arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۱۱۷۰
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۱۷ - ۰۵ خرداد ۱۳۹۵

چینی‌ها در سودان نیروگاه هسته‌ای می‌سازند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یک مسئول در دولت سودان اعلام کرد که این کشور برای ساخت نخستین نیروگاه هسته ای تولید برق، تفاهم نامه ای با کشور چین امضا کرد.
 
به گزارش انتخاب، سودان در سال 2012 تصمیم استفاده از فناوری انرژی هسته ای را براساس نیاز روز افزون به برق به آژانس بین المللی انرژی اتمی اطلاع  داده بود.
 
به نوشته «روسیا الیوم»، محمد عبدالرحیم چاویش سخنگوی وزارت برق سودان در گفتگو با فرانس پرس گفت: این توافقنامه، ساخت نیروگاه هسته ای برای کاربردهای مسالمت آمیز را برای سودان آسان می کند. توافق اولیه که میان وزارت برق سودان با سازمان ملی انرژی هسته ای چین امضا شد، از ظرفیت سازی ها سخن می گوید.
 
ظرفیت تولید انرژی در سودان درزمان حاضر به 3 هزار مگاوات می رسد اما پیش بینی می شود که تقاضا طی سالهای آتی رو به افزایش نهد.
 
شرکت چینی برای ساخت 30 نیروگاه هسته ای در تمام کشورهای جهان تا سال 2030 به عنوان بخشی از "راهبرد منطقه اقتصادی ـ جاده ابریشم" برنامه ریزی می کند؛ به گونه ای که شرکت انرژی هسته ای چین تاکنون توافقنامه های همکاری با کشورهایی مانند آرژانتین، مصر، برزیل، بریتانیا، فرانسه و اردن امضا کرده است.
 
محمد بکری نوربکری، رئیس اداره ملی انرژی دولت چین از تمایل کشورش برای سرمایه گذاری در زمینه انرژی در سودان بویژه انرژی جایگزین خبر داد.
 
وی در نخستین نشست کمیته همکاری در زمینه انرژی میان دولت سودان و چین که دیروز سه شنبه برگزار شد، گفت که کشورش در زمینه انرژی خورشیدی سرمایه گذاری خواهد کرد.
 
وی بر اهمیت تداوم همکاری با سودان در زمینه انرژی و توسعه آن در آینده برای مقابله با چالشهای فراروی تاکید کرد.
 
بکری امکان همکاری با سودان در توسعه تمام طرحهای مرتبط با انرژی و از جمله سدها را مطرح کرد.
 
خبرگزاری سودان از «محمد زاید عوض» وزیر نفت و گاز سودان نقل کرد که کشورش فقط اندکی از ذخایر نفت را بهره برداری کرده است و از شرکای چینی خواست برای افزایش تولید نفت و ورود به سرمایه گذاری های جدید همکاری کنند.
 
زاید افزود: سودان با استخراج نفت نیروهای انسانی واجدالشرایط و زیرساخت های مستحکم برای فراهم کردن زمینه همکاری راهبردی میان دو کشور را داراست. سودان به همکاری گسترده تری در زمینه تولید نفت با چین چشم دوخته است.

منبع: العالم

نظرات بینندگان