arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۹۴۱۷
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۱۳ - ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵

کنفرانس صلح خاورمیانه در پاریس به تعویق افتاد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
«فرانسوا اولاند» رئیس جمهوری فرانسه از تعویق کنفرانس پاریس با موضوع از سرگیری مذاکرات صلح خاورمیانه، خبر داد.
 
به گزارش انتخاب، اولاند امروز (سه شنبه) در گفت و گو با رادیو «اروپ1»، گفت: کنفرانس پاریس که برگزاری آن برای 30 می (10 خرداد) پیش بینی شده بود تا تابستان به تعویق افتاده است.
 
وی با تاکید بر ضرورت اجرای طرح ابتکاری کشورش برای از سرگیری مذاکرات صلح خاورمیانه، اعلام کرد: «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا نمی تواند 30 می به فرانسه سفر کند و به همین دلیل برگزاری این کنفرانس به تابستان موکول شده است.
 
پیشتر در پی اعلام تاریخ برگزاری کنفرانس پاریس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، اعلام کرده بود که تصمیمی برای حضور کری در این کنفرانس اتخاذ نشده است.
 
فرانسه در نظر دارد نشست بین المللی در مورد فلسطین بدون حضور نمایندگان فلسطینی و رژیم صهیونیستی برگزار کند. این در حالی است که آمریکا متحد رژیم اشغالگر، همواره با تشویق مذاکرات مستقیم دو طرف، با طرح های چند جانبه مخالفت کرده است.
 
مقامات رژیم صهیونیستی نیز پیشتر در اواخر آوریل گذشته (اردیبهشت) مخالفت خود را با طرح فرانسه اعلام و پیشنهاد آغاز سریع مذاکرات دو جانبه و بدون پیش شرط را ارائه کردند. «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر این رژیم نیز پس از سفر این هفته «ژان مارک اِرو» وزیر امور خارجه فرانسه به فلسطین اشغالی، در مورد «بی طرفی» پاریس در این طرح ابراز تردید کرد.
 
فرانسه امیدوار است کشورهای بیشتری را در روند صلح درگیر کند. «فرانسوآ اولاند» رئیس جمهوری فرانسه، معتقد است ابتکار کشورش برای از سرگیری مذاکرات، با تمرکز جامعه جهانی در مورد روندی که باید به صلح منجر شود، مبتنی است.
 
اولاند در اواسط آوریل «اواخر فروردین» پس از دیدار با «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، گفته بود: در وهله نخست باید همه طرف ها شامل گروه چهارجانبه صلح خاورمیانه موسوم به «کوارتت» «آمریکا، اتحادیه اروپا، روسیه و سازمان ملل» و دیگر کشورهای آگاه به شرایط که حل و فصل مساله را خواستارند، گردهم آیند. این بهترین راهی است که می تواند به از سرگیری مذاکرات در چارچوب مورد نظر، منجر شود.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان