arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۸۹۷۷
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۱۷ - ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵

گسترش ارتباطات و تقویت دیپلماسی رسانه‌ای از اولویت‌های دولت است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تقویت دیپلماسی رسانه ای در جهت معرفی بهتر کشور و همچنین انعکاس واقعیت های موجود در ایران، از اولویت های دولت محسوب می شود.

حسین انتظامی در دیدار با هیات رسانه ای کشور آلمان با اشاره به منافع رفت و آمدهای رسانه ای میان دو کشور، از حضور گروه های مختلف رسانه ای در ایران ابراز خرسندی کرد و گفت: تاکید دولت بر تقویت ارتباطات رسانه ای است چرا که از این طریق، دیپلماسی رسانه ای فعال تر و شناخت و ارتباط ملتها بارهمدیگر، بیشتر و در نتیجه چالش های میان کشورها کاهش پیدا می کند.



وی در همین زمینه با اشاره به اینکه یکی از نتایج دیپلماسی رسانه ای ، کاهش سوء تفاهم هاست، افزود: بسیاری از چالش‌ها به علت نبود اطلاعات است و رسانه ها می توانند این خلاء اطلاعاتی را تا حدود زیادی مرتفع کنند تا سوء تفاهم ها کم شود و ارتباطات انسانی گسترش یابد.



«تقویت مبانی آموزشی، خواهرخواندگی میان رسانه ها، تولیدات مشترک، انتقال تجریبات موفق و دیدارهای کاربردی» از جمله موضوعاتی بود که انتظامی در خصوص اهداف رفت و آمدهای رسانه‌ای از آنها یاد کرد و گفت: نتیجه این دیدارهای صنفی، زمینه ساز توسعه است.



انتظامی به سیاست دیگر دولت در خصوص میدان دادن به صنوف و بخش خصوصی اشاره کرد و افزود: ترجیح ما این است که ارتباط رسانه ها با یکدیگر بصورت مستقیم و در غیاب دولت ها انجام شود تا انتشار اطلاعات و انعکاس واقعیت ها نیز بهتر صورت پذیرد.



معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سوال یکی از اعضای تیم رسانه ای کشور آلمان، ضمن توضیح قانون مطبوعات در کشور و فرایند رسیدگی به تخلفات  گفت: در قانون مطبوعات کشورمان ١٢ مورد به عنوان مواردی که جزء محدودیت های مطبوعات است، وجود دارد و هیاتی ٧ نفره متشکل از نمایندگان قوای سه گانه و نهادهای فرادستگاهی و مطبوعات مسئول نظارت بر اجرای این قانون هستند.



وی در پاسخ به سؤال یکی از اعضای هیأت رسانه ای آلمان در باره محدودیت ها افزود: برای مصوبات شورای عالی امنیت ملی نیز مانند همه کشورهای جهان، الزاماتی وجود دارد. وی  افزود: تنها دادگاهی که در ایران با حضور هیات منصفه برگزار می شود، دادگاه مطبوعات است.



انتظامی با اشاره به توجه قانون به حقوق شهروندی، به اجرای قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات اشاره کرد و گفت: با وجود برخی موانع فرهنگی و نبود زیرساخت ها، اجرای این قانون آغاز شده که البته زمان بر خواهد بود اما مهم اراده نظام در اجرای آن است  و روزنامه نگاران بیشترین افرادی هستند که می توانند از این قانون در اجرای رسالت های حرفه ای خود استفاده کنند.



معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سوال دیگری درباره فعالیت صنوف در ایران و نقش دولت در امور رسانه ها نیز گفت: با توجه به نگاه دولت در خصوص واگذاری امور مختلف به صنوف، در حال حاضر بخشی از فعالیت ها و سیاستگذاری ها با مشورت و کمک صنوف انجام می شود. وی افزود: تشکل های مطبوعاتی متعددی در ایران وجود دارد که با یکدیگر و در قالب شورای هماهنگی،برخی از امور مربوط به مطبوعات را انجام می دهند.



انتظامی خاطر نشان کرد: در راستای عدالت رسانه ای در طی ٢.٥ سال گذشته به هیچ روزنامه و یا خبرگزاری دولتی جدید اجازه فعالیت داده نشده است.



انتظامی در پاسخ به سوالی درباره فعالیت زنان روزنامه نگار در ایران نیز گفت: حضور شما در ایران کمک می کند که از نزدیک فعالیت و حضور زنان در عرصه های مختلف را مشاهده کنید تا ببینید محدودیت هایی که در برخی کشورها وجود دارد، در ایران نیست و بخش قابل توجهی از تحریریه روزنامه ها و رسانه های ایران را خانم ها تشکیل می دهند.



در این دیدار که با حضور مدیر کل رسانه های خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، اعضای هیات رسانه ای کشور آلمان نیز، ضمن طرح سوالات و بیان دیدگاه‌هایشان، آمادگی خود را برای دعوت از رسانه های ایران جهت حضور و افزایش سطح همکاری ها و ارتباطات دو جانبه اعلام کردند.



«حق قدوس الشمس، رییس بخش بین الملل انجمن روزنامه نگاران آلمان DPV و خبرنگار سونتاگس زایتونگ، «کریستوف هاین»، خبرنگار بخش آسیا و اقیانوسیه روزنامه فرانکفورتر الگماینه سایتونگ، «یورگ لاو»، رئیس تحریریه بخش خارجی روزنامه دی سایت، «دانیل اشتاینفورت»، سردبیر ارشد روزنامه نوی زوریشر زایتونگ NZZ، «آرنولف اشتوفل» عکاس و فیلمبردار انجمن روزنامه نگاران آلمان DPV، «اینگو هیسوند»، سردبیر ارشد سیاست بین الملل روزنامه کلاین سایتونگ و «کریستین شالداخ» کارشناس وزارت آموزش و تحقیقات  فدرال آلمان، تیم رسانه ای کشور آلمان را تشکیل می دهند.

دیدار هیات آلمانی 


دیدار هیات آلمانی

نظرات بینندگان