arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۹۱۵۴
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۱۱ - ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵

بیکار شدن 894 خبرنگار در ترکیه از آغاز سال 2016

بر اساس گزارش جدید منتشر شده از آغاز سال 2016 در کل 894 خبرنگار در ترکیه از کار بر کنار شده‌اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بر اساس گزارش جدید منتشر شده از آغاز سال 2016 در کل 894 خبرنگار در ترکیه از کار بر کنار شده‌اند.

به گزارش انتخاب به نقل از روزنامه حریت، پروژه "مطبوعات برای آزادی" از سوی برنامه دو جانبه انگلیس، همواره گزارش‌هایی را به صورت ماهانه، فصلی و سالانه درباره آزادی مطبوعات در ترکیه منتشر می‌کند.

در گزارش اخیر منتشر شده در این پروژه تصویر تیره‌ای از نقض آزادی مطبوعات در ترکیه نشان داده شده است.

دو روزنامه و یک خبرگزاری براساس رای هیات منصفه به اتهام وجود شواهد و دلایل محکم مبنی بر ارتباط با جنبش فتح‌الله گولن، روحانی در تبعید در آمریکا وادار به سکوت شده و تعطیل شده‌اند.

دست کم 160 خبرنگار در ماه آوریل از کار برکنار شده و این روند رو به افزایش است.

همچنین براساس تحقیقات انجام شده دسترسی به حدود 104 هزار و 904 وب سایت از زمان برگزاری انتخابات سراسری در ماه ژوئن در سال 2015 مسدود شده است و 30 خبرنگار فعال در خبرگزاری‌ها در بازداشت به سر می‌برند.

از سوی دیگر میزان اعمال خشونتها علیه اهالی مطبوعات در زمان مشابه افزایش یافته است. در کل 200 حمله علیه خبرنگاران گزارش شده است و 21 مورد از این حملات علیه موسسات رسانه‌ها بوده است.

در همین حال ناظمی بیلگین، رئیس انجمن خبرنگاران ترکیه در کنفرانسی خبری درباره این گزارش گفت: آزادی مطبوعات باعث ایجاد یک جامعه مدرن و دموکراتیک می‌شود.

همچنین با کشته شدن چهارمین خبرنگار سوری به نام ظهیر الشرقات در ماه آوریل توسط نیروهایی که گمان می‌رود عضو داعش باشند، موسسه بین‌المللی مطبوعات در وین از دولت ترکیه درخواست کرده است که تدابیر جدی برای مقابله با اقدامات خشونت‌ آمیز داعش در خاک ترکیه اتخاذ کند.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان