arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۱۰۸۱
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۲ - ۰۵ خرداد ۱۳۹۵

رئيس ‌كل بيمه مركزي: توسعه بازارهاي مالي كشور در ابتداي راه است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئيس‌كل بيمه مركزي جمهوري اسلامي ايران گفت:‌ در كشور بازيگران اصلي بانك ها هستند و ساير بازارها نقش محدودي در بازار مالي دارند و از ابزار ها و مشتقات مالي در سطح پائيني استفاده مي شود و اين امر بيانگر آن است كه در ابتداي كار و در مرحله توسعه كاربردي قرار داريم.
 
 به گزارش انتخاب به نقل از روابط عمومي بيمه مركزي، دكتر عبدالناصر همتي در ميزگرد سياستي يكپارچه‌سازي نظام مالي در بيست و ششمين همايش سالانه سياست‌هاي پولي و ارزي، تأكيد كرد: بايد به سمتي برويم كه نقل‌وانتقال منابع به نحو كارآمد جابجا شده و پس اندازها با كمترين هزينه به سمت مولدترين فعاليت ها بروند و براي مديريت ريسك ابزارهاي مختلفي ايجاد شود.

وي با بيان اينكه در وضعيت موجود ايجاد كميته يا شوراي ثبات براي مجموعه بازارهاي مالي ضروري است، اظهار داشت: در واقع قرار بر اين است، كساني كه به دنبال ريسك بيشتر هستند بازده بالاتري دريافت كنند و كساني كه ريسك كمتري را مي پذيرند، بازدهي كمتري داشته باشند.

دكتر همتي تصريح كرد:‌ در حال حاضر در بازار مالي ما، كساني كه ريسك كمتري مي‌پذيرند، بازدهي بيشتري دارند و در مقابل افراد با ريسك بيشتر، بازدهي كمتري دارند كه اين امر از اتفاقات بسيار نادر است و در مجموعه اقتصادي قابل‌قبول نبوده و  يك عقب‌گرد در توسعه بازار مالي است و در اين شرايط بحث مديريت ريسك و كارآمدي بازارها قابليت عملياتي نخواهند داشت.

رئيس‌كل بيمه مركزي تصريح كرد: ‌نظام مالي توسعه‌يافته درواقع مهم‌ترين عامل براي توسعه پايدار اقتصادي است و بررسي‌ها نشان مي‌دهد كشورهايي كه بازارهاي مالي آنها توسعه‌ مي يابد از رشد خوب و پايداري برخوردار مي شوند. به گفته وي، بازارها در كشورهاي درحال‌توسعه و توسعه‌نيافته نتوانسته‌اند آن‌طور كه بايد تكامل بيابند.

دكتر همتي با بيان اينكه يكپارچگي بازارهاي مالي به روند توسعه‌يافتگي بازار بستگي دارد و نمي‌توان انتظار داشت در جامعه‌اي كه بازارهاي مالي آن توسعه نيافته است، به‌يك‌باره بتوان آنها را يكپارچه كرد، گفت: درواقع يكپارچگي بخشي از توسعه‌يافتگي اين بازار و از ويژگي‌هاي آن است.

وي در بخش ديگري از اظهارات خود به بازار بيمه اشاره كرد و افزود: اين بازار نيز در تأمين مالي كشور سهم واقعي خود را ندارد و در صورت عدم رشد سريع بازار سرمايه و بازار بيمه و ابزارهاي مرتبط آنها همه فشارهاي مالي به بازار پول وارد خواهد شد و اين امر باعث مي‌شود اين بازار كه در تأمين مالي كوتاه‌مدت بايد فعاليت ‌كند، تبديل به تأمين‌كننده بلندمدت مي شود و عملاً باعث قفل شدن سيستم مالي خصوصاً نياز واحدهاي توليدي به سرمايه در گردش و تأمين مالي واحدهاي كوچك مي گردد.

دكتر همتي گفت: در صحنه بين‌المللي ابزارهاي بسيار مهمي به‌خصوص ابزارها و اوراق بهادار متصل به بيمه هستند و رقم‌هاي قابل‌توجهي در اين زمينه در گردش است.

وي در ادامه به اين نكته اشاره كرد كه يكي از كمبودها ابزار مهم تأمين مالي در كشور ما يعني بيمه عمر است. وي تصريح كرد: تقريباً در تمام دنيا ضريب نفوذ بيمه بر روي بيمه عمر است، درحالي‌ كه در كشور ما بيمه‌هاي عمر پس اندازي كمتر از ۵ تا ۶ درصد پرتفوي صنعت بيمه را تشكيل مي‌دهند.

رئيس كل بيمه مركزي در پايان در ارتباط با بيمه اتكايي بيان كرد كه اين بيمه يك كسب وكار مهم بيمه‌اي در سطح بين المللي است و در كشور ما ساختار بازار نظارتي بيمه به صورتي است كه بيمه اتكايي ضرورتاً به‌عنوان ابزار كنترلي و نظارت بيمه مركزي است و تا وقتي بازار بيمه و ساختار شركت ها و  نيروي انساني متخصص و محاسبات فني آنها بهينه نشود، بيمه اتكايي اجباري مكمل و ابزار مهم بيمه مركزي جهت نظارت و  كنترل شركت هاي بيمه خواهد بود.
نظرات بینندگان