arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۹۶۷۸
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۱۴ - ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵

رئیس جمهور: کرواسی مي تواند دروازه ورود ایران به اتحادیه اروپا باشد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
آقای روحانی سفر رئیس جمهور کرواسی به جمهوری اسلامی ایران را به معنای اراده سیاسی دولت کرواسی برای توسعه روابط اقتصادی بین دو کشور دانست.
 
به گزارش انتخاب، آقای روحانی پس از دیدار کولیندا گرابار کیتاروویچ، رئیس جمهور کرواسی و برگزاری مراسم امضای توافقنامه میان دو کشور، با اشاره به موقعیت جغرافیایی این کشور در منطقه بالکان تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران بلافاصله پس از آغاز استقلال کرواسی این کشور را به رسمیت شناخت.

رئیس جمهور افزود: همواره روابط خوب و دوستانه ای بین جمهوری اسلامی ایران و کشور کرواسی وجود دارد.

آقای روحانی ادامه داد: کشور کرواسی به دلیل مشترکات تاریخی و فرهنگی با ایران، جایگاه و موقعیت جغرافیایی آن به لحاظ اینکه می تواند دروازه ای برای روابط ما با کرواسی و همچنین همه اتحادیه اروپا باشد برای جمهوری اسلامی ایران حایز اهمیت است.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: روابط دو کشور در طول چند سال گذشته به دلیل وجود تحریم ها، روابط مناسب و متناسب با ظرفیت های دو کشور نبوده است.
 
آقای روحانی اظهار داشت: در این سفر رئیس جمهور کرواسی و هیئت همراه تصمیم گرفتند تا روابط دو کشور را در زمینه های مختلف اقتصادی به ویژه حوزه انرژی و حمل و نقل توسعه دهند.

رئیس جمهور تاکید کرد: سفر رئیس جمهور کرواسی به همراه هیئت مهم تجاری و اقتصادی این کشور به ایران به معنای اراده سیاسی دولت کرواسی برای توسعه روابط اقتصادی بین دو کشور است.
آقای روحانی با اشاره به بحث و بررسی در جلسات خصوصی و عمومی روسای جمهوری دو کشور تصریح کرد: در این جلسات ظرفیت های دو کشور برای توسعه روابط و سرمایه گذاری‌ها مورد بحث و بررسی قرار گرفت و همچنین توانمندی های ایران در زمینه فنی مهندسی در کرواسی و ظرفیت های فراوان کشورمان برای جذب سرمایه و فناوری نیز مورد بررسی قرار گرفت.

رئیس جمهور یادآور شد: علاوه بر مسائل اقتصادی دو طرف علاقه مندی خود را برای توسعه روابط فرهنگی ، هنری، دانشگاهی، علم و فناوری اعلام کردند.

آقای روحانی موضوع گردشگری را از جمله موارد حایز اهمیت در گفتگوهای دوجانبه برشمرد و گفت: جاذبه های طبیعی و تاریخی منطقه بالکان و همچنین جاذبه های طبیعی و گردشگری ایران از جمله مواردی است که می تواند دو طرف را در این زمینه تشویق کند تا راه را برای دیدار مردم با مردم و گردشگری فراهم کنند.

رئیس جمهور بررسی شرایط منطقه ای را از دیگر موارد مورد بحث در این گفتگو خواند و تصریح کرد: لزوم ثبات و انسجام بیشتر در منطقه بالکان و همچنین مسائل مهم منطقه ما به ویژه کشورهایی که با معضل تروریسم مواجه هستند جزو موارد مورد بحث دو طرف بود.
آقای روحانی ادامه داد: موضوع مبارزه با تروریسم و لزوم همکاری دو کشور با اتحادیه اروپا و ضرورت وجود اراده جدی همه کشورهای جهان، به عنوان یک معضل منطقه ای و جهانی مورد تاکید دو طرف بود.

رئیس جمهور افزود: رئیس جمهور محترم کرواسی بر احترام مردم این کشور به دین مبین اسلام و همچنین یکصدمین سال پذیرش دین اسلام به عنوان دین رسمی منطقه بالکان تاکید کرد.

وی افزود: در این زمینه درخصوص لزوم همفکری و هماهنگی بین ادیان بزرگ آسمانی و وحدت و انسجام همه ادیان در شرایطی که به این وحدت و انسجام نیاز بیشتری داریم بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

آقای روحانی ضمن تشکر از حضور مفتی اعظم زاگرب به عنوان عضوی از هیئت همراه رئیس جمهور کرواسی در سفر به تهران تصریح کرد: ما این اقدام را به معنای احترام دولت کرواسی به دین مبین اسلام و رابطه دنیای اسلام و مسلمانان کرواسی تلقی می کنیم.

رئیس جمهور در پایان سخنان خود بار دیگر از سفر خانم کولیندا گرابار کیتاروویچ و هیئت همراه به تهران تشکر کرد.
نظرات بینندگان