arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۹۲۰۵
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۱۴ - ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵
یادداشت مدیر روابط عمومی سازمان غذا و دارو بمناسبت روز ارتباطات و روابط عمومی:

هر که در عشق سر از قله برآرد هنر است/ درخصوص ماهیت روابط عمومی جهل مرکب وجود دارد

مدیر روابط عمومی سازمان غذا و دارو بمناسبت27اردیبهشت روز ارتباطات و روابط عمومی یادداشت ارائه کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 بخواهیم یا نخواهیم بپذیریم یا رد کنیم روابط علومی از جمله علوم مدرنی است که به سبب رشد علوم  انسانی  چهره عیان کرده است و  دقیقا مسئله  اصلی هم همین است چرا که  همواره یکی از چالشهای علوم مدرن، غریبه بودن ذهن های سنتی با آنها علی رغم آنچه می پندارند است اگر بخواهیم شفاف تر سخن بگوییم  مسئله از این هم فراتر است زیرا در خصوص دانش های اینچنینی همواره جهل مرکب وجود دارد در حوزه های مشخصی  مثل علوم تجربی هیچگاه با چنین مسئله روبرو نیستیم  زیرا آنکس که از فیزیک سر در نمی آورد؛ در باره آنهم اظهار فضل نمی کند و ادعایی هم ندارد که اگر هم چنین خبطی انجام دهد  با  کمترین پرسش،  دانش نداشته اش هویدا می شود.

 اما در این علوم انسانی است که در مثالی نامتجانس مانند ورزش فوتبال مدعی فراوان دارد از دید عموم  مردم با ابزاری ساده  در حد یک توپ پلاستیکی دو لایه و چهار عدد آجر به اوج لذت آن رسید. الی ماشاالله هم که در هرکوی و برزن و هر محله ای همه پیراهن مسی و رونالدو می پوشند و به کمتر آن هم رضایت نمی دهند تا اینجا که ایرادی ندارد قصه آنجاست که وقتی برای ترکیب تیم ملی به دنبال جذب  برترینها هستی امان از یافتن یک خط حمله ششدانگ یا  دروازه بان و مدافع قابل اطمینان.  پس بسان همیشه  ناگزیری به "داشته های موجود" اکتفا کنی که همانها هم به وقت نیاز بازیشان "بگیرنگیر" دارد.

در علوم انسانی ای مثل سیاست، روانشناسی، فلسفه، ادبیات و ... به مثابه مثال بالا،  نمی دانم به چه دلیل،  ولی هر کس به خود اجازه می دهد از چیستی و هستی آفرینش تا ازل و ابد روح سخن بگوید، نظریه بدهد، تئوری بیافریند و فلسفه ببافد که اگر کسی هم اعتراضی بکند  متهم می شود که " اگر  اعداد مرا قبول نداری خودت دوباره زمین را متر کن".

به ضرس قاطع می گویم  و حاضر هستم قسم هم بخورم  که روابط عمومی این چیزهایی که اکنون در سازمانهای  ما مشاهده می شود نیست لااقل در جاهایی که من سراغ دارم؛ اینگونه نیست.

 ایمان بیاوریم به اینکه روابط عمومیها، هنوز در کشور ما به جایگاه مشخص خود نرسیده اند، ضرورتش درک نشده و اعضایش هم عموما تربیت شده حرفه ای نیستند و بدتر از همه اینکه همواره با بخش هایی مثل خبرگزاری، بازاریابی، نگهبانی  و راهنمای ارباب الرجوع، مجری فیزیکی امور تشریفات و پشتیبانی خلط مبحث می شوند.  

آنهاییکه  از ماهیت و ماهویت  فعالیت روابط عمومی ها  آگاه هستند به خوبی می دانند که این حوزه  ترکیبی است از هنر و تجربه با چاشنی علوم روانشناسي، جامعه شناسي ، مديريت آنهم  با اتكا به آمار، رياضيات و روش تحقیق و اندازه گيري ضمن اینکه مجری آنها باید افرادی مدبر،صادق، قابل اعتماد با شخصیتی مستقل، محکم و  قوی باشد تا در صورت نیاز توانایی مدیریت بحران را نیز داشته باشد.

اینکه همه عالم بگوید روابط عمومی "پیشانی" هر سازمان و ارگان است دردی از سیستم معیوب روابط عمومیها دوا نخواهد کرد برای بیان حق مطلب درباره روابط عمومیها و بارور کردن این "هنر هشتم"  در گام نخست لازم است ایمان بیاوریم که با سپر و شمشیر نمی توان آنها  را به نبرد با  بمب های اتمی و پهپاد ها فرستاد. 

  ایمان بیاوریم به اینکه روابط عمومیها مثل حروف والی نیستند که نوشته شوند اما خوانده نشوند و به خیلی چیز های دیگر ایمان بیاوریم مثل اینکه روابط عمومی "تخصص" است پس همانطور که به تخصص یک مکانیک، پزشک تاسیساتی، جواهر ساز و هر کس دیگر احترام می گذاریم به تخصص آنها هم  اعتماد کنیم و باور  عمیق داشته باشیم روابط عمومیها  مثل کاتالیزور ها هستند در واکنش شرکت می کنند و پس از واکنش به جای  خود بازمی گردند نه جای هیچ کس دیگر. 

به هر حال روز 27 اردیبهشت روز  ارتباطات و روابط عمومی را به همکاران جان خود در اقصی نقاط کشور عزیزمان تبریک گفته و خاطر نشان می کنم:

 هر که در عشق سر از قله برآرد هنر است                                  همـــه تا دامنــــه‌ ی کــــوه تحمــــــل دارند

 

نظرات بینندگان