arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۹۱۸۵
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۱۳ - ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵

پیامدهای ورود ضایعات پلاستیکی به طبیعت

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : رئیس اداره محیط زیست انسانی حفاظت محیط زیست استان تهران گفت: ورود حجم زیادی از ضایعات پلاستیکی به طبیعت، آثار و پیامدهای زیانباری را برای محیط زیست به همراه داشته است.

به گزارش ایسنا، مجید سیری با بیان این مطلب افزود: پسماندهای پلاستیکی با توجه به سبک، حجیم بودن و زمان‌ماندن طولانی آن در محیط یکی از بزرگترین مشکلات عصر حاضر است و به عبارتی، با توجه به میزان استفاده از پلاستیک، تولید و آلودگی‌های ناشی از آن، می‌توان عصر حاضر را به عنوان عصر پلاستیک مطرح کرد.

وی با اشاره به تولید پلاستیک از آغاز قرن 20 و تولید بیش از 5000 میلیون تن از پسماندهای پلاستیکی از آن زمان تاکنون، این مشکل را هشداردهنده دانست و افزود: با این روند سرانجام پسماندهای پلاستیکی کل سطح زمین را خواهند پوشاند.

سیری با بیان اینکه حفاظت از زمین باید یکی از اولویت‌ها باشد، خاطرنشان کرد: یک راه حل ممکن، افزایش نرخ بازیافت پلاستیک است. راه حل دیگر، کاهش تولید پلاستیک‌های بدون تجزیه زیستی است؛ ضمن این که باید به دفن مواد پلاستیکی توجه ویژه شود.

به گزارش سامات، وی با بیان این نکته که بخش زیادی از پسماندهای ما را مواد پلاستیکی تشکیل می‌دهند، استفاده از پلاستیک‌های زیستی تخریب‌پذیر از منابع تجدیدشونده مثل گیاهان را به عنوان یکی از راه حل‌های مناسب دانست و یادآور شد: واژه تخریب‌پذیر (biodegradable) به معنی موادی است که به سادگی توسط فعالیت موجودات زنده به ویژه واحدهای سازنده خود، تجزیه شده و بنابراین در محیط باقی نمی‌مانند.

سیری در پایان به اصلاح الگوی مصرف اشاره کرد و مدیریت بخش تولید پلاستیک و بازیافت را به عنوان یک عامل مهم در کاهش میزان تولید محصولات پلاستیکی برشمرد.
نظرات بینندگان