arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۹۶۹۸
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۱۶ - ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵

ناتو در معرض جنگ اتمی با روسیه قرار دارد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ارشدترین ژنرال بازنشته ناتو هشدار دارد که در معرض خطر جنگ اتمی با روسیه قرار داریم.
 
 
به گزارش انتخاب، یکی از ارشدترین ژنرال‌های بازنشسته ائتلاف ناتو تاکید کرد، اگر ناتو توانایی‌های دفاعی‌اش را در کشورهای حوزه بالتیک افزایش ندهد، ظرف یک سال در معرض خطر یک جنگ اتمی با روسیه قرار می‌گیرد.
 
به نوشته روزنامه ایندیپندنت، ژنرال سر ریچارد شیرف که بین سال‌های 2011 تا 2014 میلادی به عنوان معاون فرمانده عالی ائتلاف ناتو در اروپا خدمت کرده بود، گفت: حمله به استونی، لیتوانی یا لتونی که همگی اعضای ناتو هستند یک احتمال جدی محسوب می‌شود و غرب باید اکنون برای اجتناب از یک فاجعه بالقوه وارد عمل شود.
 
وی یک کتاب داستان تخیلی تحت عنوان "2017: جنگ با روسیه" نوشته اما تاکید کرد: رویدادهایی که در این کتاب توصیف می‌شوند کاملا محتمل هستند. حقیقت ترسناک این است که از آنجایی که روسیه تمامی جنبه‌های ظرفیت دفاعی‌اش را به تجهیزات اتمی مجهز کرده، اگر جنگی صورت گیرد اتمی خواهد بود.
 
ژنرال شیرف گفت: ما باید ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه را براساس اقداماتش قضاوت کنیم نه حرف‌هایی که می‌زند او به گرجستان، کریمه و اوکراین حمله کرده است. او متوسل به استفاده از زور شده و از مجازات کارش در امان مانده است. در یک دوره تنش حمله به کشورهای حوزه بالتیک کاملا محتمل است.
 
اعضای ناتو براساس ماده پنج معاهده‌شان ملزم هستند در صورتی که یکی از اعضای مورد حمله قرار گرفت، به دفاع از آن بشتابند.
 
ژنرال شیرف گفت: ممکن است پوتین با مشاهده ضعف در ناتو به مداخله در حوزه بالتیک متقاعد شود و پیش بینی می‌شود که پوتین همانند کاری که در کریمه انجام داد، اقداماتش را به عنوان یک عمل دفاعی برای حفاظت از اقلیت‌های روس زبان در این کشورها توجیه کند.
 
ناتو تاکنون تدابیر دفاعی در کشورهای حوزه بالتیک را افزایش داده اما ژنرال شیرف گفت: ناتو باید آنقدر تدابیر امنیتی را بالا ببرد که هر متعرض به خود بگوید که ارزش خطر کردن ندارد. می‌توانم بگویم که این تدابیر در حال حاضر آنقدر بالا نیستند.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان