arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۰۲۷۸
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۱۹ - ۰۱ خرداد ۱۳۹۵

شیوه عجیب «هکر» عاشق برای درخواست ازدواج

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 پسر جوان که روش مناسبی برای یافتن همسر ایده‌آلش انتخاب نکرده بود، وقتی بعد از هک تلگرام دختر مورد علاقه اش سردی دستبند پلیس را دور دستانش حس کرد به گریه افتاد.
 
به گزارش انتخاب، ماجرای اقدام خلافکارانه این هکر هنگامی‌فاش شد که دختر جوان از اتفاقات عجیب و غریب در تلگرام خود به ستوه آمد و با مراجعه به دادسرا از بازپرس و پلیس فتا برای حل مشکلش یاری خواست.
 
وی در شکایت خود مدعی شد که از چند روز قبل پیام‌های نامفهومی‌از سوی خط تلگرام او به آشنایان و دوستانش ارسال می‌شود در حالی که او این پیام‌ها را ننوشته است.
 
وی در باره جزئیات ماجرا گفت: چند روز قبل پیامی‌برای خط تلگرام من ارسال شده و در آن درخواست شده بود تا برای به روز رسانی برنامه تلگرامم کد 5 رقمی‌ را برای آن خط ارسال کنم.
 
من نیز کد 5 رقمی‌را برای آن خط فرستادم که بعداً از آن متوجه شدم صفحه تلگرام من هک شده و از جانب من به اشخاصی که شماره تلفن آنها در لیست تماسم بود پیام ارسال می‌شود.از این رو تقاضای رسیدگی به پرونده را دارم.
 
با توجه به این اطلاعات تیمی‌از کارشناسان پلیس برای ردیابی هکر ناشناس وارد عمل شدند.
سرهنگ محمدنژاد –رئیس پلیس فتای مازندران درباره ماجرای ردیابی و بازداشت این هکر جوان گفت: پس از دریافت این شکایت از دادسرا بلافاصله رسیدگی به موضوع در دستور کار کارشناسان پلیس فتای استان قرار گرفت. در ادامه نیز با بررسی‌های فنی و تخصصی مشخص شد متهم با استفاده از اینترنت مربوط به مخابرات به صفحه تلگرام شاکی دسترسی یافته است.
 
بنابراین پس از بررسی‌های تخصصی صورت گرفته متهم شناسایی و او پس از هماهنگی با بازپرس همزمان با جمع‌آوری سیستم‌های رایانه‌ای و مخابراتی‌اش به اداره پلیس منتقل شد.
 
به گفته سرهنگ محمدنژاد متهم پس از حضور در پلیس «فتا» و در تحقیقات به عمل آمده از سوی کارشناسان ضمن اعتراف به جرمش اعلام کرد: با استفاده از یک خط ایرانسل پیامی در شبکه اجتماعی تلگرام برای دختر جوان فرستادم با کد 5 رقمی نیز به صفحه کاربری‌اش در تلگرام ورود کردم و از طرف وی برای دوستانش پیام فرستادم.
 
متهم که از اقدام خود ابراز پشیمانی می‌کرد در ادامه به مأموران گفت: هدفم از این کار فقط آشنایی با دختر جوان بود که در اطراف خانه ما سکونت داشت. من او را دختر مناسبی برای ازدواج می‌دانستم و می‌خواستم از خصوصیاتش بیشتر آگاه شوم و... .
 
با توجه به اعتراف‌های متهم، پرونده برای تصمیم‌گیری به دادسرای عمومی و انقلاب ساری ارسال و قرار است پس از تکمیل تحقیقات برای وی قرار مناسب صادر شد.
 
هشدارهای مهم پلیس
سرهنگ دوم حسن محمد نژاد رئیس پلیس فتای استان مازندران گفت: امروزه سودجویان، ابزارهای ارتباطی را در راستای اهداف و نیات شوم خود به کار گرفته و از این راه اقدام به فریب هموطنان می‌کنند.
 
کلاهبرداری‌های تلفنی و پیامکی از نمونه‌های رایج اینگونه کلاهبرداری‌ها هستند که روز به روز در حال گسترش هستند پس باید توجه داشت در تمامی‌این کلاهبرداری‌ها که با شیوه‌های مختلفی در حال انجام است سودجویان از شگردی خاص به نام « مهندسی اجتماعی» در تمامی‌کلاهبرداری‌های تلفنی  استفاده می کنند.
 
وی در ادامه خاطرنشان کرد: مهندسی اجتماعی، سوءاستفاده زیرکانه ازتمایل طبیعی انسان به اعتماد است. مهندسی اجتماعی مجموعه‌ای از تکنیک‌هایی است که فرد را به فاش کردن اطلاعات یا انجام کار خاصی متقاعد می‌کند. کلاهبرداران نیز برای کسب اطلاعات اشخاص به خصوص اطلاعات مالی آن‌ها به جای استفاده از مسیرهای فنی از مسیر انسانی استفاده می‌کنند.
 
دریافت اطلاعات شخصی و محرمانه  از سوی مالباختگان از ویژگی‌های کلاهبرداری‌هایی است که از شگرد مهندسی اجتماعی در آن‌ها استفاده می‌شود. سودجویان ابتدا با طعمه ارتباط برقرار کرده و پس از جلب اعتماد آن‌ها، اطلاعاتی را که نیاز داشته، به دست آورده یا اینکه طعمه‌های خود را وادار به انجام کار خاصی می‌کنند.
 
 ارتباط از طریق تلفن یا پیامک و استفاده از شگردهای مهندسی اجتماعی و سپس خالی کردن حساب بانکی یا دریافت پول از مالباختگان شیوه‌‌ای است که در حال حاضر از آن بسیار استفاده می‌شود و دراکثر موارد افراد با میل و اختیار خود اطلاعات شخصی را در اختیار سودجویان قرار می‌دهند.
 
وی گفت: کلاهبرداران برای رسیدن به اهداف خود حس حرص و طمع افراد را برانگیخته و با وعده‌های مالی آنها را وارد چرخه مهندسی اجتماعی می‌کنند. در پاره‌ای از موارد کلاهبرداران به قدری حرفه‌ای عمل می‌کنند که فرصت تفکر و تجزیه و تحلیل را از طرف مقابل خود می‌گیرند. در بین قربانیان از همه اقشار جامعه وجود دارند و این موضوع معطوف به قشر خاصی نیست، چه بسا افراد تحصیلکرده و با موقعیت اجتماعی مناسب نیز طعمه سودجویان می‌شوند.
 
رئیس پلیس فتای استان مازندران  در خاتمه به چند مورد که در گسترش کلاهبرداری‌های ارتباطی نقش دارد اشاره کرد. وی گفت: به علت در دسترس بودن وسایل ارتباطی از قبیل تلفن، تلفن همراه و دیگر وسایل امکان انجام این کلاهبرداری‌ها برای همگان امکانپذیر است. دیگر آنکه در برقراری ارتباط امکان شناسایی و تشخیص هویت تماس گیرنده برای افراد وجود ندارد. اشخاص برای جلوگیری از بروز این کلاهبرداری‌ها باید توجه داشته باشند که در هنگام تماس اگر قادر به شناسایی فرد تماس گیرنده نبودند خواسته‌های آنها را عملی نسازند.
 
وی در پایان توصیه‌های مهم  دیگری نیز ارائه کرد : از در اختیار قرار دادن کد پنج رقمی‌برنامه تلگرام برای افراد غریبه در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی بشدت خودداری شود.در صورت حضور و عضویت در شبکه‌های اجتماعی از برقراری ارتباط با افراد غریبه اجتناب کنید و به درخواست کاربرانی که نمی‌شناسید پاسخ ندهید و تحت هیچ عنوان اطلاعات شخصی خود را برای دیگران ارسال نکنید.
 
فراموش نکنید افراد آنلاین که در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی هستند غریبه بوده و هیچگونه اطلاعاتی را برای آنها به اشتراک نگذارید.
 
به تازگی و با گسترش فرهنگ استفاده افراد جامعه از ابزارهای ارتباطی از قبیل تلفن، تلفن همراه و دیگر  وسایل ارتباط جمعی، نحوه تعامل انسان‌ها با یکدیگر در حال تغییر و دگرگونی است. با توجه به ضریب نفوذ بالای استفاده از ابزارهای ارتباطی در کشور فضا برای سوء استفاده کلاهبرداران مهیا شده است.

منبع: ايران
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان