arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۹۳۸۹
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۱۱ - ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵
ادعای بی سند روزنامه ایران:

ناطق از لاریجانی حمایت کرد، هاشمی از عارف؟!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
روزنامه ایران نوشت: روز گذشته علی صوفی، رئیس ستاد انتخابات اصلاح‌طلبان در تهران در گفت‌وگویی خبر داد ناطق نوری در ملاقات اخیر خود با رئیس دولت اصلاحات از وی خواسته از ریاست علی لاریجانی بر مجلس جدید حمایت کند.

به گفته صوفی، چند تن از وزرایی که در این دیدار حضور داشتند نیز از رئیس دولت اصلاحات خواستند از ابقای لاریجانی پشتیبانی کند اما رئیس دولت اصلاحات تأکید کرده است که محمدرضا عارف گزینه اصلی و «قطعی» شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان برای ریاست مجلس است. سه روز پیش بود که محمدرضا خاتمی از موافقت لیدرهای اصلاحات از جمله برادرش با ریاست محمدرضا عارف خبر داد و گفت که نظر شخصی رئیس دولت اصلاحات برای تصدی ریاست نهاد قانونگذاری نیز عارف است. همزمان با سخنان او، عبدالواحد موسوی لاری عضو ارشد شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان خبر داد که این نهاد در نخستین جلسه بعد از پایان دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی با اکثریت مطلق آرا، عارف را به عنوان  تنها گزینه نشستن بر بالاترین کرسی پارلمان انتخاب کرده است.

به اعتقاد چهره‌های ارشد جریان اصلاح‌طلبی، عارف بالاترین میزان رأی در کشور را آورده است و فراکسیون «امید» بیش از 150 کرسی در مجلس خواهد داشت و بر این اساس منطقی است که رئیس مجلس از میان اکثریت انتخاب شود.

به اعتقاد چهره‌های ارشد جریان اصلاح‌طلبی، عارف بالاترین میزان رأی در کشور را آورده است و فراکسیون «امید» بیش از 150 کرسی در مجلس خواهد داشت و بر این اساس منطقی است که رئیس مجلس از میان اکثریت انتخاب شود. همه این رویدادها در شرایطی است که منتخبان مجلس دهم امروز در سه جلسه جداگانه و البته تعیین کننده حضور می‌یابند که می‌تواند عیار فراکسیون‌های داخلی مجلس همچنین وضعیت اردوگاه رأی دو گزینه اصلی ریاست پارلمان یعنی عارف و لاریجانی را روشن‌تر از گذشته کند.

چرا که از یک سو اصولگرایان قوه مقننه، منتخبان همسو با خود را به ساختمان مجلس قدیم دعوت کرده‌اند تا در جلسه‌ای که علی لاریجانی سخنران آن خواهد بود، برای تأسیس فراکسیون «فراگیر» همچنین انتخابات هیأت رئیسه مجلس تصمیم‌گیری کنند و از سوی دیگر، منتخبان «فهرست امید» میهمان محمدرضا عارف هستند تا ضمن تصویب اساسنامه موقت «فراکسیون امید»، هیأت رئیسه منتخب این جریان را تعیین کنند. منتخبان مجلس دهم سپس به ضیافت شام حزب «اعتدال و توسعه» خواهند رفت. تشکلی که هنوز نظر رسمی خود درباره ریاست مجلس را اعلام نکرده است اما به گفته صوفی، کارگروه تعامل و رایزنی در حال مذاکره با این حزب است.

هر چند مجموعه این تحولات قابل بحث و بررسی است، اما دیدار ناطق نوری و رئیس دولت اصلاحات برای مجاب کردن او  به ابقای لاریجانی، بیش از بقیه اخبار در کانون توجه محافل رسانه‌ای و سیاسی قرار گرفت. ناطق نوری رئیس مجلس پنجم و رقیب اصلی رئیس دولت اصلاحات در انتخابات ریاست جمهوری سال 76 بود. انتخاباتی که نتیجه‌اش برخلاف تمام پیش‌بینی‌ها رقم خورد. هر چند رأی 20 میلیونی به رئیس دولت اصلاحات، علی اکبر ناطق نوری را از مناصب اجرایی دور کرد، اما باعث نشد او میدان سیاست را ترک کند. بر همین اساس بود که وی در جریان انتخابات‌ بعدی مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری کوشید به فراخور تأثیرگذاری‌اش، میان اصولگرایان ریش سفیدی کند.

