arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۱۲۵۳
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۰۸ - ۰۶ خرداد ۱۳۹۵

انتقاد طه هاشمی از مخالفان جوایز جهانی سینماگران ایران / برخی به اسم دین با هنر مخالفت می‌کنند

حجت‌الاسلام طه هاشمی گفت که عده‌ای حسود هستند و مطرح‌شدن نام ایران را در جهان برنمی‌تابند، به همین دلیل با سینما مخالفت می‌کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
حجت‌الاسلام طه هاشمی گفت که عده‌ای حسود هستند و مطرح‌شدن نام ایران را در جهان برنمی‌تابند، به همین دلیل با سینما مخالفت می‌کنند.

به گزارش انتخاب، معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی که در مراسم پایانی جشنواره‌ی فیلم «روح‌الله» سخن می‌گفت، افزود: درحالی‌که به‌طور طبیعی مطرح‌شدن نام ایران به‌ویژه در امور فرهنگی مایه‌ی غرور است.

 او بابیان این مطلب که از من انتظار صحبت‌های فنی و سینمایی نداشته باشید، گفت: در این زمینه کارشناس نیستم، اما در دوره اصلاحات به دلیل مسئولیتی که در وزارت ارشاد داشتم، زیاد فیلم‌ دیده‌ام.

هاشمی که در دوره‌ی پنجم نماینده‌ی مردم قم در مجلس شورای اسلامی بود،‌ یکی از اعضای شورای نظارت بر تولیدات سینمایی وزارت ارشاد و همچنین یکی از اعضای شورای نظارت بر صداوسیما بود.

او در این مراسم که در اصفهان برگزار شد، گفت: پیش از انقلاب در دوره‌ی دانش‌آموزی سینما می‌رفتم، اما نمی‌دانم سینمای ما آن زمان چقدر در دنیا مطرح بوده است، ولی بعد از انقلاب بی‌تردید، سینمای جدیدی با مختصات تازه شکل گرفت که برخاسته از نوع نگاه انقلاب به انسانیت و جهان بود.

هاشمی خاطرنشان کرد: بعد از انقلاب تولد جدیدی در سینمای ایران اتفاق افتاد و سینمای ما حرف تازه‌ای در جهان داشت، به‌طوری‌که در دنیا بسیار مطرح شد و خوشبختانه به‌تازگی هم در جشنواره‌ی کن موفقیت‌های خوبی داشته‌ایم.

اشاره‌ی این روحانی به موفقیت فیلم «فروشنده» به کارگردانی اصغر فرهادی بود که جوایز بهترین بازیگر مرد و بهترین فیلم‌نامه‌ی این جشنواره را به دست آورد.

او درعین‌حال به برخی تنگ‌نظری‌ها درباره‌ی سینمای ایران اشاره کرد و افزود: عده‌ای حسود هستند و مطرح‌شدن نام ایران را در جهان برنمی‌تابند، به همین دلیل با سینما مخالفت می‌کنند. درحالی‌که به‌طور طبیعی مطرح‌شدن نام ایران به‌ویژه در امور فرهنگی مایه غرور است.

هاشمی ادامه داد:‌ سینمایی که با مختصات تازه و بعد از انقلاب متولد شد از دو سو مورد تهدید بوده و هست. اول گروهی که می‌کوشند از سینمای هالیوود الگو بردارند و دیگر گروهی که به‌طورکلی با سینما و باکلیت هنر مخالف هستند و گاهی هم به اسم دین مخالفت می‌ورزند. آن‌ها این‌همه هنرمندی خداوند را نمی‌بینند و به اسم دین باهنر مخالفت می‌کنند.

طه هاشمی متذکر شد: هر دو گروه دوتیغه‌ی یک قیچی هستند که سینمای با تفکر آرمانی موردنظر امام (ره) را تهدید می‌کنند و رسالت جشنواره‌ی روح‌الله پرداختن به این سینماست.

معاون دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه با اشاره به اینکه نیمی از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی متعلق به دانشگاه آزاد هستند افزود: دریایی از استعداد در دانشگاه وجود دارد و ما می‌توانیم این استعدادها را در اختیار هنرمندان بگذاریم تا آنان را به هنرمندانی توانمند تبدیل کنند.

او در پایان صحبتش مطرح کرد: در دانشگاه آزاد سالن‌های زیادی داریم، به‌ویژه در شهرهایی که سالن سینما ندارند، می‌توانیم سالن‌های دانشگاه را تغییر کاربری بدهیم تا مردم بتوانند در این سالن‌ها فیلم ببینند.

در مراسم اختتامیه‌ی جشنواره چه گذشت؟

مراسم اختتامیه‌ی جشنواره فیلم «روح‌الله» با معرفی برگزیدگان و با تقدیر از احمدرضا درویش، ابراهیم حاتمی‌کیا، محمدعلی فارسی و عبدالله اسفندیاری در اصفهان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی جشنواره روح‌الله، اختتامیه نخستین جشنواره فیلم روح‌الله عصر روز چهارشنبه 5 خرداد در تالار اهل‌بیت ع برگزار شد. در ابتدای این مراسم حجت‌الاسلام عباس کمساری به نمایندگی از موسسه تنظیم و نشر آثار و اندیشه‌های امام خمینی در اصفهان از برگزارکنندگان جشنواره و شرکت‌کنندگان در این رویداد قدردانی و ابراز امیدواری کرد که این موسسه خادم اندیشه امام (ره) باشد.

حجت‌الاسلام علی کمساری معاون فرهنگی موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی (س) نیز در این مراسم اظهار کرد: امروز سینما این پدیده جادویی و سحرانگیز جهان مدرن، با هزاران ترفند و لطیفه تبدیل به پدرخوانده دیگر هنرها شده است. پدیده‌ای که هم‌توان راه گشایی به سمت وجوه حقانی انسان را دارد و هم می‌تواند محلی برای تجلی ماده‌پرستی و شیطان باشد.

وی افزود: در روزگار رشد علوم مختلف، این سینما است که در عالم سیاست و قدرت‌های رسانه‌ای جهان، مأموریت جادوگران و شعبده‌بازان در سرگرم سازی و هم در شاخصه هدایت پنهان و آشکار مخاطب به سمت و سویی معین را بر عهده دارد. بیش از یک قرن از ورود این هنر به ایران می‌گذرد و امروز سینمای ایران در کارکردی هنری یکی از نام‌های قابل‌اعتنا و مهم در سینمای جهان است. هنگام تحولات پسامشروطیت که روش‌ها و کارکرد ابزار رسانه‌ای در جامعه ایران اهمیتی وافر یافت، سینما چون طفلی نابلد در مسیری سراسر آزمون‌وخطا رشد یافت و بالغ شد. چه زمانی که تنها هدف از سرگرمی اقشار کم‌درآمد و متوسط‌الحال بود و چه درزمانی که اندک‌اندک با حضور تک‌چهره آیی، قدرت آگاه‌سازی و تأثیرگذاری بر مخاطب خود را در شکل اجتماعی به رخ کشید.
وی بابیان اینکه پس از پیروزی انقلاب شکوهمند انقلاب اسلامی و تغییر تعبیر هنر، اندیشه و فرهنگ، تحرکات افراطی و ناآگاه برای تعطیلی کامل سینما انجام شد، ادامه داد: به‌تدریج در ساختار معقول و معتدلی که خود امام (ره) در عرصه فرهنگ بنا نهادند، این هنر به تعادل و شاخصه‌هایی درخور توجه به ریشه‌ها و سرچشمه‌های ملی مذهبی و بومی دست‌یافت. بی‌تردید رهنمودهای معلم بصیر و حکیم انقلاب در عرصه معماری و مهندسی فرهنگی انقلاب، طرحی نو به وجود آورد و این هنر از فروپاشی به فضایی تازه، پویا و روشن بر پایه باورهای اعتقادی فرهنگ اسلامی و شیعی  رهنمون شد.

حجت‌الاسلام کمساری با اشاره به صحبت‌های حضرت امام خمینی (ره) درباره سینما، افزود: پیر فرزانه جماران در بیاناتی که در بین اهالی سینما فرهنگ و رسانه مطرح کرده‌اند به وضعیت رسانه فرهنگ و تلویزیون و به‌طورکلی هنر قبل از انقلاب اشاره داشته و ضمن طرح نکات ظریف اخلاقی، راهکارهای عملی و قابل‌برنامه‌ریزی را ارائه کرده است. حضرت امام خمینی (ره) روند و پیشینه سینمای ایران در قبل از انقلاب را نکوهش کرده و همواره در این اصل تأکید می‌کردند که «ما با سینما مخالف نیستیم» و ضمن تبیین امکان نقش سوء این رسانه در طرح مسائل اخلاقی و آموزشی اهتمام داشته و به‌صراحت سینما را وسیله‌ای برای رشد معنوی انسان می‌دانستند.

در ادامه از نیکویی اولین مدیر موسسه تنظیم و نشر آثار امام در اصفهان و مهندس عظیمیان شهردار وقت، مهندس جوادی دیگر شهردار وقت اصفهان، دکتر جمالی نژاد شهردار فعلی اصفهان و مهندس غلامی مدیرکل اداره راه و شهرسازی اصفهان به‌واسطه خدماتی که به موسسه مذکور در اصفهان در طول سال‌های گذشته داشتند تقدیر شد.

سپس محمد آفریده دبیر جشنواره در سخنان کوتاهی گفت: سی و اندی سال پیش بسیاری از ما تحت تأثیر امام (ره) وارد سینما شدیم و همچنان چند جمله از ایشان در ذهنم مانده است، ازجمله اینکه ارزش هر کاری پیش خدا محفوظ است.

در ادامه برنامه، بزرگداشت چند فیلم‌ساز برپا شد؛ ابتدا بزرگداشت عبدالله اسفندیاری دبیر 4 دوره پیشین جشنواره روح‌الله که بانام «آینه و آفتاب» برگزارشده بود با حضور علیرضا تابش مدیر بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد.

اسفندیاری در سخنان کوتاهی گفت: خوشحالم جشنواره ادامه پیداکرده و نام آن به روح‌الله تبدیل شد. امیدوارم هر کاری که در کشور ما انجام می‌شود به ریشه‌ها و پیشینه آن نیز توجه داشته باشیم. صداقت و شجاعت را از امام بیاموزیم و آن را در کارهایمان رعایت کنیم.

سپس بزرگداشت محمدعلی فارسی دیگر فیلم‌ساز با حضور محمدمهدی طباطبایی نژاد مدیر مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و با همراهی مدیر بیمه آسیا برگزار شد.

در ادامه با حضور استاندارد و شهردار اصفهان احمدرضا درویش دیگر فیلم‌ساز موردتقدیر قرار گرفت.

درویش در سخن کوتاهی گفت: بنده در مقابل همه شما و به‌ویژه در برابر ابراهیم حاتمی کیا کسی که آثارش بر تارک سینمای ایران می‌درخشد، کوچک‌ترین هستم.

در آخرین بخش تجلیل‌ها، از ابراهیم حاتمی کیا با حضور طه هاشمی معاون دانشگاه آزاد اسلامی و حجت‌الاسلام کمساری رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره تقدیر شد.

در بخش پایانی برنامه با حضور هیئت‌داوران متشکل از مریلا زارعی، ابوالفضل جلیلی، فرشته طائرپور، محمدحسین حقیقی و محمد آفریده دبیر جشنواره جایزه برگزیدگان اهدا شد.

ابوالفضل جلیلی در سخنان کوتاهی گفت: اصل جشنواره متعلق به جوانان است بنابراین برگزیدگان را خیلی تشویق کنید.

او خطاب به جوانان حاضر در برنامه گفت: این جشنواره برای این درست‌شده که شما جوانان درباره انقلاب و امام فیلم بسازید و باصداقت حرف‌هایتان را بزنید، اگر شما در این برنامه حرف نزنید فقط بزرگ‌ترها حرف می‌زنند.

وی به هنگام اهدای جایزه به یکی از برگزیدگان جشنواره اضافه کرد: ایشان جوان بسیار بااستعدادی است و نیمه شعبان هم ازدواج‌کرده است و امیدوارم آمار ازدواج در کشور ما بالا برود چون در حال حاضر مشکل بزرگی در این زمینه ‌داریم.

در ادامه برنامه فرشته طائرپور دیگر عضو هیئت‌داوران نیز گفت: روز اولی که برای داوری جشنواره دعوت شدم بزرگ‌ترین پرسشی که برایم ایجاد شد نام جشنواره بود و فکر می‌کردم ای‌کاش یکی از سخنان امام (ره) را برای نام‌گذاری جشنواره انتخاب می‌کردم.

این تهیه‌کننده سینما خاطرنشان کرد: مثلاً جمله مشهوری از امام هست که «میزان رأی ملت است» و ای‌کاش می‌شد با الهام از این جمله نامی برای جشنواره پیدا کرد.

طائرپور افزود: در دهه 60 دو گروه اجتماعی داشتیم؛ اول گروهی که در این دهه زاده شدند. جوانانی که تلاشگر و بااستعداد و باسواد هستند و اگر مسئولان همه عمرشان صرف خدمت‌رسانی به این جوانان کنند کار زیادی نکرده‌اند.

وی ادامه داد: گروه دیگر هم هم‌سن‌وسال‌های من هستند، کسانی که دهه 60 جوان بوده‌اند و تحت تأثیر آن دهه متحول شده‌اند.

طائرپور ابراز امیدواری کرد: جشنواره روح‌الله هرسال به ابعاد مختلف اندیشه‌های امام نزدیک شود، ابعادی مانند رابطه امام با همسر و فرزندانش و ... . این موضوع به‌ویژه برای نسلی که از امام خاطره‌ای ندارد بسیار مهم است.

او درعین‌حال ابراز تأسف کرد که هنوز فیلمی درباره امام (ره) ساخته نشده تا بتواند به شکل هنرمندانه‌ای زندگی و افکار ایشان را به تفسیر بکشد.

طائرپور گفت: امیدوارم فیلم ساختن درباره امام (ره) از دست کسانی که فقط شعار می‌دهند خارج شود و به دست هنرمندانی برسد که می‌توانند فیلم‌های ناب بسازند.

در پایان برنامه با اهدای تندیس جشنواره به امیر تاجیک مدیر شبکه مستند از تلاش‌های وی و حمایت‌های او از جشنواره روح‌الله تقدیر شد.
نظرات بینندگان