arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۹۵۴۸
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۶ - ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵
سعید نیک‌پور:

صداوسیما آنقدر بزرگ شده که سرانجام مثل امپراتوری رم خواهد ترکید

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سعید نیک‌پور که سال‌هاست در تلویزیون حضور دارد، درباره ساختار مدیریتی سازمان صداوسیما نکاتی را یادآور شد و گفت: من تلویزیون را خیلی دوست دارم و بیش از اینکه در کنار خانواده‌ام باشم در تلویزیون بوده‌ام و تا این لحظه هم عاشق تلویزیون هستم و آن را رها نمی‌کنم؛ چرا که تلویزیون برای ما و امثال ماست و ما آن را درست می‌کنیم.

این بازیگر و کارگردان پیشکسوت خاطرنشان کرد: سریال‌هایی همچون «در چشم باد»، «امیرکبیر» و «هزاردستان» در همین تلویزیون ساخته شد آن هم در دوره‌ای که سختی‌ها بیش از شرایط و وضعیت حال بود؛ چرا که کسی برای پول کار نمی‌کرد اما صداقت بود. اکنون هم اگر صداقت پررنگ‌تر شود و جریانات سیاسی از تلویزیون دور شود می‌تواند به وضعیت خوبی برسد.

وی درباره‌ی ریاست قبلی سازمان صداوسیما مطرح کرد: آقای سرافراز را نمی‌شناختم اما در طول مدتی که در سازمان صداوسیما حضور داشت راهی که رفت را درست شروع کرد و به عقیده من چابک‌سازی اقدام درستی در سازمان وسیع صداوسیما بود. تولید یک کار تلویزیونی آدم‌های استثنایی و کم می‌خواهد، آدم‌هایی که موثر باشند نه افراد بیکار و بلاتکلیف.

نیک‌پور با بیان اینکه عیب آشکار سازمان صداوسیما همین وسعت زیاد آن است، یادآور شد: شاخ و برگ‌های صداوسیما بسیار زیاد و اضافی است. مگر آن سال‌ها که انقلاب اسلامی شد چند نفر در تلویزیون فعالیت می‌کردند. یادم می‌آید حدود 250 نفر بیشتر نبودند. سرافراز نیز در بدو ورود می‌خواست دستگاه تلویزیون را جمع و جور کند که این به نفع تلویزیون است. او در بدو ورودش با تشکیلات عظیم و ساختمان‌های متعدد که معلوم نیست چه می‌کنند مواجه شد و شروع به هرس کردن آن‌ها کرد؛ بنابراین فرصت کافی برای انجام کار هنری در تلویزیون نداشت.

او سپس درباره برخی شبکه‌های تلویزیون که در دوره سرافراز حذف شدند، یادآور شد: این شبکه‌ها هیچ چیز جدیدی برای گفتن نداشتند و جز اینکه نفرات و تشکیلاتی را به کار می‌گرفتند، هیچ فایده دیگری نداشت و حتی همین‌ها باعث می‌شد سریال‌ها با کمبود هزینه و بودجه مواجه شوند. متأسفانه صداوسیما در این مدت تبدیل به یک امپراطوری بزرگ شده بود که نمونه آن را در رم دیدیم که به قدری بزرگ شد که ترکید.

این هنرمند در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود سیستم آمد و شد گروهی در صداوسیما را یکی از ضعف‌های این رسانه دانست و گفت: از همان دوران ابتدای انقلاب ناظر تلویزیون بودم که همچنان محل رفت و آمد کسانی بود که با آمد و رفتن‌هایشان به دنبال مسئولیت‌های دولتی بودند و این اتفاق تبدیل به سیستمی شده بود که ١٠ سال این سیستم در صداوسیما حضور داشت و ١٠ سال دیگر مجدد گروه و سیستم‌های جدیدی به صداوسیما می‌آمدند و خود این سیستم رفتن‌ها و آمدن‌ها بزرگترین لطمه را به صداوسیما می‌زد و نتیجه آن این بود که تلویزیون نتوانست در مدت سی‌وچند سال آدم متخصصی را برای خود تربیت کند.

سعید نیک‌پور در پایان گفت‌وگوی خود تغییر مدیریتی در سازمان صداوسیما را غیرمترقبه دانست و گفت: تاکنون چنین اتفاقی برای رییس صداوسیما نیفتاده بود که پس از یک سال و نیم برود. اما زمانی که این مسئله را بررسی کردم به این نتیجه رسیدم که در مجموع این فرصت یک سال و نیمه برای تغییرات ساختاری صداوسیما کافی نبود آن هم در شرایطی که سرافراز تشکیلات سازمان را زمانی تحویل گرفت که متأسفانه چیزی از آن باقی نمانده بود. با سیستم اداری نامناسب، تلویزیون مقروض و از دست دادن مخاطبان روبرو شد اما امیدواریم تلویزیون راه خودش را با صداقت و درستی ادامه بدهد و ما آن را رها نمی‌کنیم.

به گزارش ایسنا ، سعید نیک‌پور که این روزها تصویر او را در قاب تلویزیون در مجموعه «معمای شاه» می‌بینیم مشغول ضبط سکانس‌های پایانی کاراکتری که در آن ایفای نقش می‌کند (دکتر وزیری) است و به گفته وی قرار است آخرین سکانس مرگ دکتر وزیری را در این مجموعه به سرانجام برساند و به نقشش در این مجموعه پایان دهد.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان