arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۹۲۶۲
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۱۹ - ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵

لاوروف: غرب سیاست های ضد روسی را ادامه می دهد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه با اعلام اینکه «مسکو به تلاش های خود برای بهبودی روابط با غرب ادامه می دهد»، اعلام کرد: کشورهای غربی به سیاست های مغرضانه خود در قبال روسیه ادامه می دهند.
 
به گزارش انتخاب به نقل از وزارت امور خارجه روسیه، لاوروف امروز (دوشنبه) پس از دیدار با ولادیمیر مکی وزیر امور خارجه بلاروس در مینسک پایتخت این کشور در جمع خبرنگاران گفت: روسیه و بلاروس همراه سایر اعضای پیمان امنیت جمعی در اقدام های خود در چارچوب سازمان امنیت و همکاری اروپا و نیز در روابط با ناتو و اتحادیه اروپا رویکرد مشترکی داشته و علاقه دارند خطوط حائل و جداکننده در اروپا برداشته شود.

وی افزود: تاکنون به این هدف دست نیافته ایم و شرکای غربی مواضع مغرضانه در قبال روسیه اتخاذ کرده اند، ولی برای خروج از این بن بست عزم سازنده داریم و نکته مهم این است که ایجاد کنندگان مشکلات مصنوعی در امور اروپایی، آن را از میان بردارند.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه با اشاره به اشتراک مواضع مسکو و مینسک در مساله امنیت موشکی قاره اروپا گفت: نگرانی یکدیگر را می پذیریم و شاهدیم که کشورهای عضو ناتو با ایجاد تاسیسات نظامی نزدیک مرزهای ما سعی دارند بر رویارویی موجود دامن بزنند.

لاوروف با بیان اینکه غرب برای تشدید تنش ها در مساله امنیت موشکی تلاش می کند، اظهار کرد: روسیه و بلاروس طرفدار چنین سیاست های خصمانه و رویارویی سیاسی و نظامی نبوده و خواهان مذاکرات برابر در اروپا در مساله امنیت موشکی و تقویت اثبات تمام کشورهای این قاره هستند.
روابط روسیه و کشورهای غربی در دو سال اخیر بر اثر مساله اوکراین تیره شده و استقرار سامانه موشکی آمریکا در شرق اروپا نیز بر تنش های موجود به شدت افزوده است.

آمریکا با نادیده انگاشتن هشدارهای مکرر روسیه، پنجشنبه هفته گذشته یک مرحله اصلی از استقرار اجزای سامانه دفاع موشکی خود را در پایگاه نظامی دوسلو در رومانی برجای مانده از دوران شوروی سابق کامل کرد که موجب واکنش فوری مسکو شد.

ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه با هشدار نسبت به استقرار این سامانه موشکی گفت: مسکو تدابیر لازم را برای مقابله با اقدام های تاسفبار آمریکا در ایجاد سامانه موشکی در اروپا اتخاذ می کند. متاسفانه وضعیت رو به وخامت می رود که منظور راه اندازی ایستگاه ردیابی موشکی در رومانی از اجزای سامانه پدافندی موشکی آمریکا می باشد.

افزون بر استقرار سامانه موشکی در رومانی، هم اکنون ناتو در حال برگزاری رزمایش در استونی از جمهوری های شوروی سابق است و همزمان اعلام شده است همراه آمریکا قصد اجرای طرح استقرار تا چهار هزار نظامی در این کشور و لتونی هم مرز روسیه و لیتوانی از جمله جمهوری های سابق دیگر را دارد.

برنامه نفوذ ناتو و آمریکا در این کشورها و همچنین مولداوی و گرجستان از دیگر جمهوری های شوروی سابق، سبب اعتراض و هشدارهای مکرر روسیه شده است، ولی این اقدام ها همچنان ادامه دارد.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان