arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۰۶۴۸
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۶ - ۰۳ خرداد ۱۳۹۵
تحلیل «امریکن اینترست» از سفر نخست وزیر هند به تهران؛

اتحاد هند و ایران در برابر پاکستان و چین؟

نخست وزیر هند، نارندرا مودی پس از پیروزی بزرگ حزبش ، بهاراتیا جاناتا، در استان آسام برای سفری دو روزه به ایران آمد. در همین حال رویترز از قصد هند برای کمک به تهران در ساخت و بهره برداری از بندری در خلیج عمان گزارش داده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سرویس بین الملل «انتخاب»؛ امریکن اینترست در گزارشی تحت عنوان «اتحاد هند و ایران در برابر پاکستان و چین؟» نوشت: نخست وزیر هند، نارندرا مودی پس از پیروزی بزرگ حزبش ، بهاراتیا جاناتا، در استان آسام برای سفری دو روزه به ایران آمد. در همین حال رویترز از قصد هند برای کمک به تهران در ساخت و بهره برداری از بندری در خلیج عمان گزارش داده است.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»؛ گوپال باگلی، مسئول وزارت خارجه هند در امور ایران گفته است، هند بیش از 200 میلیون دلار در این بندر سرمایه گذاری اولیه خواهد داشت، که بانک اکسیم هند اعتبار 150 میلیون دلار آن را تقبل می کند.

او به خبرنگاران گفت: «تمرکز عمده این سفر بر همکاری در زمینه ارتباطات و زیرساخت ها قرار دارد».

هند به خاطر مخالفت های پاکستان، از دسترسی زمینی به افغانستان بی بهره مانده و نمی تواند از طریق آن به کشورهای آسیای مرکزی دسترسی پیدا کند، زیرا از نظر پاکستان دیپلماسی توسعه طلبی هند در این منطقه تهدیدی علیه آن است. 

باگلای گفت در طول ملاقات مودی از تهران، هند، افغانستان و ایران جداگانه موافقت نامه هایی امضا می کنند تا کریدور تجاری و حمل و نقل با مرکزیت چابهار ایجاد کنند.

این بندر در فاصله صد کیلومتری جایی قرار گرفته که چین در حال ساخت تاسیسات کشتی رانی گسترده ای برای پاکستان است. رئیس جمهور ژی جینپینگ برقراری روابط تجاری با کشورهای آسیای مرکزی را در اولویت تصمیمات خود قرار داده، که هند با دقت در حال بررسی آن بوده است.

به نظر می رسد دست کم تا حدی توسعه بندر چابهار به کمک هند برای واکنش نشان دادن به پکن بوده است. هند از اینکه چین روابطش با پاکستان را تقویت کرده راضی نیست، و مودی به دنبال فرصتی بوده تا با ایران در زمینه بندری موازی همکاری کند. تحریم های بین المللی علیه ایران باعث به چالش در آمدن برنامه های هند شد. حالا که این تحریم ها کاملا برداشته شده، دهلی نو مشکل چندانی برای همکاری تجاری با ایران ندارد.

هر دوی این بندرها بعد تازه ای به روابط پیچیده ایران و پاکستان می دهد. پاکستان کشوری با اکثریت سنی است و بسیاری فکر می کردند شاید با عربستان علیه ایران شیعه متحد شود. اما سیاسیون اسلام آباد از وارد شدن به ائتلاف ضد ایرانی خودداری کرده اند، و همچنین امیدوارند قراردادهای نفتی مطلوبی با ایران امضا کنند.

به آرامی اما بی تردید شاهد آغاز شکل گیری تقابل ژئوپولیتیکی دیگری در آسیا هستیم که ایران و هند در یک طرف و پاکستان و چین در طرف دیگر هستند.


نظرات بینندگان