arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۹۸۳۷
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۱۴ - ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۵

جهانگیری خواستار سرمایه گذاری اعضای 'ایورا' در ایران شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
معاون اول رئیس جمهوری خواستار سرمایه گذاری اعضای اجلاس کشورهای حاشیه اقیانوس هند (آیورا) در ظرفیت ها و توانمندی های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران شد.
 
 
به گزارش انتخاب، اسحاق جهانگیری روز پنجشنبه در آیین آغاز بکار این اجلاس گفت: گسترش تجارت، سرمایه، فناوری و افزایش سرانه درآمد مردم حاشیه اقیانوس هند یکی از اهداف اجلاس آیورا است.

وی اظهار داشت: 2 میلیارد نفر در حاشیه اقیانوس هند زندگی می کنند که سهم این جمعیت در تولید ناخالص داخلی هفت هزار میلیارد دلار است.

معاون اول رئیس جمهوری ادامه داد: تسهیلات برای سرمایه گذاری، فعالیت بخش خصوصی و دسترسی کشورهای عضو آیورا به یکدیگر می تواند به توسعه، رشد و پیشرفت این کشورها کمک کند.

جهانگیری با اشاره به توان بالا و ظرفیت های ناب جمهوری اسلامی در حوزه های مختلف گفت: ایران 18 درصد ذخایر گازی دنیا را در اختیار دارد و دارا بودن منابع طبیعی فراوان و ناب، این کشور را جز 15 کشور برتر دنیا در این زمینه قرار داده است.

وی افزود: ایران زیربنای اتصال اقیانوسی به بازارهای آسیای میانه است و کشورهای عضو آیورا می توانند از طریق جمهوری اسلامی ایران به بازار 300 میلیون نفری آسیای میانه دسترسی و صادرات و واردات داشته باشند.

معاون اول رئیس جمهوری در این اجلاس گفت: بعد از توافق هسته ای ایران با کشورهای 1+5، درصدد هستیم در همه حوزه ها سرمایه گذاری کنیم که یکی از این حوزه ها مناطق آزاد است.
وی ادامه داد: معافیت های مالیاتی و گمرکی با تخفیفاتی که برای صادرات و واردات کالا دارند می تواند در جهت تحقق این مهم انجام شود.

جهانگیری همچنین اظهار داشت: منطقه آزاد چابهار نقطه مهم و استراتژیک جمهوری اسلامی ایران برای ارتباط با آبهای آزاد است و کشورهای حاشیه اقیانوس هند می توانند با سرمایه گذاری در این منطقه کالاهای خود را به آسیای میانه صادر کنند.

معاون رئیس جمهوری به اقدامات در دستور کار دولت برای توسعه این بندر اشاره کرد و افزود: توسعه بنادر، ایجاد راه آهن، برنامه ریزی برای خط لوله گاز و ایجاد واحدهای پتروشیمی از جمله این اقدامات است.

جهانگیری اظهار داشت: توجه ویژه رهبر معظم انقلاب و دولت راه را برای توسعه بیش از پیش چابهار هموار کرده است و اجلاس آیورا می تواند زمینه را برای توسعه متقابل میان اعضا فراهم کند.

معاون اول رئیس جمهوری در پایان ابراز امیدواری کرد که اولویت این اجلاس سرمایه گذاری در مناطق آزاد باشد و روزی آسیا به مهمترین کانون توسعه دنیا تبدیل شود.

نخستین اجلاس رئیسان مناطق آزاد کشورهای حاشیه اقیانوس هند«آیورا ـ iora» با همکاری و مشارکت دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، وزارت امور خارجه، استانداری سیستان و بلوچستان و سازمان منطقه آزاد چابهار روزهای 30 و 31 اردیبهشت در چابهار برپا است.

شهرستان چابهار با 13هزار و 161 کیلومترمربع وسعت از شمال به شهرستانهای نیکشهر، قصرقند و سرباز، از شرق به کشور پاکستان، از جنوب به دریای عمان(مکران) و از غرب به بندر کنارک متصل است.

بندر زیبای چابهار در منطقه مکرانِ بلوچستان از 2 شهر به نام های چابهار و نگور، سه بخش مرکزی، دشتیاری و پلان، شش دهستان و 549 آبادی دارای سکنه تشکیل شده است.
چابهار از توابع استان سیستان و بلوچستان در 645 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز این استان قرار دارد.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان