arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۱۲۰۳
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۲۰ - ۰۵ خرداد ۱۳۹۵

طرح مخفیانه سناتور آمریکایی برای جلوگیری از دعوی قانونی علیه عربستان

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
به موجب تبصره ای که یکی از سناتورهای با نفوذ دموکرات آمریکا به لایحه مجوز اقامه دعوی قربانیان 11 سپتامبر علیه رژیم سعودی افزوده است، وزرای دادگستری و خارجه این کشور قادر خواهند بود تا از هر گونه دادخواهی قربانیان این رویداد علیه این رژیم جلوگیری کنند.

به گزارش انتخاب؛ هفته گذشته سنای آمریکا لایحه ای را با رای قاطع به تصویب رساند که به بازماندگان قربانیان و یازده سپتامبر سال 2001 اجازه خواهد داد علیه رژیم عربستان سعودی بخاطر حمایت از تروریست های عامل این واقعه شکایت کنند.

شبکه خبری فاکس نیوز امروز چهارشنبه، فاش کرد، چاک شومر سناتور دموکرات آمریکایی از ایالت نیویورک قبل از اخذ رای در مورد این لایحه که به 'ماده دادخواهی علیه حامیان تروریسم' موسوم شده با گنجانده تبصره ای به وزارت دادگستری و وزارت خارجه آمریکا اجازه داده است تا بر مبنای ملاحظات خاصی از هر گونه دعوی قانونی علیه دولت عربستان سعودی جلوگیری کند.

این شبکه خبری افزود: به موجب همین تبصره اصلاحی وزارتخانه های مذکور می توانند با این توجیه که دولت آمریکا در تماس های دیپلوماتیک با دولت ریاض برای حل این مسئله تلاش خواهند کرد جلو به جریان افتادن پرونده این شکایت ها را بگیرند.

شکبه فاکس نیوز نوشته است تبانی ساکت و مخفیانه در مورد این ماده قانونی روشن کرده است که چرا چنین لایحه ای برغم تلاش های کاخ سفید ودولت اوباما برای جلوگیری از تصویب آن با مخالفت هیچیک از سناتور های دموکرات و جمهوریخواه آمریکایی روبرو نشده و با رای قاطع به تصویب رسیده است.

تبصره اصلاحی مورد پیشنهاد سناتور شومر تحت عنوان'موقوفیت تصمیم گیری منوط به مذاکرات میان دولت ها' هر گونه تصمیمی در رابطه با اینگونه شکایات را به وزیر خارجه آمریکا محول می کند تا اعلام کند که آمریکا در تلاش است از طریق گفتگو و مذاکره با دولت های خارجی 'متشاکی ' برای چنین شکایاتی علیه یک دولت خارجی راه حلی پیدا کند.

این اصلاحیه عملا از هرگونه اقامه دعوی علیه گردانندگان ریاض که در گزارش ویژه کمیته بررسی واقعه یازده سپتامر آشکارا به حمایت های مالی از 19 تروریست عامل این واقعه متهم شده بودند،جلوگیری خواهد کرد.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان