arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۹۰۵۳
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۲۲ - ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵

گزارشی که فرانس 24 انتشار آن در آمریکا را به انفجار بمب تشبیه کرد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 واحدمرکزی خبر نوشت: شبکه فرانس بیست و چهار به موضوع گزارش مربوط به نقش عربستان سعودی در حملات یازدهم سپتامبر دو هزار و یک پرداخت و گفت انتشار این گزارش فوق محرمانه، پانزده سال پس از وقوع حملات، می تواند مانند یک بمب عمل کند.

این شبکه تلویزیونی فرانسوی با طرح این سوال که آیا آمریکا جرأت می کند گزارش محرمانه بیست و هشت صفحه ای خود درباره حملات یازدهم سپتامبر دو هزار و یک را که در آن عربستان سعودی نقشی محوری دارد منتشر کند؟ افزود، به تازگی جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در دیداری با همتای سعودی خود در ژنو درباره این موضوع بسیار مهم و حساس گفت وگو کرده است. ریاض هم به نوبه خود گفته است برای آنکه ناچار نباشد فشارهای آمریکا را تحمل کند، حاضر است به واشنگتن اجازه دهد این گزارش را منتشر کند. کلرانس رودریگز، خبرنگار شبکه فرانس بیست و چهار در ریاض در این باره می گوید: «انتشار این گزارش فوق محرمانه که احتمال دارد در ژوئن آینده صورت بگیرد، می تواند پانزده سال پس از وقایع یازدهم سپتامبر دو هزار و یک، به مانند یک بمب عمل کند. پانزده تن از تروریست هایی که در این حملات دست داشتند از اتباع سعودی بودند. این مسئله هر چهار یا پنج سال یک بار مطرح شده است و عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان در هفته گذشته در ژنو در دیدار با جان کری، همتای آمریکایی خود تأکید کرده است که این موضوع همواره مانند تهدید و خطری دائمی بالای سر عربستان بوده است. این اظهارات یک ماه پیش از سفر باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا به ریاض صورت می گیرد.

مقامات سعودی زمانی که دریافتند امکان دارد در این ماجرا با تصویب طرحی قانونی در آمریکا، مسئولیتی حقوقی در این زمینه برای عربستان سعودی ایجاد شود بر آشفته شدند. همچنین اجازه یافتن خانواده های سه هزار قربانی حملات یازده سپتامبر، برای تعقیب قضایی عربستان، می تواند خسارات قابل توجهی برای این کشور در پی داشته باشد. مقامات سعودی نیز که از این موضوع دلخور شده اند آمریکا را به پاسخی اقتصادی و فروش اوراق قرضه خزانه داری به مبلغ هفتصد و پنجاه میلیارد دلار تهدید کردند. با این حال وزیر امور خارجه سعودی خاطر نشان کرده است هیچ اتهامی متوجه عربستان سعودی نیست. حال باید دید دلیل آن که این بیست و هشت صفحه از گزارش کمیته تحقیقات حملات یازده سپتامبر به مدت پانزده سال در گاو صندوق کنگره آمریکا مانده است و تاکنون منتشر نشده است، چیست؟»



نظرات بینندگان