arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۱۱۲۱
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۱۴ - ۰۵ خرداد ۱۳۹۵
سید علی خمینی:

همان كارى را با تمدن غرب كنيم كه آنها با تمدن ما كردند/ اصلاح تمدنى بهترين و خطرناكترين راه مواجهه با تمدن غرب است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
حجت الاسلام و المسلمين سید علی خمینی يادگار گرامي امام خميني (س)  با اشاره به جایگاه فقه در قلمرو تمدن اسلامی، گفت: معمولا بر سبک زندگی گروهی از انسان ها که در زمان و مکان خاص زندگی می کردند، تمدن اطلاق می شد و امروز نیز در کتاب های جامعه شناسی تمدن را اینگونه معنا می کنند.

به گزارش خبرنگار آستان ، وی پیش از ظهر امروز در همایش ملی اندیشه های  امام خمینی(س) که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم برگزار شد، اظهار داشت: اما امروزه به نظر می رسد که باید قید مکان را حذف کرد؛ چراکه با به وجود آمدن دهکده جهانی، دیگر عنصر مکان در تعریف تمدن جایی ندارد و کل دنیا می تواند زیر مجموعه یک یا چند تمدن باشد.

"هدف، قانون و سبك زندگى اركان تمدن هستند"

این استاد حوزه با اشاره به اینکه هدف، قانون و سبک زندگی از ارکان تمدن می باشند ابراز داشت: مجموعه منافع، نظرات، علایق و جهت گیری های جامعه به عنوان سبک زندگی لحاظ می شود.

وی تصریح کرد: وقتی درباره تمدن اسلامی سخن می گوییم، ذهن ها ممكن است به گذشته خصوصا دوره قرن چهار و پنج توجه كند و ممكن است به آينده نظر كند يعنى تمدنى كه داشتيم و تمدنى كه خواهيم داشت. 

يادگار امام با اشاره به جایگاه فقه در تمدن اسلامی بیان داشت: فقه، قانون زندگی مسلمانی در حیطه شخصی و اجتماعی است و با این تعریف، جایگاه فقه در تمدن اسلامی مشخص خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمين سيد على خمينى  اظهار داشت: اگر فقه ما متناسب با جامعه امروز و تمدن اسلامى نباشد، هیچ وقت تمدن اسلامی شکل نخواهد گرفت؛ لذا تأکیدی که امام بر فقه حکومتی دارند، از همین مسئله نشأت خواهد گرفت.

"دو تعبير از فقه حكومتى"

وی با اشاره به اینکه دو تعبیر برای فقه حکومتی وجود دارد، ابراز داشت: تعبیر اول، مسائل حکومتی فقه است يعنى احكامى فقهى مرتبط با حكومت را فقه حكومتى مى نامند. 

وى افزود: در تعبیر دوم، فقه حكومتى به اين معناست كه فقيه به سرتاسر فقه با اين ديد نظر كند كه حكومتى دينى حاكم است و قرار است به آن احكام واقعا عمل شود.

سيد على خمينى خاطرنشان ساخت: برخى مدعى شده اند كه در مسائل قضايى  20 هزار مسئله فقهى وجود دارد که فقه برای آن جوابی نداده است و یا در مسئله بانکداری نیز همین سخنان مطرح است که فقه برای عدم بانکداری ربوی چه راهکارهایی دارد.

سيد على خمينى گفت: بانكدارى غربى اگر كنار برود آيا ما برايش آلترناتيو و جانشين مناسبى تعبيه كرده ايم؟!

يادگار امام با اشاره به مسئله قوه قضائیه در دوران طاغوت، تصریح کرد: اگر حکومت اسلامی پدید نمی آمد، احکام متناسب با دادگاه ها نیز شکل نمی گرفت و اسلامی نمی شد. 

"اگر قصد ورود به تمدن اسلامی داریم، باید فقهی جوابگو داشته باشیم"

وی بیان داشت: ما اگر قصد ورود به تمدن اسلامی داریم، باید فقهی جوابگو داشته باشیم تا بتوانیم بر اساس آن تمدن را بر پایه اسلام به پیش ببریم.

حجت الاسلام و المسلمين سيد على خمينى با اشاره به نسبت ما با تمدن غرب، اظهار داشت: چه بخواهيم و چه نخواهيم امروز تمدن غالب در جهان، تمدن غربی است؛ چراکه آنان در حیطه فرهنگ، علم، معرفت، و علوم اجتماعی و اقتصادی و ... موفق بوده و سبک قالب زندگی در دنیا، سبک زندگی غربی است؛ حتی در چین نحوه آپارتمان سازی، زندگی و ... متناسب با تمدن غربی است که قابل انکار نمی باشد.

"سه راهكار براى مقابله با تمدن غرب"

سيد على خمينى با اشاره به اینکه سه راهکار برای مقابله با تمدن غرب وجود دارد، ابراز داشت: نفی تمدنی، جذب تمدنی و اصلاح تمدنی سه راهکار متصور برای مقابله با تمدن غربی است که می توان بر اساس آن تصمیم گیری کرد.

"بهترين راه و در عين حال خطرناک ترین راه، برگزیدن اصلاح تمدنی است"

وی خاطرنشان ساخت: بهترين راه و در عين حال خطرناک ترین راه، برگزیدن اصلاح تمدنی است؛ چراکه بدون دقت در اين مسير،  از تمدن غرب مانده و به تمدن اسلامی نیز نخواهیم رسید.

يادگار امام  تصریح کرد: اصلاح تمدنی، احتیاج به متفکرانی دارد که تمدن اسلامی را شناخته و بر اساس آن برنامه ریزی داشته باشند.

سيد على خمينى با اشاره به كتب بعضى از متفكران مغرب زمين، اصلاح تمدنى را همان راهى دانست كه غربى ها در مواجهه با تمدن اسلامى طى كردند يعنى از تمدن اسلامى بهره بردند و آن را مطابق سبك دنذگى و اهداف خود برساختند. 

حجت الاسلام و المسلمين سيد على خمینی بیان داشت: شناخت تمدن گذشته یکی از راه های رسیدن به اصلاح تمدنی است که می تواند مثمر ثمر باشد.

وی اظهار داشت: لازمه تمدن اسلامی، اندیشه های متناسب با تمدن اسلامی است که در سایه هدف، قانون و سبک زندگی اسلامی شکل می گیرد.

"توفيق در ام القرى از لوازم تفوق تمدنى است"

این استاد حوزه  با اشاره به اینکه توفیق در أم القری از لوازم تفوق تمدن اسلامی است، ابراز داشت: ام القری نماد تحقق عینی تمدنی است که قرار است در دنیا محقق شود و مادامی که در أم القرای خود پیروز نشویم، نمی توانیم دنیا را قانع کنیم که از تمدن ما درس بگیرند.

حجت الاسلام و المسلمين خمینی خاطرنشان ساخت: هیچ تمدنی نمی تواند خود را بر دنیا غالب کند؛ مگر اینکه در حیطه علم و معرفت دستاوردهای مناسبی داشته باشد.

"اهميت قواى نظامى در ساخت تمدن"

وی با اشاره به اینکه قدرت قواى نظامى در ساخت تمدن بسیار مهم است، تصریح کرد: لازمه بروز هر تمدن، قوه قهریه ای است که بتواند از ام القری و تابعين گفتمانى آن دفاع کند.

این استاد حوزه بیان داشت: امروز آمریکا از آن طرف دنیا به عنوان ام القراى تمدن غربی خود را موظف می داند تا از تابعين گفتمانى  خود دفاع کند؛ چرا جمهوری اسلامی ایران نبايد این وظیفه را برای خود بداند تا از اتباع گفتمان خود در کشورهای گوناگون برای تحقق تمدن اسلامی دفاع نماید.

"افراط گرايى شيوه تمدنهاى مغلوب است"

حجت الاسلام و المسلمين سيد على خمینی با اشاره به اینکه انجام عملیات های ایذايى جزو خصلت های تمدن مغلوب است، اظهار داشت: معمولا تمدن های غالب، نظمی را در دنیا ایجاد کرده و در مقابل، تمدن های رقیب نیز شکست خورده و مغلوب می شوند که یکی از راه هایی که تمدن های مغلوب انجام می دهند، رفتن به سراغ افراطی گری و برهم زدن نظم تمدن غالب است.

وی ابراز داشت: تا وقتی که تمدن مغلوب خود را باز سازى نكند و در حیطه اندیشه، قانون و سبک زندگی چیزی برای ارائه نداشته باشد، ضعیف تر از گذشته شده و با عملیات های ایذايى نیز نمی تواند دستاوردی داشته باشد.  

يادگار امام با تأکید بر اینکه برای تحقق تمدن اسلامی، نیازمند به فقه هستیم، خاطرنشان ساخت: شخصی که این پایه گذاری و ذهنیت را انجام داد که می توانیم فقه مناسب با تمدن اسلامى و شرايط دنياى جديد داشته باشیم، امام خمینی(س) بود.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۲
غیر قابل انتشار: ۰
نیکان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
0
0
همه نکات و مباحث مطرح شده مفید و مستدل بود بجز یک مورد : یعنی "دفاع از اتباع گفتمانی خود " که قابل سو استفاده است به اینصورت که میتواند باعث مداخله و تعدی به حقوق افراد و یا مردم یک کشور دیگر شود . خصوصا که در یک گفتمان ، کسی و یا کشوری جزو اتباع شخص یا کشور دیگری نیست و نباید باشد و استقلال افراد و ملتها باید حفظ شود .

اگر کشوری چنین اقدامی انجام دهد دلیلی برای اقدام مشابه از طرف ما نمیتواند باشد . یک تمدن مبتنی بر اخلاق بهتر ، باید روش صحیح اخلاقی خود را پاس بدارد و دقت داشته باشد که حقوق افراد و جوامع را بخاطر اهداف نظامی ، تمدنی و غیره خود ، مورد تعدی و یا بی توجهی قرار ندهد .
و اتفاقا همین روش متفاوت و اخلاقی تر ، که پرهیز ار تعدی دارد نیز بخشی از کار اصلاح تمدنی است . و گرنه با انجام صرف مقابله به مثل ، همان جذب تمدنی رخ داده است و تمدن جدیدی شکل نداده ایم .
خیام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۶
0
0
سبک قالب زندگی در دنیا، سبک زندگی غربی است سبک غالب درست است
نظرات بینندگان