arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۹۶۵۴
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۱۳ - ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵

پاکستان درخواست آمریکا برای مذاکره هسته ای را نپذیرفت

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
روزنامه پاکستانی اعلام کرد که مقامات اسلام‌آباد در دیدار با مقامات واشنگتن، خواسته آمریکا مبنی بر آغاز مذاکراه برای توقف مواد شکافت‌پذیر را رد کرده است.
 
به گزارش انتخاب، به نقل از «اکسپرس تریبون»، مقامات اسلام‌آباد پس از دیدار با مقامات واشنگتن، خواسته آمریکا مبنی بر آغاز مذاکرات در مورد پیمان عدم تولید مواد شکافت‌پذیر هسته‌ای را رد کرده است.
 
 
هشتمین دور گروه کاری پاکستان و آمریکا که جزئی از مذاکرات استراتژیک است، به رهبری «چوهدری اعزاز احمد» معاون وزیر امور خارجه پاکستان و «روز گوتیمولر» معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور کنترل تسلیحات و امنیت بین المللی در اسلام‌آباد برگزار شد.
 
 
 
این در حالی است که اسلام‌آباد از مدتها قبل  در مورد امضای پیمان قطع مواد شکافت‌ذیر (FMCT) در برابر فشار آمریکا مقاومت کرده است.
 
 
 
هدف از پیمان قطع مواد شکافت‌پذیر تحریم تولید این مواد شامل «اورانیوم» و «پلوتونیوم» است.
 
 
 
مقامات واشنگتن در نشست گروه کاری پاکستان – آمریکا در روز گذشته در مورد امنیت، ثبات استراتژیک و منع گسترش سلاح هسته‌ای، مقامات اسلام‌آباد را تحت فشار قرار داده تا مذاکراتی در مورد پیمان قطع مواد شکافت‌پذیر را آغاز کند.
 
 
 
در پاسخ، پاکستان بر گسترش پیمان مواد شکافت‌پذیر تاکید کرده است.
 
 
مقامات اسلام‌آباد اعلام کردند که پاکستان موقعیت خود را با منافع ملی و اهداف ثبات استراتژیک جنوب آسیا تعیین می‌کند.
 
  پاکستان معتقد است که این پیمان باید سبب عدم توازن قدرت در جهان نشود.
 
  در حالی که پاکستان مذاکرات پیمان قطع مواد شکافت‌پذیر با آمریکا را در شکل و شرایط فعلی رد کرده است اما، با این حال، مقامات اسلام‌آباد به واشنگتن اطمینان داده‌اند که کشورش برای آزمایش هسته‌ای هرگز پیشقدم نخواهد شد و از اهداف پیمان منع آزمایش جامع هسته‌ای (CTBT) حمایت خواهد کرد.
 
  نشست گروه کار پاکستان و آمریکا علیه آزمایش اخیر موشکی هند برگزار شد که به گفته اسلام‌آباد، تعادل استراتژیک جنوب آسیا را برهم زده است.
منبع: تسنیم
نظرات بینندگان