arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۹۱۸۶
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۱۳ - ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵

روسیه ساخت خط لوله گاز در خزر را بدون توافق جمعی رد کرد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
روسیه اعلام کرد که هیچ اقدامی را برای ساخت خط لوله انتقال گاز از بستر دریای خزر بدون رای گیری نمی پذیرد.
 
 به گزارش انتخاب، روسیه اعلام کرد که هیچ اقدامی را برای ساخت خط لوله انتقال گاز از بستر دریای خزر بدون رای گیری کشورهای ساحلی با اولویت توافق بر سر مسائل زیست محیطی بزرگترین دریاچه جهان، نمی پذیرد.
 
 ایگور براتچیکوف نماینده ویژه رئیس‌جمهوری روسیه در امور مرزی اعلام کرد که تمامی پنج کشور ساحلی خزر (ایران، روسیه، قزاقستان، ترکمنستان و جمهوری آذربایجان) در مورد ساخت خطوط لوله در بستر دریا حق رأی دارند، زیرا مسئولیت اوضاع آینده این دریا به عهده همه آنها است.

به گزارش پایگاه وزارت امور خارجه روسیه، براتچیکوف در مصاحبه با نشریه «کاسپین انرژی» گفته است: روسیه در این مورد موضعی پیگیرانه و فوق العاده صریح دارد. کشیدن خط لوله در حوضه آبی منحصری مانند خزر باید نخست از دیدگاه محیط زیست و فقط پس از آن از دیدگاه اقتصادی بررسی شود.
مقام روسی در ادامه تأکید کرد که موضوع سلامت زیستی دریای خزر به همه کشورهای ساحلی ارتباط دارد و باید در این مورد تصمیم مشترک گرفته شود. همه این کشورها براساس مسئولیت حق رای دارند، بنا بر این اقدام یکجانبه برای ساخت خطوط لوله دریایی مجاز نیست.

روسیه پیشتر نیز کشورهای غربی را به «تلاش برای تحمیل سیاسی» به برخی کشورهای حاشیه دریای خزر با اهداف نفتی متهم کرده بود.

طرح ترانس خزر با هدف انتقال گاز ترکمنستان از طریق دریای خزر با عبور از کشورهای آذربایجان و ترکیه به غرب توسط مقام های انرژی اتحادیه اروپا پیگیری می شود، ولی آغاز آن تاکنون چندین بار به دلیل دشواری‌های سیاسی٬ زیست محیطی و تامین مالی متوقف شده است.

مقام های ترکمنستان نیز در این باره گفته اند که «گفت‌وگوهای سازنده و پویایی» در جریان است تا سالانه بین ۱۰ تا ۳۰ میلیارد متر مکعب گاز این کشور به بازار مصرف اتحادیه اروپا صادر شود.

این طرح که 13 سال پیش با حمایت و همکاری آمریکا و به منظور رقابت برای مسیر ایران و روسیه مطرح شد، در صورت ساخت حدود دو هزار کیلومتر طول خواهد داشت و با گذر خط لوله انتقال نفت وگاز از عمق ۳۰۰ متری دریا آلودگی های زیست محیطی در پی خواهد داشت.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان