arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۹۷۱۶
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۱۸ - ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵

روسیه و آمریکا در باره اوضاع شرق اکراین مذاکره کردند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
«ویکتوریا نولاند» دستیار وزیر امور خارجه آمریکا و «ولادیسلاو سورکوف» دستیار رئیس جمهوری روسیه در مسکو در باره اوضاع اکراین و حل مسائل شرق این کشور مذاکره کردند.
 
 
به گزارش انتخاب، نولند امروز (چهارشنبه) در گفت وگو با خبرنگاران ضمن اشاره به دیدار خود با سورکوف گفت که رایزنی در باره مسائل شرق اکراین سازنده بود و موضوع های مربوط به مذاکرات مینسک برای حل و فصل مناقشه شرق این کشور بررسی شد.

به گزارش خبرگزاری روسیا سگودنیا، وی افزود: در این دیدار بطور مفصل در باره تامین امنیت شرق اکراین، دسترسی بهتر سازمان امنیت و همکاری اروپا به مناطق شاهد مناقشه، انجام تعهدهای طرف های درگیر و برگزاری انتخابات محلی مورد گفت و گو قرار گرفت.

دستیار وزیر امور خارجه آمریکا گفت که دولت آمریکا می خواهد مناقشه در شرق اکراین هر چه زودتر حل و فصل شود و در همین حال واشنگتن انتخابات محلی در مناطق دونتسک و لوهانسک در شرق اکراین را که خارج از اصول تعیین شده در توافقنامه مینسک باشد، نمی پذیرد.

وی خاطرنشان کرد: اجرای توافقنامه مینسک بر روابط آمریکا و روسیه تاثیر مثبت خواهد گذاشت.
دستیار وزیر امور خارجه آمریکا یک هفته پس از پایان نشست بی نتیجه چهارجانبه نرماندی برای حل درگیری های اکراین و بروز تنش بین وزیر خارجه این کشور و روسیه، برای ادامه مذاکرات به مسکو سفر کرده است.

مذاکرات انجام شده در سفر قبلی (ماه ژانویه) دستیار وزیر خارجه آمریکا به مسکو با مقام های روسی نیز نتوانست پیشرفتی در زمینه های مورد بحث برای نشست برلین ایجاد کند.
حل و فصل مناقشه مناطق شرقی اکراین از جمله برگزاری انتخابات محلی و موقعیت منطقه دونباس از محورهای اصلی مباحث مذاکرات وزیران خارجه چهار کشور عضو گروه نرماندی در برلین بود.

نشست وزیران خارجه گروه چهار موسوم به نورماندی (روسیه، آلمان، فرانسه و اوکراین) با موضوع بررسی مسائل شرق اکراین و پایان دادن به حالت درگیری و شبه جنگ دو ساله در این منطقه 23 اردیبهشت بدون نتیجه پایان یافت و انتظارها برای رسیدن به توافق و بهبود وضعیت در این کشور را برآورده نکرد.

فرانک والتر اشتاین مایر وزیر امور خارجه آلمان و میزبان نشست برلین اعلام کرد: روند حل و فصل سیاسی مسائل اکراین به دشواری پیش می رود و در مذاکرات برلین پیشرفتی نداشتیم.
وزیران خارجه روسیه و اکراین هم به نبود پیشرفت در گفت وگوها اشاره کردند و سرگئی لاوروف از کی یف خواست مفاد توافقنامه مینسک را اجرا کند.

وزیر خارجه روسیه گفت: متاسفانه شاهدیم طرف اکراینی بهانه های جدیدی را برای خودداری از اجرای بندهای سیاسی مندرج در توافقنامه مینسک مطرح می کند.

پاول کلیمکین وزیر خارجه اکراین نیز در واکنش به سخنان همتای روس خود اظهار کرد: کی یف نیازی به مشورت ندارد. طرف روسی طرح های خود را برای حل مسائل از جمله پیشنهاد در مورد قوانین انتخاباتی مطرح کرد که با صراحت به لاوروف تاکید کردم، خود می توانیم و می دانیم چگونه قوانین را تدوین کنیم و چه اصولی را در نظر بگیرد و نیازی به مشورت نمی بینیم.

از سال 2014 با سقوط حکومت ویکتور یانوکوویچ و روی کار آمدن یک دولت متمایل به غرب در اکراین و آغاز درگیری شبه نظامیان با نیروهای دولتی در شرق این کشور که روسیه را متهم به حمایت از آنان می کند، کی یف و مسکو روابط پرتنشی داشته اند.

جدایی شبه جزیره کریمه در ساحل دریای سیاه از اکراین و پیوستن آن به روسیه در سال 2014 توسط طرفداران این کشور براساس نتایج برگزاری یک همه پرسی که مورد تایید مسکو قرار گرفت، بزرگترین عامل افزایش تنش در روابط دو کشور بوده است.

این منطقه 25 هزار و 500 کیلومتری که اکنون دو میلیون و 413 هزار نفر جمعیت شامل یک میلیون و 450 هزار روس، 576 هزار اوکراینی و 245 هزار تاتار است، سال 1954 توسط نیکیتا خروشچف رییس جمهوری وقت شوروی سابق که زادگاهش اوکراین بود در قالب تغییرات نقشه ای به این کشور هدیه شده بود.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان