌های آزبست فری رفته است یا نه.

قائم مقام ستاد محیط زیست شهرداری تهران در ادامه درباره فرسایش خاک در محدوده های ریلی گفت: به هر حال عملیات ریل گذاری و ایجاد خط آهن در بدو امر این اتفاقات را رقم زده است به طوری که باید یک محیطی را تثبیت کرد تا اگر گیاهی دارد تصحیح و خاک تراشی شود که همین خاک تراشی باعث تغییر شکل بافت خاک می‌شود.

به گفته جعفری فرسشایش خاک منطقه راه آهن در زمان ریل گذاری اتفاق افتاده است و اکنون دیگر حرکت قطار باعث فرسایش خاک نمی‌شود مگر اینکه روغن ریزی وجود داشته باشد یا سانحه‌ای اتفاق بیفتد که باعث واژگونی قطار شود که آن وقت ریختن سوخت یا روغن باعث آلودگی خاک در آن محدوده می‌شود.

معاون توسعه و پایش ستاد محیط زیست درباره آلودگی هوا با توجه به میزان سوختی که قطارهای ریلی استفاده می‌کنند، اظهار کرد: اینکه میزان این آلودگی چقدر است باید مورد آزمایش قرار گیرداما آنچه می توان گفت آن است که ریل شهری می‌تواند باعث تشدید آلودگی هوای شهر تهران به عنوان یک منبع آلاینده متحرک باشد.

بر اساس گزارش سایت تهران سما، جعفری با ذکر این نکته که البته قرار نیست چیزی در شهر تهران جایگزین راه آهن شود، در این باره تاکید کرد: یعنی قرار نیست ریل را برداریم و جای آن همان میزان خودرو بخواهد تردد کند چرا که حذف یک آلاینده از جنوب شهر تهران در کاهش آلودگی هوای تهران تاثیر دارد. اما مقایسه حمل و نقل ریلی با حمل و نقل جاده‌ای قطعا می‌گوید که راه آهن آلودگی کمتری دارد.
نظرات بینندگان