arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۰۶۲۰
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۱۴ - ۰۳ خرداد ۱۳۹۵

اعتراض پاکستان به آمریکا پس از عملیات علیه ملا اختر

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 مقامات پاکستان می گویند آمریکا در جریان عملیاتی که منجر به کشته شدن ملا اختر منصور، رهبر طالبان شده به حریم هوایی این کشور تجاوز کرده است.
 
به گزارش انتخاب، در بیانیه ای که توسط وزارت خارجۀ پاکستان منتشر شده، حملۀ صورت گرفته توسط پهپادهای آمریکایی در خاک پاکستان تعرض به حاکمیت ارضی این کشور عنوان شده است.
 
به گزارش یورو نیوز، جان کری، وزیر خارجۀ آمریکا که در میانمار بسر می برد، در یک کنفرانس خبری در این باره گفت: «زمان زیادی است که ما با پاکستان و افغانستان در مورد هدف قرار دادن ملامنصور گفت و گو می کنیم و مقامات این دو کشور در جریان این عملیات قرار داشتند. ملامنصور به شکل فعالی در سازماندهی حملات در کابل و در سراسر افغانستان مشارکت داشت و برای شهروندان افغانستان و نیروهای ائتلاف حاضر در این کشور یک تهدید و خطر جدی تلقی می شد.»
 
پیتر کوک، سخنگوی پنتاگون نیز ملا اختر منصور را یک مانع آشتی و صلح در افغانستان و مذاکره میان طالبان با دولت این کشور معرفی و مرگ وی را موجب هموارتر شدن مذاکرات صلح در افغانستان عنوان کرده است.
 
حمله به خودروی حامل ملا اختر منصور روز شنبه بوقوع پیوسته و واشنگتن، پس از هدف قرار دادن رهبر طالبان، اسلام آباد و کابل را از این عملیات مطلع کرده است. مقامات افغانستان در اطلاعیه ای مرگ وی را تایید کرده اما مقامات پاکستان و آمریکا هنوز در مورد خبر قطعی مرگ وی اظهارنظری نکرده اند.
 
تعدادی از منابع نزدیک به طالبان افغانستان در گفت و گو با خبرگزاری فرانسه ضمن تایید مرگ رهبر خود، از گردهم آمدن مسئولان طالبان برای انتخاب رهبر جدید خبر داده اند.
 
ملا اختر منصور سال گذشته و در پی مرگ ملا محمد عمر به عنوان رهبر طالبان انتخاب شد. وی در در دسامبر ۲۰۱۵ و در جریان یک تیراندازی در یک جلسۀ فرمانده هان طالبان بشدت مجروح شده بود.

نظرات بینندگان