arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۹۲۵۵
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۱۸ - ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵

محمدجواد لاریجانی:در قانون اعدام جرائم مواد مخدر تجدید نظر شود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه گفت: برای اینکه تعداد اعدامی های زیاد ما در بخش مواد مخدر حکم نورانی قصاص را زیر سوال نبرد پیشنهاد می کنم در قانون اعدام ویژه جرائم مواد مخدر تجدید نظر شود .
 
به گزارش انتخاب، محمد جواد لاریجانی در نشست مشترک میان دادستان تهران و وزیر امور خارجه افزود: تجربه انقلاب اسلامی نشان داد که می توان نظام مدنی سیاسی جامعی بر اساس عقلانیت سیاسی شکل داد و مبانی نظری مکتب اهل بیت هم این تجربه را توصیه می کند.
وی گفت : یکی دیگر از مسائلی که با انقلاب ما کلید خورد مسئله بیداری اسلامی است .

لاریجانی افزود: نظام مدنی سیاسی ایران ، وارداتی نیست و ما باید با پیشرفت و تحول ، متون دیگر اسلام را کشف کنیم .

وی گفت : در ابتدای انقلاب خیلی ها در بحث نظام مدنی سیاسی بر اساس اسلام را نمی پذیرفتند و مرحوم بازرگان معتقد بود این پروژه غلط است و اعتقاد داشت ما حقوق مدنی سوئیس را داشته باشیم و زنا و شرب خمر را از آن برداریم همین درست است .

لاریجانی افزود: برخی دیگر می گفتند مگر می شود با اسلام، نظام مدنی حقوقی درست کرد و این گروه اعتقاد داشت که با این کار پس از مدتی از کابل هم عقب تر خواهیم افتاد.

دبیر ستاد حقوق بشر ادامه داد: در دهه 70 نیز در مقالاتی که در روزنامه ها چاپ می شد می گفتند: اگر ما بخواهیم نظام سیاسی کشور را منطبق با اسلام شکل بدهیم مانند این است که بخواهیم با دوچرخه به کره ماه برویم.

لاریجانی گفت: به هر حال پس از گذشته سه دهه از انقلاب ، خیلی ها چشمانشان را باز کردند و دیدند که ایران در علوم و فناوری ، پیشرفته ترین کشور خاورمیانه است .

دبیر ستاد حقوق بشر افزود: هم اکنون برخی چراغ ها در خانه ایرانیان با انرژی هسته ای روشن می شود و درست است که با برجام ، ترمز دستی کشیده شد اما توانمندی ما از بین رفتنی نیست و دوباره آغاز می شود.

وی گفت: غربی ها حواسشان جمع باشد زیر آب برجام را نزنند چون اگر به گذشته برگردیم با سرعت بیشتر عمل می کنیم .

لاریجانی در بخش دیگری از سخنانش تاثیرگذاری ایران بر منطقه را نیز موضوعی مهم و غیر قابل تصور برای خیلی ها دانست و گفت: خیلی ها فکر نمی کردند ایران بتواند در خارج مرزهایش تاثیرگذار باشد اما به همه اثبات شد که مثلاً در موضوع شکست تکه پاره کردن سوریه ، ایران نقش داشت و ایران در این موضوع عامل شکست برنامه صهیونیست ها بود.

وی افزود: هیچ جای تعجب نیست که غربی ها ایران را مانع اهداف خود بدانند چرا که آنها ایران را همانند غول می بینند و با همه توان علیه ما کار می کنند و یکی از اقدامات آنها تاثیرگذاری بر افکار مردم و مسئولان است.

دبیر ستاد حقوق بشر نداشتن بصیرت را از موانع فهم درست از موقعیت ها خواند و گفت: رهبر انقلاب مکرر بر داشتن بصیرت تاکید کرده اند و می کنند .

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت : ما در جمهوری اسلامی ایران باید دغدغه آبروی نظام را داشته باشیم و حضرت امام همیشه اصرار داشتند که تجربه ایران نباید محدود به کشور شود و باید به بیرون از مرزها انتقال یابد.

لاریجانی افزود: زمانی بود که می گفتند ما با سازمان ملل نباید مراوده داشته باشیم و عده ای دیگر می گفتند باید در این زمینه کوتاه بیائیم که همان زمان حضرت امام فرمودند هر دوی این تفکر غلط است و ما باید در همه جا حضور پیدا کنیم و از حقوق خود دفاع کنیم.
دبیر ستاد حقوق بشر در بخش دیگری از سخنانش مبحث حقوق بشر را جزو فرهیخته ترین متون بین الملل خواند و گفت : ما باید در صحنه جهانی حضور داشته باشیم و در بحث حقوق بشر نظر بدهیم .

وی به سه نسل حقوق بشر اشاره کرد و گفت: نسل اول اسناد سازمان ملل در بحث حقوق بشر عمدتاً توسط متفکران سیاسی و فیلسوفان لیبرال سکولار نوشته شد و در این دوره جهان اسلام خواب بود و در نسل دوم اسناد سازمان ملل مکانیسم های پایش، پیگیری و تنبیه گذاشتند و مکانیسم های گزارشگری ویژه و موضوعی در این دوره شکل گرفت اما در نسل سوم اسنادی شکل گرفت که بازنگری جدیدی به مفاهیم داشت و ما باید با همه توان در این دوره حضور پیدا کنیم .

لاریجانی افزود: در بحث مفهوم شکنجه و اعدام مطالب عمده ای گفته شده است و من پیش بینی می کنم در سال 2019 مسئله توقف اعدام در دنیا اجباری شود چرا که سیر کار این پیش بینی را اثبات می کند.

وی گفت : من امروز در جلسه مسئولان عالی قضائی که وزیر کشور هم حضور داشت گفتم که ما چون قانونی داریم که مجازات اعدام را تجویز می کند از نظر تعداد مطلق اعدام ها به کشوری پراعدام تبدیل شده ایم و این باعث شده است که حکم قصاص را هم که حکمی نورانی است زیر سوال ببرند.

دبیر ستاد حقوق بشر گفت : این برای آبروی ایران بد است و من پیشنهاد دادم این قانون بازنگری شود .
نظرات بینندگان