arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۹۲۳۹
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۷ - ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵

ظریف: ما مستقل هستیم/ امنیت ما درون زا است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزیر امور خارجه گفت:ما مستقل هستیم و به کسی نیاز نداریم، امنیت ما درون زا است. به برخی از همسایگان ما نگاه کنید امنیت خودشان را وامدار دیگران هستید در صورتی که امنیت ما از درون برخاسته است. 

به گزارش مهر، محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه در نشست هم اندیشی نقش دادسرا در حفظ حقوق شهروندی در خصوص ابعاد مختلف قدرت اظهار داشت: امروز مخلوطی از قدرت نظامی و اقتصادی به یک کشور قدرت می دهد.

ظریف افزود: حضور مردم ما در انتخابات یک مبنای قدرت است و نشان دهنده این است که این جامعه از امنیتی برخوردار است که مردمش احساس می کنند نگرانی ها و خواسته های خود را برای تغییر نه از مسیر گردن زدن و شمشیرزدن بلکه  از طریق صندوق رای و مشارکت سیاسی – اجتماعی می توانند جامه عمل بپوشانند.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: در واقع یکی از دلایلی که جامعه ما امنیتی دارد که در همسایه های ما چنین چیزی نیست این است که مردم ما احساس می کنند برای رسیدن به خواسته های سیاسی و اجتماعی خود نیازی به خشونت ندارند. دولت در جهان عرب با یک بحرانی روبرو شده به نحوی که بسیاری از کنشگران داخلی در جهان عرب بحران مشروعیت دولت را می بینند.

وی ادامه داد: اینها عوامل قدرت جمهوری اسلامی ایران محسوب می شوند یعنی ایجاد امنیت داخلی. این واقعیت که جامعه ما امن است به برکت وجود حضرت رضا(ع) و لطف خدا و این واقیعتی است که از ابعاد مختلفی برای ما ایجاد شده و قوه قضائیه در این خصوص نقش بی بدیلی دارد.

وزیر امور خارجه اظهار داشت: قوه قضاییه از یک طرف در ایجاد امنیت از طریق برخورد با جرم و جنایت و از طرف دیگر ایجاد امنیت از طریق یک فضای روانی است که مردم احساس کنند امنیت اجتماعی دارند نقش ایفا می کند.

ظریف خاطرنشان کرد: مردم احساس کنند امنیت دارند در حقوق شهروندی، پای صندوق رای، اظهار عقیده شان، ارائه دیدگاه اشان و استفاده از دیدگاه های مختلف. این احساس امنیت یک بعد عمده قدرت ملی ما است.

وزیر امورخارجه گفت: این احساس امنیت جنبه و بازتاب بین المللی پیدا می کند و با جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور مقتدر برخورد می شود.

وی افزود: یک جنبه دیگر قدرت، قدرت معنایی ما است. قدرت معنایی ما ابتدا و در آغاز از گفتمان اصیل انقلاب اسلامی و دیدگاه امام راحل(ره) و از دستورات مقام معظم رهبری، مبتنی بر خودباوری است.

ظریف تصریح کرد: ما مستقل هستیم و به کسی نیاز نداریم، امنیت ما درون زا است. به برخی از همسایگان ما نگاه کنید امنیت خودشان را وامدار دیگران هستید در صورتی که امنیت ما از درون برخاسته است. 

نظرات بینندگان