arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۹۶۸۴
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۱۵ - ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵

انتقاد سازمان شفافیت بین المللی از رئیس جدید فیفا

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سازمان شفافیت بین المللی از رئیس جدید فدراسیون بین المللی فوتبال به علت تضعیف استقلال کمیته های اخلاقی و حسابرسی فیفا انتقاد کرد.
 
به گزارش انتخاب، کارشناسان این نهاد از جیانی اینفانتینو به علت تضعیف استقلال این دو دو کمیته در دوران بحرانی فیفا انتقاد کردند.
 
اولین کنگره فیفا به ریاست جیانی اینفانتینو در حالی در مکزیکو سیتی برگزار شد که دومنیکو اسکالا رئیس کمیته حسابرسی و انطباق فیفا روز جمعه با عصبانیت محل کنگره را ترک کرد. 

اسکالا که در تلاشهای فیفا برای رهایی از رسوایی فساد مالی یک چهره کلیدی محسوب می شود، نسبت به تغییراتی که اینفانتینو در مقررات فیفا اعمال کرده بود، خشمگین بود. این تغییرات به شورای فیفا که محفل داخلی او محسوب می شود، اختیار بی سابقه ای برای انتصاب و اخراج اعضای کمیته های کلیدی می داد. 

اسکالا 24 ساعت بعد، از سمت خود کناره گیری کرد. سازمان شفافیت بین المللی که در برلین مستقر است، از تصمیم اسکالا برای جلب توجه همگان به اقدام اینفانتنیو حمایت کرد. 

سخنگوی این نهاد گفت: ما همیشه خواستار نظارت مستقل بر فیفا بوده ایم. اداره کمیته های اخلاقی و حسابرسی به صورت مستقل، گامی در مسیر درست بود. سلب این استقلال حتی فقط برای یک سال به علت شیوه انجام آن و پیامی که می فرستد، مهم است. 

وی گفت: ما امیدوار بودیم که رئیس جدید فیفا برای کنار گذاردن برخی افراد از این کمیته ها، راه کمتر مستبدانه ای پیدا می کرد.  
اینفانتینو در مکزیکوسیتی در مورد این تغییر گفت که هدف از این کار سرعت بخشیدن به فرایند کنار گذاردن اعضای فاقد اعتبار کمیته ها بوده است و تاکید کرد که یک اقدام موقت تا کنگره سال آینده محسوب می شود.  
او همچنین منتقدان را به سوء برداشت از نیات خود متهم و ادعاهای اسکالا را بی اساس بیان کرد.  
ولی شفافیت بین المللی اعلام کرد که تصمیم اینفانتینو دلالت بر گرفتن قدرت است.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان