arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۱۱۹۱
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۹ - ۰۵ خرداد ۱۳۹۵

روسیه: خلبان اوکرانی با فرمان پوتین عفو شد/ با اوکراین تبادل زندانی نداشتیم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
در پی انتشار گزارش‌هایی در رسانه‌ها درباره آزادشدن نادیا سافچنکو، خلبان اوکراینی زندانی در روسیه در ازای آزادشدن دو زندانی روسی توسط کی‌یف، مسکو اعلام کرد که این خلبان اوکراینی با حکم رییس جمهور روسیه مورد عفو قرار گرفته و به کی‌یف مسترد شده است.
 
به گزارش انتخاب به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه امروز (چهارشنبه) اعلام کرد که ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه حکم عفو نادیا سافچنکو، خلبان اوکراینی به زندان افتاده در این کشور را که به اوکراین فرستاده شد، امضا کرده است.
 
پسکوف خاطرنشان کرد: بستگان خبرنگاران کشته شده در شرق اوکراین که سافچنکو به دلیل دست داشتن در قتل آن‌ها به زندان افتاده بود از ولادیمیر پوتین خواستند که به عنوان یک اقدام انسانی سافچنکو را عفو کند.
 
وی افزود: رییس جمهور روسیه نیز در مقابل از بستگان این خبرنگاران کشته شده به دلیل این درخواست‌شان تشکر کرده است.
 
پسکوف گفت: ولادیمیر پوتین پیش از امضای فرمان عفو سافچنکو با بستگان خبرنگاران کشته شده کشور ما دیدار کرد. پیش از این دیدار، بستگان این خبرنگاران در تاریخ 22 و 23 مارس تقاضایی را مطرح کرده و در آن خواهان عفو سافچنکو به دلایل انسانی شدند.
 
رییس جمهور روسیه در این دیدار اظهار داشته که امیدوار است تصمیم او برای عفو سافچنکو به عنوان یک اقدام انسان‌دوستانه به کاهش تقابل‌ها در شرق اوکراین کمک کند.
 
پوتین گفت: من امیدوار هستم چنین تصمیم‌هایی که به دلیل ملاحظات انسانی گرفته می شوند منجر به کاهش تخاصم‌ها در منطقه جنگی شناخته شده در شرق اوکراین شده و سبب شود که دیگران چنین ضایعه‌های وحشتناک و غیرضروری را تجربه نکنند.
 
همزمان رییس مجلس علیای پارلمان روسیه نیز تایید کرد که دو شهروند روسی که در اوکراین به زندان افتاده بودند آزاد شده‌اند.
 
والنتینا ماتوینکو، رییس مجلس علیای پارلمان روسیه اظهار داشت: مسترد شدن نادیا سافچنکو به اوکراین و بازگشت آلکساندر آلکساندروف و یوگنی یروفی‌یف، شهروندان زندانی روس به کشورشان تکمیل شده است. این اتفاق براساس کنوانسیون انتقال اشخاص محکوم شده که از سوی اوکراین و روسیه تصویب شده انجام شده است.
 
وی تاکید کرد: این یک تبادل زندانی نیست.
 
در عین حال براساس گزارش ها هواپیمای حامل یروفی‌یف و الکساندروف در فرودگاه بین المللی ونوکُوو در روسیه به زمین نشسته است.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان