arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۹۹۳۹
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۶ - ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۵

قطعات هواپیمای مسافربری سقوط کرده مصری پیدا شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
بی بی سی نوشت: مقامات مصری تایید کرده‌اند که قطعات هواپیمای سقوط کرده مصری پیدا شده است.

به گزارش «انتخاب»؛ احمد عادل، معاون رئیس جمهور مصر، به شبکه خبری سی ان ان گفته است که اکنون با این تحول تازه، "عملیات جستجو و بازیابی" شروع می‌شود.

پیشتر گزارش‌ها حاکی از آن بود که گروه‌های تجسس قطعات هواپیما را رویت کرده‌اند.

واسیلیس بلتسیوتیس، سخنگوی ارتش یونان به خبرگزاری فرانس پرس گفت که قطعات در جنوب شرقی جزیره کرت، داخل حریم هوایی مصر، مشاهده شده‌اند.

هلی‌کوپترهای نظامی و قایق‌های نیروی دریایی مصر و همچنین واحدهایی از نیروی دریایی یونان و هواپیماهای شناسایی فرانسوی هم در این عملیات شرکت دارند.

پیشتر شریف فتحی، وزیر هوانوردی مصر طی یک کنفرانس خبری گفت که احتمال اینکه این هواپیمای مسافربری مصری بر اثر عملیاتی تروریستی سقوط کرده باشد در مقایسه با سقوط آن بر اثر نقص فنی، بیشتر است.

او با تاکید بر اینکه نباید فرضیه‎ها بدون شواهد و مستندات مطرح شود گفت که هنوز برای رد و یا تایید فرضیه‌ها بسیار زود است و نمی‎توان قطعا تروریستی بودن سقوط هواپیما یا سقوط آن به دلیل نقص فنی را رد کرد.

پانوس کامنوس، وزیر دفاع یونان گفته است که این هواپیما لحظاتی پیش از سقوط دو چرخش ناگهانی داشته است.

آقای کامنوس گفته است که ایرباس A۳۲۰ ابتدا با زاویه ۹۰ درجه به سمت چپ چرخید و بعد در زاویه ۳۶۰ درجه به سمت راست.

وی افزود: "سپس از صفحه رادار ناپدید شد و از ارتفاع ۷۶۲۰ متری سقوط کرد."

روز پنجشنبه، ۳۰ اردیبهشت (۱۹ مه) وزارت هوانوردی مصر اعلام کرد که یک فروند هواپیمای مسافربری از نوع ارباس ۳۲۰ متعلق به شرکت هواپیمایی مصر - ایجیپت ار - با ۵۶ مسافر و ۱۰ خدمه در مسیر پرواز از پاریس به قاهره ناپدید شده است.

ساعاتی بعد، مقامات فرانسوی گفتند که هواپیما در آب‌های دریای مدیترانه سقوط کرده است.
نخست وزیر فرانسه در مورد سرنوشت این هواپیما گفته بود که هیچ احتمالی را نمی‌توان مردود دانست.

شرکت هواپیمایی مصر گفته است که سی تن از مسافران مصری و پانزده نفر فرانسوی بودند. سایر مسافران از شهروندان کشورهای عراق، الجزایر، بلژیک، بریتانیا، کانادا، چاد، کویت، عربستان سعودی و پرتغال بودند.

به گزارش منابع خبری، این هواپیما در ارتفاع ۱۱ هزار و سیصد متری پرواز می کرد که در ساعت ۲:۴۵ در شانزده کیلومتری داخل حریم هوایی مصر از صفحه رادار ناپدید شد.

نخست وزیر مصر نظارت بر عملیات تجسس را شخصا برعهده گرفته و گزارش‌های خبری حاکی از آن است که بستگان سرنشینان هواپیما نیز به منظور کسب اطلاعات از خویشان خود به فرودگاه قاهره رفته‌اند و مقامات فرودگاه ساختمان ویژه‌ای را برای این منظور اختصاص داده‌اند.

رئیس جمهوری فرانسه گفته است که این کشور برای یافتن هواپیما و تعیین علت وقوع سانحه، با مصر "همکاری کامل" خواهد کرد. به منظور بررسی عوامل احتمالی سقوط این هواپیما، جلسه شورای امنیت ملی مصر به ریاست رئیس جمهوری تشکیل شد.

پرواز پاریس به قاهره معمولا کمی بیش از چهار ساعت به طول می انجامد و قرار بود این هواپیما حدود بیست دقیقه تا نیم ساعت بعد در فرودگاه قاهره به زمین بنشیند.

در اکتبر سال گذشته، یک هواپیمای مسافربری روسی با ۲۲۴ مسافر و سرنشین کوتاه مدتی پس از برخاستن از فرودگاه قاهره در بازگشت به روسیه، سقوط کرد. بعدا مقامات روسیه و مصر تایید کردند که علت سقوط این هواپیما، انفجار بمبی بوده که افراطی ها در آن جاسازی کرده بودند.

همچنین، در ماه مارس سال جاری، یک فروند هواپیمای مسافربری مصری با ۵۴ مسافر و شش خدمه در مسیر پرواز داخلی از اسکندریه به قاهره ربوده و به قبرس برده شد. بعدا فرد رباینده، که انگیزه شخصی داشت، خود را تسلیم ماموران کرد و به مصر بازگردانده شد.

نظرات بینندگان