arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۸۹۳۵
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۱۵ - ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵

آخرین اخبار از حج 95

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : سازمان حج و زیارت درحالی‌که وارد محدوده زمانی قرمز عملیات حج تمتع ۹۵ شده است، با انتشار بیانیه‌ای از دولت عربستان خواست در اسرع وقت نسبت به فراهم کردن زمینه مناسب برای اعزام حجاج ایرانی بر اساس شرایط سال‌های گذشته اقدام کرده و مانع انجام فریضه حج آنان نشود.
 
به گزارش انتخاب در متن بیانیه سازمان حج و زیارت اینگونه آمده است:
 
بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت بر اساس وظایف خود مبنی بر فراهم ساختن تمهیدات لازم و برنامه‌ریزی زودهنگام برای اعزام حجاج ایرانی، از مدت‌ها قبل پیگیر انجام مذاکرات و امضای صورت‌جلسه توافق‌های حج امسال بوده است که پس از سه ماه تأخیر از جانب دولت عربستان در تعیین زمان ملاقات و صدور روادید برای اعضای هیأت حج جمهوری اسلامی ایران، سرانجام مذاکرات در تاریخ ۲۶ فرورین ۱۳۹۵ برگزار شد. لیکن با توجه به وعده‌های مسئولان وزارت حج آن کشور در مورد رفع ابهامات موجود در پیش‌نویس توافقنامه، مقرر شد؛ وزارت حج عربستان نظر صریح وزارت امور خارجه و سازمان هواپیمایی سعودی را درباره‌ موارد ذیل اعلام کند تا هیأت ایرانی دوباره به آن کشور عزیمت کند:
 
۱ «چگونگی صدور روادید حجاج ایرانی با توجه به قطع روابط سیاسی دوجانبه از سوی عربستان.» یادآور می‌شود که در مذاکرات صورت‌گرفته، به هیچ وجه پیشنهادی از طرف سعودی درباره‌ چگونگی صدور ویزا اعلام نشده است.
 
۲ «انتقال حجاج ایرانی توسط هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران و هواپیمایی سعودی طبق سنوات گذشته.»
 
ضمناً علاوه‌بر موارد فوق، موضوع ارایه خدمات کنسولی و حمایت‌های حقوقی از حجاج ایرانی و تضمین امنیت و سلامت آن‌ها با توجه به حوادث سال گذشته همچنان مورد تأکید جدی جمهوری اسلامی ایران بوده است که دولت سعودی باید پاسخگو باشد.
 
لذا با توجه به ضیق وقت، جمهوری اسلامی ایران مصراً می‌خواهد که دولت عربستان در اسرع وقت نسبت به فراهم کردن زمینه مناسب برای اعزام حجاج ایرانی بر اساس شرایط سنوات گذشته اقدام کرده و مانع انجام فریضه حج آنان نشود.»
 
پنجشنبه گذشته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه رییس سازمان حج و زیارت دیدارهایی با جمعی از مراجع تقلید داشتند که برخی از آن‌ها مواضع صریحی نسبت به برخورد عربستان سعودی با حج ایرانی‌ها نشان دادند و بر اجرای حجی عزتمندانه و توأم با تامین امنیت زائران ایرانی تاکید کردند.
 
به دنبال این اعلام موضع، وزارت حج عربستان روز جمعه با انتشار بیانیه‌ای مدعی شد مانع حضور شهروندان ایرانی برای شرکت در مراسم حج تمتع امسال نخواهد شد.
 
این وزارتخانه همچنین مدعی شد که مانع ورود هیچ مسلمانی به سرزمین‌های مقدس برای انجام مناسک حج تا زمانی‌ که آن‌ها مطابق با قوانین رفتار می‌کنند، نخواهد شد و پادشاهی و مردم عربستان از ورود تمام حجاج از سراسر جهان استقبال خواهند کرد.
 
وزارت حج عربستان با ادعای اینکه ایران خود مانع از شرکت شهروندانش در مراسم حج امسال شده است، اعلام کرد: اما برگزاری مراسم دعای کمیل و مراسم‌های دیگر از قبیل برائت از مشرکین، مانع حرکت حجاج می‌شود.
منبع: ایلنا
نظرات بینندگان