arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۹۵۹۰
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۱۰ - ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵

عربستان و رویای رهبری خاورمیانه/ از اتحاد علیه ایران و حمایت از تروریسم تا سعودی 2030

دیگر از آن ریاض محافظه کار خبری نیست، عربستان مدتهاست پوست انداخته است و می خواهد قدرت نخست منطقه ای شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 دیگر از آن ریاض محافظه کار خبری نیست، عربستان مدتهاست پوست انداخته است و می خواهد قدرت نخست منطقه ای شود.

به گزارش انتخاب، عربستان که گویی شمشیر خود را از رو برای ایران بسته است، در هرگوشه و کناری به دنبال متحد می گردد و با ضمانت های مالی و وعده های سرمایه گذاری برای خود شریک و همراه دست و پا می کند، از مجمع الجزایر مالدیو در اقیانوس هند تا اردن و بحرین و قطر در همین خاورمیانه؛ عربستان که انگار از خوابی بلند تازه برخواسته است نمی خواهد از ایران عقب بماند.

از سوی دیگر، توافق هسته ای و اجرای موفقیت آمیز آن اما خنجری بر پشت عربستان بود، ریاض سرخوش از تحریم های ایران و ضعف اقتصاد و انزوای این کشور خود را دست برتر منطقه می دانست، برجام اما سیلی بر صورت عربستان بود چرا که نه تنها سیل سرمایه گذاران و هیئت های سیاسی را روانه ایران کرد بلکه تهران را در مسیر پیشی گرفتن از عربستان قرار داد؛ از همه مهمتر اما بهبود روابط تهران و واشنگتن بود، موضوعی که ریاض تاب تحمل آن را ندارد.

عربستان وزیر خارجه کهنه کار خود را تغییر داد و یک جوان تحصیلکرده آمریکا را جایگزین سعود الفیصل کرد، پسر پادشاه عربستان به سمت ولیعهدی ولیعهد پدر رسید تا ضمام امور این پادشاهی را در دست بگیرد و احتمالا نشان دهد که نه آنطور که گفته می شود عربستان کشوری با مقامات و حکام تحصلیکرده و جوان است.

پادشاهی عربستان دریافته است که پس از شکست در سوریه، یمن و عراق در قبال سیاست های ایران و آمریکا باید طرحی نو دراندازد، به روسیه نزدیک شود و برای خود ائتلاف عربی و بین المللی دست و پا کند و حداقل چشم اندازی چشم گیر و غیرنفتی تدارک ببیند.

برای رسیدن به این مهم محمد سلمان، پسر پادشاه عربستان طرحی با نام طرح چشم انداز «سعودی 2030» را راه اندازی کرد، طرحی با هدف دستیابی به بودجه غیرنفتی تا سال 2030 و بهبود وضعیت اقتصادی این کشور.

به نوشته رسانه ها این طرح، بزرگترین طرح اقتصادی در تاریخ عربستان است، طرحی که چشم انداز این کشور برای تبدیل شدن به اصلی ترین قطب های اقتصادی، صادراتی و گردشگری در منطقه  را نشان می دهد.

اجرای سیستم اعطای گرین کارت (اقامت دائم) به شهروندان خارجی با هدف جذب سرمایه گذاران خارجی،  باز شدن درهای عربستان سعودی برای سرمایه گذاری های خارجی در زمینه های مختلف به ویژه گردشگری، پایان تکیه بودجه بر درآمدهای نفتی تا سال 2020،  ایجاد بزرگترین صندوق سرمایه گذاری به ارزش 2.7 تریلیون دلار (  2.7 هزار میلیارد دلار )، افزایش خصوصی سازی/ افزایش سهم بخش خصوصی در اقتصاد عربستان سعودی،  خصوصی سازی بخش های دولتی به ارزش 400 میلیارد دلار ،  خصوصی سازی 5 درصد از سهام آرامکو (شرکت ملی نفت عربستان سعودی)، افزایش 60 درصدی میانگین درآمد هر خانواده سعودی در سال 2030،  ایجاد 6 میلیون فرصت شغلی از جمله اهداف تعیین شده در این چشم انداز است.

با وجود گذشته بیش از یک ماه از راه اندازی این چشم انداز اما تبلیغات به طور گسترده ای درباره آن همچنان در جریان است، رسانه های مجازی عربستان گفت وگوهای طولانی مدت با پسر پادشاه درباره جزئیات این طرح انجام می دهند و بنر و تصاویر آن را منتشر می کنند. عربستان با تکیه بر این طرح به ععنوان بخشی از پروپاگاندای سعودی به دنبال آن است تا خود را کشوری پویا و خلاق نشان دهد و تاکید کند در رقابت مطلق منطقه ای با ایران قرار دارد.

به گفته تحلیلگران و کارشناسان اینکه عربستان به متحدان ریز و درشتش فشار می آورد تا با ایران قطع رابطه کنند، قیمت نفت را برای ضربه زدن به اقتصاد ایران کاهش می دهد و تلاش می کند از طرق دیپلماتیک نظام سیاسی ایران را پس از موفقیت برجام تحت فشار قرار دهد تنها بیانگر این موضوع است که  ریاض سرخورده از برجام و نزدیک شدن تهران و واشنگتن به یکدیگر، به دنبال جبران است و می خواهد خود به عنوان تنها رهبر دینی و اقتصادی منطقه معرفی کند.

*نامه نیوز
نظرات بینندگان