arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۹۷۱۴
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۷ - ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵

مشاور ارشد کلینتون از استراتژی سیاست خارجی هیلاری می گوید

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
«جیک سالیوان» مشاور ارشد کلینتون در زمان وزارت خارجه که در کمپین انتخاباتی این نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری مشغول فعالیت است، درباره اولویت‌های سیاست خارجی او در صورت انتخاب به عنوان رئیس‌جمهور، اظهاراتی را مطرح کرد.
 
به گزارش انتخاب، «جیک سالیون» مشاور ارشد هیلاری کلینتون در زمان وزارت خارجه او در نشست اندیشکده «اِیژن سوسایتی» (Asian Society) در نیویورک شرکت کرد و تلاش برای توسل به تجربه مذاکرات و تحریم‌های ایران در قبال کره شمالی را از اولویت‌های سیاست خارجی او خواند.
 
به گزارش بلومبرگ، رئیس تیم مشاوره سیاست خارجی کلینتون تاکید کرد که استفاده از تحریم‌ها برای اعمال فشار بر کره شمالی جهت گفتگو درباره اعمال محدودیت‌ها بر برنامه هسته‌ای این کشور، از اولویت‌های کلینتون است.
 
در این مطلب ادعا شده که سالیوان یکی از دو مقام آمریکایی بوده که در سال 2012 در مذاکرات محرمانه با ایران مشارکت داشته است.
 
او در نشست روز دوشنبه (دیروز) در این نشست اندیشکده در نیویورک تاکید کرده که هیلاری کلینتون خواهان تکرار تجربه مذاکرات با ایران و اعمال تحریم‌ها علیه آن، در قبال کره شمالی است.
 
سالیوان گفت: «برنامه هسته‌ای کره شمالی، چالش بزرگ امنیتی برای آمریکا است و پرداختن به آن باید در صدر اولویت رئیس‌جمهور بعدی باشد».
 
وی ادعا کرده که اعمال تحریم‌های شدید علیه ایران، مدلی برای اعمال فشارها و تحریم‌ها علیه کره شمالی به منظور کشاندن پیونگ یانگ به پای میز مذاکره است.
 
سالیوان در حالی این اظهارات را مطرح کرده که از یک سو تفاوت بسیاری بین برنامه هسته‌ای ایران و کره شمالی وجود دارد و از سوی دیگر، پیونگ یانگ به خاطر آزمایش‌های نظامی هسته‌ای، با تحریم‌های شدید بین‌المللی مواجه بوده است.
 
مشاور ارشد کلینتون بار دیگر با مثال زدن از تجربه و مدل ایران تصریح کرد: «آن مذاکرات با تلاش جامع و دقیق پایه ریزی شد؛ تلاشی که تقریبا اقتصاد همه کشورهای مهم جهان را در کنار هم متحد کرد و فشار واقعی به رژیم (ایران) اعمال کرد. باید مانند مورد ایران، فهم و انتظارات کره شمالی از انتخاب‌هایشان، ترسیم مجدد شود».
 
او نیز مانند دیگر مقامات آمریکایی بر لزوم فشار بر چین برای اعمال فشارها ضد کره شمالی تاکید کرده و ابراز داشت واشنگتن می‌تواند با قوانین و مصوباتی که وجود دارد، به کشورهای طرف تعاملات اقتصادی با کره شمالی فشار بیاورد.
 
سالیوان در ادامه این سخنرانی، اظهارات و مواضع دونالد ترامپ در موضوعات سیاست خارجی را «ناآگاهانه» و «متناقض» خوانده و درباره تاثیرات این مواضع بر بی‌ثباتی و تشدید منازعه در جهان هشدار داد.
 
او گفت: «ایده‌هایی که ترامپ مطرح می‌کند و خلق و خویی که او به نمایش گذاشته، از وی شخصی خطرناک برای فرماندهی کل قوا می‌سازد».
 
مشاور ارشد کلینتون ضمن دفاع از سیاست خارجی باراک اوباما، تاکید کرد که در صورت پیروزی وزیر خارجه سابق در انتخابات ریاست جمهوری، برخی از مواضع اوباما در قبال موضوعات بین‌المللی تغییر خواهد یافت.
 
سالیوان تاکید کرد که کلینتون حامی ایجاد مناطق پرواز ممنوع در سوریه و حمایت بیشتر از معارضان است. او از تعهد تازه آمریکا درقبال کشورهای خلیج فارس و همچنین یک تلاش بین‌المللی جامع برای جنگ با تروریسم حمایت می‌کند.
 
سالیوان توضیح بیشتری درباره اینکه کلینتون دقیقا چه کاری در قبال سوریه، کشورهای خلیج فارس و «جنگ با تروریسم» خواهد کرد، ارائه نکرد.
منبع: فارس
نظرات بینندگان