اما دیدار ناطق نوری و رئیس دولت اصلاحات برای مجاب کردن او  به ابقای لاریجانی، بیش از بقیه اخبار در کانون توجه محافل رسانه‌ای و سیاسی قرار گرفت. ناطق نوری رئیس مجلس پنجم و رقیب اصلی رئیس دولت اصلاحات در انتخابات ریاست جمهوری سال 76 بود. انتخاباتی که نتیجه‌اش برخلاف تمام پیش‌بینی‌ها رقم خورد. هر چند رأی 20 میلیونی به رئیس دولت اصلاحات، علی اکبر ناطق نوری را از مناصب اجرایی دور کرد، اما باعث نشد او میدان سیاست را ترک کند. بر همین اساس بود که وی در جریان انتخابات‌ بعدی مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری کوشید به فراخور تأثیرگذاری‌اش، میان اصولگرایان ریش سفیدی کند.

هر چند اصولگرایان دهه 70 و 80 به حرف شنوی اسلاف خود نبودند، اما ناطق نوری در منبرهای مناسبتی همچنین دیدار ماهانه‌اش با مدیران وقت دولت سازندگی، سعی کرد اصولگرایان را در بزنگاه‌های انتخاباتی سر و سامان بدهد.

تلاش‌هایی که گرچه گاهی به کدورت می‌کشید اما هیچ گاه این شخصیت میانه‌رو را بر آن نداشت تا از سیاست کناره‌گیری کند. اتفاقی که در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال 88 رخ داد. شبی که محمود احمدی‌نژاد در مناظره انتخاباتی خود با میرحسین موسوی فرزندان ناطق نوری را به فساد مالی متهم کرد و تشکل‌هایی چون جامعه روحانیت مبارز- که ناطق نوری سال‌ها عضو ارشد آن بود- این رویداد را نادیده انگاشت.

از آن تاریخ به بعد بود که ناطق نوری جز در برخی مراسم مذهبی و ترحیم، در جلسه‌ای حضور نیافت؛ در جلسات جامعه روحانیت شرکت نکرد؛ درخواست اصولگرایان برای ورود دوباره به میدان سیاست را بی پاسخ گذاشت؛ کمتر مصاحبه کرد و فعالیت‌هایش به دیدارهای ماهانه با مدیران دولت سازندگی و گعده‌های طلبگی در حوزه علمیه‌اش تقلیل یافت.

وی در معدود گفت‌وگوهایش در این ایام تأکید داشت سیاست‌ورزی نیز عمر خودش را دارد و مدیران ارشد این عرصه بعد از مدتی باید مسئولیت‌های رسمی و اجرایی را کنار گذاشته و در اتاق فکر به تربیت و هدایت نیروهای جوان بپردازند. با همه اینها، وی در جریان انتخاب رئیس مجلس دهم، فعال‌تر شده و آن گونه که صوفی گفته است، نظرش تمدید ریاست علی لاریجانی بر پارلمان و حمایت اصلاح‌طلبان از این تصمیم است.

پیشنهادی که از سوی رئیس دولت اصلاحات رد شد تا موضوع انتخاب رئیس مجلس دهم همچنان در هاله‌ای از ابهام باقی بماند. البته شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان با وجود حمایت تام و تمام از ریاست محمدرضا عارف، باب تعامل و رایزنی را باز گذاشته‌اند و به کرات تأکید داشتند اگر موضوع انتخاب هیأت رئیسه با تعامل میان علی لاریجانی و عارف، منتخبان همسو و حامیان معنوی آنها حل نشود، سرنوشت کرسی ریاست به انتخاباتی «منطقی» و به دور از حاشیه در صحن علنی سپرده خواهد شد. با این همه باید منتظر ماند و دید در 10 روز مانده به افتتاح مجلس جدید، چه رویدادهایی معادلات حاکم بر انتخاب هیأت رئیسه را تغییر می‌دهد؟/ایران

نظرات بینندگان