arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۹۶۶۴
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۱۴ - ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵

سه نشانه در مورد دست داشتن آمریکا در برکناری روسف

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یک رسانه روسی در ارزیابی بحران اخیر برزیل، با طرح سه موضوع تاکید کرده که آمریکا در پس پرده برکناری دیلما روسف از ریاست جمهوری قرار داشت.
 
به گزارش انتخاب، در ادامه تحلیل‌ها درباره بحران سیاسی اخیر در برزیل، برخی شواهد از دست داشتن مستقیم آمریکا در موضوع برکناری دیلما روسف از ریاست جمهوری حکایت دارد.
 
به دنبال بحران بر سر آنچه تخطی دیلما روسف از وظایف ریاست جمهوری‌اش در برزیل خوانده شد، مجلس سنای برزیل در نهایت حکم به برکناری او از ریاست جمهوری داد.
 
به دنبال این حکم، «مایکل تمر» معاون ریاست جمهوری برزیل به عنوان رئیس‌جمهور موقت این کشور سوگند یاد کرد.
 
پس از آغاز ریاست جمهوری موقت «تمر»، سایت افشاگر ویکی‌لیکس اسنادی منتشر کرد که بر مبنای آن نشان داده شده، او پیشتر «خبرچین سازمان اطلاعات آمریکا» بود.
 
حالا راشا تودی در گزارشی از «سه نشانه مهم و اصلی» که نشان می‌دهد آمریکا در «کودتای برزیل» دست داشته، خبر داده است.
 
در گزارش آمده است: «در حالی که تاریخ مدرن آمریکای لاتین از نمونه‌های مستند و موثق از عملیات‌های آمریکا برای سرنگونی رژیم‌های این منطقه مملو است، برخی می‌گویند که جنبش مردمی اعتراضات در برزیل، ناشی از بحران اقتصادی و فساد مالی بوده است اما شرح حال آنهایی که در مرکز تحولات اخیر، سرنخهایی درباره دست داشتن واشنگتن به دست می‌دهد».
 
راشا تودی سه موضوع را به عنوان نشانه اصلی دست داشتن آمریکا در تحولات اخیر برزیل را به این شرح ذکر کرده است:
 
1-از خبرچین آمریکا تا رئیس‌جمهور موقت برزیل
 
پس از آنکه مشخص شد مایکل تمر متحد قدیمی روسف و معاون سابق رئیس‌جمهور برزیل به عنوان به عنوان رئیس موقت دولت جانشین او خواهد شد، جزئیات تیره و تاری درباره اقدامات گذشته وی در ویکی لیکس منتشر شد. اینکه او به عنوان خبرچین سفارت واشنگتن کار کرده بود.
 
2-ارتباطات مشکوک و نزدیک رهبر استیضاح در سنا با آمریکا
 
سناتور آلویسیو نونس که هم حزبی تمر در جنبش ملی دموکراتیک برزیل است و استیضاح و عزل روسیه در سنا را رهبری کرد، تنها یکروز پس از این موضوع برای سفری سه روزه به واشنگتن آمد تا با مقامات آمریکایی دیدار کند. او با برخی از افراد از قبیل اعضای کمیته روابط خارجی سنا، شرکت لابیگری گروه آلبرایت استونبریج که رئیس آن مادلیت آلبرایت وزیر خارجه اسبق است و توماس شانون سفیر پیشین آمریکا در برزیل دیدار کرد.
 
خود نونس(سناتور برزیلی) در ماجرای بحران جاسوسی بین برزیل و آمریکا، بارها بر لزوم روابط نزدیکتر با آمریکا تاکید کرده و سخن گفته بود.
 
3-سفیر با تجربه آمریکا در امور کودتا
 
نه فقط سفیر سابق آمریکا در برزیل، بلکه لیلینا آیالده سفیر کنونی تجربه مشارکت در سرنگونی دولتهای خارجی را داشته‌اند. آیالده قبل از آمدن به برزیل، در پاراگوئه و در آستانه کودتای سال 2012 سفیر بود.
 
از سوی دیگر، رئیس‌جمهور ونزوئلا تاکید کرده که صحبت درباره اینکه سر نخ استیضاح و برکناری در برزیل، دست چه کسی است، نیازی به داشتن علوم بسیار پیچیده داشته باشد، ندارد.
 
نیکلاس مادورو گفته بود: «من شکی ندارم که پشت این کودتا، آمریکا است».
منبع: فارس
نظرات بینندگان