arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۹۹۶۹
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۲ - ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۵

اختلاف کهنه مالیاتی بر سر فروش نفت و فرآورده

شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی به عنوان واسطه‌ای برای دریافت نفت از شرکت ملی نفت و تحویل آن به پالایشگاه‌ها عمل می‌کند؛ واسطه‌ای که می‌گوید خرید و فروش نفت انجام نمی‌دهد اما سازمان امور مالیاتی این را نمی‌پذیرد و مالیات خرید و فروش نفت را از آن‌ها می‌خواهد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی به عنوان واسطه‌ای برای دریافت نفت از شرکت ملی نفت و تحویل آن به پالایشگاه‌ها عمل می‌کند؛ واسطه‌ای که می‌گوید خرید و فروش نفت انجام نمی‌دهد اما سازمان امور مالیاتی این را نمی‌پذیرد و مالیات خرید و فروش نفت را از آن‌ها می‌خواهد.

به گزارش انتخاب، درگیری مالیاتی بین شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و سازمان امور مالیاتی، قصه‌ای طولانی است که به گفته مدیر امور مالی این شرکت دو سال از عمر این اختلافات می‌گذرد.

اما ختلافات کهنه‌تری نیز بین این دو سازمان بر سر مسائل مختلف مالیاتی وجود دارد که سابقه اختلفا نظر بین این دو را به سال 1385 می‌رساند و حالا خبرهایی نیز از مسدود شدن حساب این شرکت به دلیل بدهی مالیاتی طرح شده که البته مدیرعامل این شرکت می‌گوید حقیقت ندارد.

بحث بین شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی و مالیاتی‌ها بر سر فروش نفت و فرآورده‌های نفتی و مالیات این خرید و فروش است، چیزی که شرکت پالایش و پخش در مورد آن به وظایف این شرکت اشاره می‌کند.

بنابر توضیحات اسدی، مدیر امور مالی شرکت ملی پالایش و پخش، این شرکت واسطه‌ای برای گرفتن نفت از شرکت ملی نفت، رساندن آن به پالایشگاه‌ها برای تولید فرآورده و سپس دریافت فرآورده و پرداخت بهای نفت به شرکت ملی نفت بابت فروش نفت به پالایشگاه‌ها است.

بنابر توضیحات او شرکت ملی پلایش و پخش در نهایت تنها واسطه‌ای است که دریافت نفت و تحویل آن به پالایشگاه‌ها را ضمانت می‌کند و در این بین خود خرید و فروشی صورت نمی‌دهد.

اما اسدی می‌گوید این نکته‌ای است که سازمان امور مالیاتی آن را نمی‌پذیرد و در نتیجه از محل پول فروش فرآورده‌های نفتی که سهم شرکت ملی نفت بوده و به گفته وی یک حساب یک طرفه است، مالیات مورد نظر خود را برداشت می‌کند.

38 هزار میلیارد تومان مطالبه‌ای است که البته حدود سه ماه پیش سازمان امور مالیاتی ادعای آن را نسبت به شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی داشت و البته به غیر از موضوع فروش نفت، بخشی از آن نیز به صادرات فرآورده‌های نفتی مربوط می‌شود.

شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در این مورد نیز می گوید مسئول صادرات در وزارت نفت شرکت ملی نفت است و این عملیات تنها با کارت بازرگانی شرکت پالایش و پخش صورت می‌گیرد نه از سوی آن‌ها.

مالیات‌های مورد ادعای سازمان امرو مالیاتی بعلاوه جریمه‌هایی که برای آن حساب می‌شود به گفته اسدی شرکت ملی پالایش و پخش را فلج کرده است و البته بسته شدن حساب‌های این شرکت نیز مشکلات عدیده دیگری را در پرداخت‌های آن به وجود می‌آورد.

حالا مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی نیز در این باره می‌گوید این شرکت ماهانه ۶۰۰ میلیارد تومان مالیات بر ارزش افزوده و ۶ میلیارد تومان مالیات بر درآمد می پردازد و البته حاضر است این مبلغ را حتی به صورت روزانه تسویه کند، اما سازمان امرو مالیاتتی نباید بابت فروش نفت برای آن‌ها مالیاتی محاسبه کند.

حل مشکل کهنه مالیاتی بین شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و سازمان امور مالیاتی موضوعی است که به نظر می‌رسد از سطح مذاکره و رایزنی بین این دو سازمان خارج شده است و لازم است برای حل آن مراجع بالاتری وارد عمل شوند.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان