arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۰۰۲۲
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۱۳ - ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۵

حوادث آتش‌سوزی کشور 4.5 برابر شده است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : طی تنها حدود 13 سال حوادث آتش‌سوزی در کشور 4.5 برابر شده است.

به گزارش ایسنا، تا پیش از سال 1380 سالانه 4 هزار و 442 مورد آتش‌سوزی رخ می‌داد که میانگین روزانه آن 12.2 مورد بود. در سال 1380 این آمار به روزی 14.9 حادثه رسید. در سال 1385 نیز 9 هزار و 156 حادثه یعنی متوسط حدود روزی 25 حادثه و سال 1393 تعداد 21 هزار و 583 حادثه که میانگین روزی 55 آتش‌سوزی محسوب می‌شود واقع شد.

گسترش پدیده شهرنشینی، بی‌توجهی به ضوابط و مقررات ساختمانی توسط مجریان و ناظران ساختمانی و البته سهل‌انگاری شهروندان، مهم‌ترین عوامل تشدید آتش‌سوزی‌ها شده است. حالا دیگر بحث آتش‌سوزی تنها منحصر به خانه‌ها نیست بلکه اماکن و زیرساخت‌های عمومی همچون پل‌ها و پایانه‌ها را در بر می‌گیرد که باید محافظت شوند.

در این خصوص معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی می‌گوید: حوادث آتش‌سوزی آثار وحشتناکی دارد که فوت یا معلولیت فقط بخشی از آن است و بخش مهم‌تر آسیب‌های اجتماعی است که دامن‌گیز خانواده‌ها می‌شود ضمن اینکه خسارت‌ها و صدمه‌ها اقتصادی ناشی از آتش‌سوزی بسیار بالاست. این حوادث در دنیا نیز وجود دارد که منجر به تدوین مقررات لازم برای مقابله با آن شده است و ما هم باید خود را با آن تطبیق دهیم.

همه‌ی اقلام ساختمانی باید مشمول گواهی‌نامه فنی ساختمان قرار گیرند و به آن دسته از اقلام ساختمانی آتش‌سا و آتش‌گیر که به افزایش سرعت آتش در ساختمان کمک می‌کنند توجه بیشتری شود.

در چند سال اخیر نیاز و تقاضا برای ساخت مسکن و ساختمان‌های جدید در کشور همواره رو به افزایش بوده و نگرانی در مورد کیفیت ساخت‌وسازها بیشتر شده است. این سبب شده تا به مقوله گواهینامه فنی پرداخته شود.

در این شرایط دستگاه‌های دولتی برای انجام وظایف و پاسخ‌گویی به انتظارات جامعه از یک طرف و بنگاه‌های اقتصادی برای کسب سود بیشتر از طرف دیگر مایل به سرعت بخشیدن هرچه بیشتر به ساخت‌وساز‌ها هستند. از نتایج این موضوع افزایش تقاضا برای مصالح و فناوری‌های جدید است که بتوانند سرعت ساخت‌وساز را افزایش داده و از میزان کارهای اجرایی یا نیروی کارگری لازم بکاهند، اما متاسفانه بسیاری از اوقات دیدگاه جامع‌نگرانه‌ای نسبت به مشخصات این مصالح و فناوری وجود ندارد.
نظرات بینندگان