arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۹۶۴۹
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۱۲ - ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵

ترکیه مذاکرات با اسرائیل را از سر می‌گیرد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یک روزنامه ترکیه به نقل از یک منبع بلندپایه در این کشور نوشت که مذاکرات این کشور با اسرائیل برای عادی سازی روابط و مذاکراتش با بخش یونانی نشین قبرس برای اتحاد در این کشور از هفته آینده از سر گرفته خواهد شد.
 
به گزارش انتخاب به نقل از روزنامه حریت ترکیه، وقفه در مذاکرات ترکیه بر سر مساله قبرس به دو دلیل اصلی رخ داد. اولین دلیل مربوط به برگزاری انتخابات پارلمانی در بخش یونانی نشین قبرس در تاریخ 22 مه بود. تاریخ برگزاری این انتخابات از مدت‌ها پیش اعلام شده بود. یک مساله غیرمنتظره دیگر که باعث تاخیر در این مذاکرات شد تصمیم احمد داووداوغلو نخست وزیر ترکیه برای استعفا بود. همچنین کنگره زودهنگام حزب عدالت و توسعه قرار شد که در تاریخ 22 مه برگزار شود و تصادفا با برگزاری انتخابات قبرس یونانی نشین همزمان شد.
 
این در حالی است که بنعالی ییلدریم، وزیر حمل و نقل ترکیه و یکی از معتمدان نزدیک رجب طیب اردوغان رئیس جمهور این کشور کسی است که از او به عنوان محتمل‌ترین کاندیدای رهبری حزب عدالت و توسعه و تصدی نخست وزیری ترکیه یاد می‌شود. او تا زمانی که اردوغان به گزینه دیگری همچون بکر بوزداغ، وزیر دادگستری ترکیه اشاره نکند به عنوان محتمل‌ترین گزینه نخست وزیری و جانشینی داووداوغلو مطرح است.
 
با این وجود بعید است که با انتصاب نخست وزیر جدید ترکیه تغییر بنیادینی در سیاست خارجی این کشور به وجود آید. مهمترین تغییر در آنکارا که همچنین بر سیاست خارجی این کشور تاثیر خواهد گذاشت این است که خود اردوغان به عنوان رئیس جمهور ترکیه به طور مستقیم سکان هدایت سیاست خارجی را در دست بگیرد. این احتمالا تاثیر مهمی بر روند مذاکرات تعیین کننده ترکیه از جمله مذاکراتش با قبرس خواهد گذاشت.
 
اردوغان بر حسب نتایج انتخابات قبرس یونانی نشین ممکن است در یک کنفرانس بین‌المللی در تابستان بر سر مساله قبرس رهبری طرف ترک را بر عهده بگیرد.
 
همین روند برای مذاکرات ترکیه با اسرائیل نیز مصداق دارد. اردوغان با ایجاد یک دستگاه سیاست خارجی جدید تحت کنترل خود و نه شخص نخست وزیر ترکیه احتمالا حرف آخر را در خصوص عادی سازی روابط با اسرائیل خواهد زد.  
 
بر اساس اعلام مقامات ترکیه و اسرائیل این مذاکرات وارد مرحله پیشرفته‌ای شده است. هر چند که این مذاکرات از زمان استعفای داووداوغلو از نخست وزیری به طور غیررسمی تعلیق شد.  
 
روابط بین ترکیه و اسرائیل از زمان حادثه حمله کماندوهای اسرائیلی به کشتی ترکیه‌ای ناوگان حمایت از نوار غزه در سال 2010 تیره بوده است. این در حالی است که هر دو توافق ترکیه با اسرائیل و قبرس برای هر سه طرف و همچنین یونان مهم است.  
 
در صورت توافق ترکیه بر سر اتحاد در قبرس و همچنین عادی سازی روابط با اسرائیل پروژه‌های اقتصادی بزرگ مثل انتقال گاز اسرائیل و قبرس به اروپا از طریق خط لوله‌های احداث شده در ترکیه و انتقال آب آشامیدنی از ترکیه به قبرس از طریق یک خط لوله از پیش ساخته شده به جریان خواهد افتاد.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان